Jump to content

ombygging av sem magnet til coil tenning


old sailor

Recommended Posts

hei 

 

 

skal bygge om en sem magnet ex 2L39 til coil tenning ,er det noen som vet og har info om hvordan man går fram. evntuelt en link som omfatter dette.ser en link på båtplassen men linken er ikke tiljengelig.er takknemlig for svar .

Link to post
Share on other sites

hei 

 

   har lit vanskligheter med denne 

Gjør som så: 

To 12 V bilcoiler (uten formotstand).   
  

Gjør som så: 
Koble de gamle pluggledningene inn på coilenes  
(minusterminaler ?) sett konstant (via tenningsbryter) pluss   
på coilenes plussterminaler. 
(Koble coilenes høyspent til pluggene. ?)
  

 

 

en kar bygde om en sem magnet for meg  + fra batteri til coil+ termial med bryter imellom , - fra batteri til motor jord , LODDET LEDNING  PÅ BAKKELITBROA   SOM GIKK TIL H. SPENT COIL..jording fra stift magnet  til   minus  coil terminal  .det gikk bra en stund men så begynte den og få overslag og ble vaskelig .mindre og mindre gnist som fororsakte feiltenning og smelling dette på marna r2.

Edited by old sailor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei 

 

   har lit vanskligheter med denne 

Gjør som så: 

To 12 V bilcoiler (uten formotstand).   

  

Gjør som så: 

Koble de gamle pluggledningene inn på coilenes  

(minusterminaler ?) sett konstant (via tenningsbryter) pluss   

på coilenes plussterminaler. 

(Koble coilenes høyspent til pluggene. ?)

  

 

 

en kar bygde om en sem magnet for meg  + fra batteri til coil+ termial med bryter imellom , - fra batteri til motor jord , LODDET LEDNING  PÅ BAKKELITBROA   SOM GIKK TIL H. SPENT COIL..jording fra stift magnet  til   minus  coil terminal  .det gikk bra en stund men så begynte den og få overslag og ble vaskelig .mindre og mindre gnist som fororsakte feiltenning og smelling dette på marna r2.

Eg er ikkje sikker på at eg forstår kva du meiner.

Er det ein Marna r2 som skal få denne ombygde magneten, og i so fall, har den 12 volt batteri og lading?

I så fall meiner eg at den løsningen som eg lenka til i forrige innlegg er bedre enn å bygga om ein magnet. Om det blir billigare, er eg usikker på. men dette settet skal, såvidt eg skjønner, passa til dei fleste 1 og 2 sylindra bensindrivne båtmotorer som er laga på sørlandet. Denne fordeleren overtar i so fall plassen som magneten hadde, og so er det berre å setja greiene i hop ifølge monteringsanvisning og skjema, som føl med.

Dette skjemaet, for 2 syl, motor er ogso her:http://www.fm-motor.no/pdf/Monteringsbeskrivelse%20Tenningshus%202syl.pdf

 

Magne

Link to post
Share on other sites

ja 

 

 jeg har dynamo montert på marna r2 må vel montere dynastarter for og bruke fordeler og va jeg forstår så trenger r2 en 1.1 kw vis betegningen er riktig for og starte r2 med god komp .har tenkt på dy st .og åpne drammekranene lit for og lette på komp ved start så stenge og bruke 0.9 kw dy starter .marnan går på magnettenning nå og går bra .fordeler er vel svindyre. 1.1 dynast er jo ikke og få tak på.

Edited by old sailor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dynastart er ingen forutsetning for ombygglng til batteritenning. Kombinering av sveivstart og batteritenning går veldig godt an. Når det er sagt, ein dynastarter på 0,9 Kw seier 1,25 Hk klarer langt meir enn ein mann med sveiv, so eg trur den klarer jobben godt.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...