tjernbuen Startet 18.September.2015 Del på Facebook Startet 18.September.2015 startmotoren eg demonterte hadde to flatstifttilkoblinger bak på innslaget,den nye bare ein,noen som har peiling på dette?trenger litt hjelp her ja, Sitér dette innlegget Link to post
tjernbuen Svart 18.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2015 Kommentar fra moderator: Har rettet bildelinken. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Hei, og velkommen til baatplassen. Bildet får ikke jeg frem, men jeg vil tro at det gamle innslaget hadde stifter for både pluss og minus. Det nye har bare plussstift , men får minus via godset i starter og motorblokk. Med motorblokka godt koblet til batteri minus trenger du bare koble den ene stifta til startnøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.September.2015 Del på Facebook Svart 19.September.2015 (redigert) Ja, der var bildet synlig og starteren er trolig beregnet for to-polet anlegg. Den nye starteren har neppe så mange kontakter. Men det betyr sikkert ikke noe. Vil tro du har et vanlig en-polet anlegg. Hvis minuskabel fra batteri går rett i motorblokka et sted er det en-polet og den nye starteren kan ganske sikkert brukes. Er minuskabel fra batteriet isolert fra blokka og tilsluttet innslaget kan det være to-polet, og da skulle du vurdert om det kanskje er best å beholde det slik. Et to-polet anlegg gir mindre tæring om bord, men jeg tviler på at du har det da en-polet er mest vanlig. Da er det bare å koble til + kabelen fra batteriet og ledningen fra startnøkkel inn på flatstiften som står for seg selv. Redigert 19.September.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tjernbuen Svart 20.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2015 takk for svar,kan det vara lurt å koble opp å prøve starteren før eg skrur den fast på motoren,se om det fungere som det skal? mvh tjernbuen Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Tja , er det en helt ny starter skal vel den fungere, og skulle ikke være nødvendig å teste den. Er det de elektriske koblinger du er usikker på er det bedre med et bilde av den nye, så kan nok jeg eller andre forklare hva som kobles hvor. Hvis den nye bare har en flatstift og to skruterminaler på innslaget så skal den tykke batteri minuskabel i motorblokka, og ikke på noen av skruterminalene. Så hvor er eller var denne tykke minuskabelen festet før du tok av den gamle starteren Har du ikke rørt den lar du den stå der den står. Var den festet på innslaget (noe jeg tviler på) skal den ganske sikkert ikke festetes der på den nye , men på motorblokka. Sikkert ikke helt enkelt og forstå dette, men et bilde av den nye løser nok mye . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.