Jump to content

Mercury XR2 tenningsproblemer


Hanspeha

Recommended Posts

Jeg har en Mercury Xr2 fra midten av 80 tallet. Motoren starte og går så fint som en 150hk+ totakter kan gjøre. Den ruser seg fint opp i fri, men med en gang den får belastning kommer problemet jeg nå prøver å få hjelp til å løse. Jeg får da ikke mer enn 2200RPM ca, og båten kommer ikke i plan på det desverre.

 

Motoren står rett på speilet i forhold til lengde på stammen.

 

Stator er ny

Forgassere og bensinsystem er rengjort.

Tenning er justert til 8*ATDC cranking speed og 22*BTDC (Ca) uten turtallsregulator.

kompresjon målt til 130-135PSI, så en maks deviasjon på 5PSI

 

Jeg har prøvd å sette tenningslampa på hver sylinder og da oppdaget jeg konstant lys på sylinder nummer 5. Byttet om ledningene fra stator på CDI boksene og problemet er fortsatt på samme sylinder. Kan dette  være en grei indikasjon på at den ene CDI´en er gåen?

 

Vet jeg må gå til innkjøp av noe nytt elektronisk, men håper å slippe både DCI´er óg trigger :)

 

Kan også nevnes at jeg har en form for banking i motoren på lavt til middels turtall. Har konkludert med at dette kan være tenningsbank som følge av det elektriske problemet jeg har.

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

Med vennlig hilsen Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...