ElGapitan Startet 19.September.2015 Del på Facebook Startet 19.September.2015 Var uheldig å skrape langs ett utmerket skjær med kjølen på båten, ser tydelig at bunnsmørningen er skrapt av på siden, vil anslå fart til ca 3-4 knop, utenom psykiske ettervirkninger hos familien så det ut til at ting gikk bra, men hva ville dere ha gjort? Hva gjør forsikringsselskap ? Det ristet og smalt godt i båten ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 19.September.2015 Del på Facebook Svart 19.September.2015 Type båt, og hva slags bunn traff du? Ble det bråstopp? Med litt mer info og gjerne bilder av skaden er det lettere å tenke ut hva som bør gjøres :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
ElGapitan Svart 19.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2015 (redigert) Dufour gib sea 33, bulbkjøl, 2,2 tonn jernkjøl tror jeg, stikker 1,45 m har ikke tatt den opp enda, bare vært under med maske og snorkle, kan ikke se noe men mulig jeg burde heist den opp. Eller er det slik at jeg melder inn til forsikringen og så sender de noen for å sjekke for skade? Redigert 19.September.2015 av ElGapitan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Downwind Svart 19.September.2015 Del på Facebook Svart 19.September.2015 Moderne båter er skjøre greier. Hadde selv en tilsvarende grunnstøting for to år siden. Det var ingen synlige skader, hverken innvendig eller utvendig. Jeg tok allikevel kontakt med forsikringsselskapet, og fikk klarsignal for en befaring av en takstmann. Han fant en delamminering i bunnkonstuksjonen som det ikke var mulig å se, og som førte til en omfattende reparasjon. Min anbefaling er derfor å kontakte ditt forsikringsselskap for å få en takstmann til å se om det har oppstått skader som ikke kan ses. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nevermind Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Følg rådet til Downwind. Skulle det er være en skade du ikke ser selv nå, men som utvikler seg til det verre over tid vil du være fri for rettigheter overfor forsikringsselskapet hvis du om noen år kommer med en større skade, f.eks. delaminering/vannintregning/pest som skyldes grunnstøtingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Hei, ElGapitan! Jeg ser at du også er fra Os. Hadde vært fint om du la ut et kartutsnitt fra stedet der det skjedde, slik vi andre kan unngå samme skaden. Håper du ikke har fått noen alvorlig skade på båten din! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ElGapitan Svart 20.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2015 Dette var i Lurefjorden rett nord for Feste, så ikke i Os, har vært å slengt inn skjæret på merkskjæret.no, Etter GPS og kart skulle vi befinne oss i en trygg kanal, men dengang ei. Får høre hva takstmannen sier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Heisan, Gikk du mellom Kalven og Lygra kanskje? Flere båter har gått på grunn der, en kamerat med en Alo 28 for mange år siden endte opp med en dyr forsikringsskade. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ElGapitan Svart 20.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2015 Heisan, Gikk du mellom Kalven og Lygra kanskje? Flere båter har gått på grunn der, en kamerat med en Alo 28 for mange år siden endte opp med en dyr forsikringsskade. Nei, var lenger sør, innimellom ett nes og noen holmer, der hurtigbåten kommer ut i fjorden,vet om de smale sundene i området, hadde hytte i området tidligere, så har fartet mye rundt i jolle. Mye stygge skjær i fjorden der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Heisan, Gikk du mellom Kalven og Lygra kanskje? Flere båter har gått på grunn der, en kamerat med en Alo 28 for mange år siden endte opp med en dyr forsikringsskade. Ja, ikke gå gjennom der! Har vært nedi der selv ? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Etter GPS og kart skulle vi befinne oss i en trygg kanal, men dengang ei. Vil igjen minne om at de fleste sjøkart er ZOC B. Da hjelper ikke GPS og kart, men lokalkunnskap. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ElGapitan Svart 21.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2015 Greit å vite, så da bør en nødvendigvis beregne 3+ meter på sjøkartet for å være trygg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Mer viktig er den horisontale nøyaktigheten på +/- 50 m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ElGapitan Svart 21.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2015 Så da er det kjentmann, sonar og ledebåt som gjelder når man skal ut i ukjent farvann.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Kan anbefale polaroidbriller for utkikken og evt båt med bru da ser en TYDELIG alle grunnforhold. Å nei... var det en med flaggofobi.. da må kanskje utkikken opp i tønna - med polaroidene... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
ElGapitan Svart 22.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2015 Kan anbefale polaroidbriller for utkikken og evt båt med bru da ser en TYDELIG alle grunnforhold. Å nei... var det en med flaggofobi.. da må kanskje utkikken opp i tønna - med polaroidene... Med noen kilo i utkikken hadde jeg vel fått skrådd båten såpass at jeg ikke hadde gått på i utgangspunktet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ElGapitan Svart 12.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2015 (redigert) Da var båten på land og grunnstøting etterlot noen striper i gelcoat pluss litt avskrapet bunsmørning på kjøle, og ellers ikke så mye å snakke om, selskapet tar ned kjølen og sørger for at det er tettet imellom kjøl og såle. Det som er verre for lommeboken min er at det har vært en sprekk i bakre del av kjølen og at den bakre kjølbolten er løs, verkstedet sier at dette ikke har påvirkning på styrken av kjølen eller skroget, dette har for så vidt også tidligere importør bekreftet. Så da blir det å støpe igjen hullet, evt å støpe/slipe en avslutning på kjølen. SIkkert en kurant sak å gjøre selv, men verkstedet sier at det vil koste i området rundt 10000kr. Redigert 12.November.2015 av ElGapitan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredT Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Skrogskade i bakkant av kjølen er vel nettopp en indikasjon på at båten har gått ganske hardt på grunn. Enten det skyldes din grunnkjenning, eller fra en tidligere hendelse. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post Share on other sites More sharing options...
ElGapitan Svart 12.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2015 Er ikke skogskader, er en sprekk i støpejern som har vært der i lang tid, er sjekket med importør at det er en kjent svakhet, men båten er fra 2001, så litt i seneste laget for en reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ElGapitan Svart 12.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2015 Det verkstedet anbefaler er at jeg bør støpe igjen bolthullet, han mente at en ikke bare kunne plugge med epoxy , men også legge glassfiber under og over for at det skulle være sterkt nok, er dette en jobb folk gjør selv eller er det bedre at verkstedet tar det? Er det vanskelig? Forsikringen betaler for å ta ned kjølen og rette opp eventuelle skader forbundet med grunnstøtingen, men ikke akkurat denne delen av jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.