Jump to content

Spørsmål om grunnstøting, grunnberøring


ElGapitan

Recommended Posts

Var uheldig å skrape langs ett utmerket skjær med kjølen på båten, ser tydelig at bunnsmørningen er skrapt av på siden, vil anslå fart til ca 3-4 knop, utenom psykiske ettervirkninger hos familien så det ut til at ting gikk bra, men hva ville dere ha gjort? Hva gjør forsikringsselskap ? Det ristet og smalt godt i båten ...

Link to post
Share on other sites

Dufour gib sea 33, bulbkjøl, 2,2 tonn jernkjøl tror jeg, stikker 1,45 m har ikke tatt den opp enda, bare vært under med maske og snorkle, kan ikke se noe men mulig jeg burde heist den opp. Eller er det slik at jeg melder inn til forsikringen og så sender de noen for å sjekke for skade?

Redigert av ElGapitan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Moderne båter er skjøre greier. Hadde selv en tilsvarende grunnstøting for to år siden. Det var ingen synlige skader, hverken innvendig eller utvendig. Jeg tok allikevel kontakt med forsikringsselskapet, og fikk klarsignal for en befaring av en takstmann. Han fant en delamminering i bunnkonstuksjonen som det ikke var mulig å se, og som førte til en omfattende reparasjon. Min anbefaling er derfor å kontakte ditt forsikringsselskap for å få en takstmann til å se om det har oppstått skader som ikke kan ses.

Link to post
Share on other sites

Følg rådet til Downwind. Skulle det er være en skade du ikke ser selv nå, men som utvikler seg til det verre over tid vil du være fri for rettigheter overfor forsikringsselskapet hvis du om noen år kommer med en større skade, f.eks. delaminering/vannintregning/pest som skyldes grunnstøtingen.

Link to post
Share on other sites

Heisan,

Gikk du mellom Kalven og Lygra kanskje?

Flere båter har gått på grunn der, en kamerat med en Alo 28 for mange år siden endte opp med en dyr forsikringsskade.

Nei, var lenger sør, innimellom ett nes og noen holmer, der hurtigbåten kommer ut i fjorden,vet om de smale sundene i området, hadde hytte i området tidligere, så har fartet mye rundt i jolle.

Mye stygge skjær i fjorden der.

Link to post
Share on other sites

Heisan,

Gikk du mellom Kalven og Lygra kanskje?

Flere båter har gått på grunn der, en kamerat med en Alo 28 for mange år siden endte opp med en dyr forsikringsskade.

Ja, ikke gå gjennom der! Har vært nedi der selv ?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale polaroidbriller for utkikken og evt båt med bru da ser en TYDELIG alle grunnforhold.

 

Å nei... var det en med flaggofobi.. da må kanskje utkikken opp i tønna - med polaroidene...

Med noen kilo i utkikken hadde jeg vel fått skrådd båten såpass at jeg ikke hadde gått på i utgangspunktet....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

bilde

 

 

 

 

Da var båten på land og grunnstøting etterlot noen striper i gelcoat pluss litt avskrapet bunsmørning på kjøle, og ellers ikke så mye å snakke om, selskapet tar ned kjølen og sørger for at det er tettet imellom kjøl og såle.

 

Det som er verre for lommeboken min er at det har vært en sprekk i bakre del av kjølen og at den bakre kjølbolten er løs, verkstedet sier at dette ikke har påvirkning på styrken av kjølen eller skroget, dette har for så vidt også tidligere importør bekreftet.

Så da blir det å støpe igjen hullet, evt å støpe/slipe en avslutning på kjølen.

SIkkert en kurant sak å gjøre selv, men verkstedet sier at det vil koste i området rundt 10000kr.

Redigert av ElGapitan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det verkstedet anbefaler er at jeg bør støpe igjen bolthullet, han mente at en ikke bare kunne plugge med epoxy , men også legge glassfiber under og over for at det skulle være sterkt nok, er dette en jobb folk gjør selv eller er det bedre at verkstedet tar det? Er det vanskelig?

Forsikringen betaler for å ta ned kjølen og rette opp eventuelle skader forbundet med grunnstøtingen, men ikke akkurat denne delen av jobben.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...