Jump to content

Batteribank - hvilket batteri hører til hva


toreknall

Recommended Posts

Jeg eier en båt med fire batterier i en batteribank. Det er 5 hovedbrytere, hvorav den ene er merket med å koble alle batteriene sammen, den andre babord motor, den tredje styrbord motor, den fjerde forbruk og den siste aggregat. Det er to posisjoner på hovedbryterene, av eller på.

 

Hvordan kan jeg vite hvilket av batteriene i batterbanken som hører til eksempelvis babord motor? Lar det seg gjøre å finne ut, uten å måte følge ledninger?

 

Som det kanskje skinner igjennom, så er jeg ikke veldig bevandret i den elektriske verden.

 

 

 

Takk for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan måle spenning over selve bryterene mens du slår de av og på så kan du måle på ene sida av bryteren og på plusspolen på batteriet. Når bryteren er av så vil du se batterispenning og når den lukkes vil spenning bli null. Prøv deg frem med en bryter og finn det batteriet der du får reaksjon når bryteren sjaltes. Da vet du hvilket batteri som er koplet mot aktuell bryter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...