toreknall Startet 19.September.2015 Del på Facebook Startet 19.September.2015 Jeg eier en båt med fire batterier i en batteribank. Det er 5 hovedbrytere, hvorav den ene er merket med å koble alle batteriene sammen, den andre babord motor, den tredje styrbord motor, den fjerde forbruk og den siste aggregat. Det er to posisjoner på hovedbryterene, av eller på. Hvordan kan jeg vite hvilket av batteriene i batterbanken som hører til eksempelvis babord motor? Lar det seg gjøre å finne ut, uten å måte følge ledninger? Som det kanskje skinner igjennom, så er jeg ikke veldig bevandret i den elektriske verden. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 19.September.2015 Del på Facebook Svart 19.September.2015 Du kan måle spenningen på batteriene også se hvilket som dropper når du setter på tenninga. Sitér dette innlegget Link to post
toreknall Svart 19.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2015 Det er et godt tips. Takk skal du ha Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Hvis bryterne er merket som du sier så følg kabelen på gjeldene bryter til batterikassen så ser du hvilke(t) batteri(er) som er i bruk Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
toreknall Svart 20.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2015 Hovedbryterene er montert i et panel inne i et skap. Motorrommet, hvor batteribanken er, ligger et dekk under. Alle ledninger er gjemt bak interiørplater, og det er vanskelig å følge disse ledningene. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Hvis du kan måle spenning over selve bryterene mens du slår de av og på så kan du måle på ene sida av bryteren og på plusspolen på batteriet. Når bryteren er av så vil du se batterispenning og når den lukkes vil spenning bli null. Prøv deg frem med en bryter og finn det batteriet der du får reaksjon når bryteren sjaltes. Da vet du hvilket batteri som er koplet mot aktuell bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.