Jump to content

ford 155 hk 2722, hvordan koble ny startmotor?


tjernbuen

Recommended Posts

Hei, og velkommen til baatplassen. :smiley:

Bildet får ikke jeg frem, men jeg vil tro at det gamle innslaget hadde stifter for både pluss og minus. Det nye har bare plussstift , men får minus via godset i starter og motorblokk. Med motorblokka godt koblet til batteri minus trenger du bare koble den ene stifta til startnøkkel.

Link to post
Share on other sites

Ja, der var bildet synlig og starteren er trolig beregnet for to-polet anlegg. Den nye starteren har neppe så mange kontakter. Men det betyr sikkert ikke noe. Vil tro du har et vanlig en-polet anlegg. Hvis minuskabel fra batteri går rett i motorblokka et sted er det en-polet og den nye starteren kan ganske sikkert brukes.

Er minuskabel fra batteriet isolert fra blokka og tilsluttet innslaget kan det være to-polet, og da skulle du vurdert om det kanskje er best å beholde det slik. Et to-polet anlegg gir mindre tæring om bord, men jeg tviler på at du har det da en-polet er mest vanlig.

 

Da er det bare å koble til + kabelen fra batteriet og ledningen fra startnøkkel inn på flatstiften som står for seg selv.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja , er det en helt ny starter skal vel den fungere, og skulle ikke være nødvendig å teste den. Er det de elektriske koblinger du er usikker på er det bedre med et bilde av den nye, så kan nok jeg eller andre forklare hva som kobles hvor.

Hvis den nye bare har en flatstift og to skruterminaler på innslaget så skal den tykke batteri minuskabel i motorblokka, og ikke på noen av skruterminalene.

Så hvor er eller var denne tykke minuskabelen festet før du tok av den gamle starteren

Har du ikke rørt den lar du den stå der den står.

Var den festet på innslaget (noe jeg tviler på) skal den ganske sikkert ikke festetes der på den nye , men på motorblokka.

Sikkert ikke helt enkelt og forstå dette, men et bilde av den nye løser nok mye .  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...