Jump to content

Vinterbruk av åpen båt?


Arctichuman

Recommended Posts

Bruker riben en del vinterstid. Mange fine dager utpå sjøen selv om temperaturene synker :smiley:

 

Varme klær sier seg vel selv, men ikke dumt å gå steget lengre å bruke flytedress/flytejakke og bukse. Selv har jeg det siste, av merket Fladen, kjøpt for et par tusen hos Maritim. Ull under isolerer også godt. Gode hansker som holder varmen selv om de blir våte (neopren) og varme sko hjelper også på. Hvis båten din går litt er det ikke dumt med et par slalombriller (heldekkende) for å beskytte mot kald fartsvind.

 

Utenom har jeg en iPhone 5s med navigeringsappene Navionics og iSailor med med meg, telefonen har et Lifeproof-deksel som er vanntett (IP67) og en "redningsvest" til denne slik at den ikke forsvinner i dypet om jeg skulle være uheldig. Til lokal navigering fungerer løsningen utmerket. Ellers er ei god lykt alltid greit å ha med, blir fort mørkt vinterstid. Lanterner e selvsagt også pensum.

 

Vinter og åpen båt er fint, så lenge man tilpasser seg vær og vind :thumbsup:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min første båt var en tifots pionerjolle, som ble brukt med årer - året rundt. Det var viktig med gode votter/hansker. Jeg husker at vi følte oss noe ubekvemme da vi lå midt i skipsleia og det var så tett med sludd/sne at vi knapt kunne se meteren :-) Men, dårlig sikt kan jo forekomme sommerstid også.

Link to post
Share on other sites

Kjørte endel rib vinterstid her i nord i forsvaret. Gikk helt fint - vi hadde etec'er. Da bør man bruke XD-100 oljen, et greit oppladet batteri med mye "CCA" og godt med klær.

 

På lengre turer blir man fort litt kald på beina - da var det ekstra såler i marstøvlene, tykke ullsokker og overtrekksskoene til slutt - med denne komboen frøys man aldri, så lenge man ikke bega seg ut på mars og ble svett.

 

I neste steg er det gjerne hode/ansiktet som er litt kinkig. Neopren ansiktsmaske og kjørebriller av noe slag som ikke dugger (når du bruker maska) er viktig. Kommer det noe nedbør så pisker det godt i ansiktet i 30+ knop.

 

Flytedress med ull under er forsåvidt også viktig...

 

Som andre sier - veldig fint vinterstid (i godt vær). November, Desember og 2 første ukene av januar er ganske mørke her nordpå. Ellers er det magisk fint lys ifm solopp/-nedgang, stjernehimmel og nordlys.  :thumbsup:

 

Glemmer aldri turen på yttersiden av Rolla - det var så mye nordlys at det nesten var dagslys. Ingen lysforurensning fra by, vei eller biler gjorde inntrykket ganske sterkt! Søringene ombord holdt på å svime av  :giggle:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...