old sailor Startet 20.September.2015 Del på Facebook Startet 20.September.2015 hei skal bygge om en sem magnet ex 2L39 til coil tenning ,er det noen som vet og har info om hvordan man går fram. evntuelt en link som omfatter dette.ser en link på båtplassen men linken er ikke tiljengelig.er takknemlig for svar . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gon Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Se innlegg 3 i denne tråden: http://forum.batmagasinet.no/index.php?/topic/16211-vann-pa-magnettenneren/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
old sailor Svart 20.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2015 hei takk for linken ,men er det mulig og sende meg koblingskjema så hadde det vært fint .min epost svrolsen@hotmail.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 er dette eit forslag? http://www.fm-motor.no/tenning.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
old sailor Svart 21.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2015 (redigert) hei har lit vanskligheter med denne Gjør som så: To 12 V bilcoiler (uten formotstand). Gjør som så: Koble de gamle pluggledningene inn på coilenes (minusterminaler ?) sett konstant (via tenningsbryter) pluss på coilenes plussterminaler. (Koble coilenes høyspent til pluggene. ?) en kar bygde om en sem magnet for meg + fra batteri til coil+ termial med bryter imellom , - fra batteri til motor jord , LODDET LEDNING PÅ BAKKELITBROA SOM GIKK TIL H. SPENT COIL..jording fra stift magnet til minus coil terminal .det gikk bra en stund men så begynte den og få overslag og ble vaskelig .mindre og mindre gnist som fororsakte feiltenning og smelling dette på marna r2. Redigert 21.September.2015 av old sailor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 hei har lit vanskligheter med denne Gjør som så: To 12 V bilcoiler (uten formotstand). Gjør som så: Koble de gamle pluggledningene inn på coilenes (minusterminaler ?) sett konstant (via tenningsbryter) pluss på coilenes plussterminaler. (Koble coilenes høyspent til pluggene. ?) en kar bygde om en sem magnet for meg + fra batteri til coil+ termial med bryter imellom , - fra batteri til motor jord , LODDET LEDNING PÅ BAKKELITBROA SOM GIKK TIL H. SPENT COIL..jording fra stift magnet til minus coil terminal .det gikk bra en stund men så begynte den og få overslag og ble vaskelig .mindre og mindre gnist som fororsakte feiltenning og smelling dette på marna r2. Eg er ikkje sikker på at eg forstår kva du meiner. Er det ein Marna r2 som skal få denne ombygde magneten, og i so fall, har den 12 volt batteri og lading? I så fall meiner eg at den løsningen som eg lenka til i forrige innlegg er bedre enn å bygga om ein magnet. Om det blir billigare, er eg usikker på. men dette settet skal, såvidt eg skjønner, passa til dei fleste 1 og 2 sylindra bensindrivne båtmotorer som er laga på sørlandet. Denne fordeleren overtar i so fall plassen som magneten hadde, og so er det berre å setja greiene i hop ifølge monteringsanvisning og skjema, som føl med. Dette skjemaet, for 2 syl, motor er ogso her:http://www.fm-motor.no/pdf/Monteringsbeskrivelse%20Tenningshus%202syl.pdf Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
old sailor Svart 21.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2015 (redigert) ja jeg har dynamo montert på marna r2 må vel montere dynastarter for og bruke fordeler og va jeg forstår så trenger r2 en 1.1 kw vis betegningen er riktig for og starte r2 med god komp .har tenkt på dy st .og åpne drammekranene lit for og lette på komp ved start så stenge og bruke 0.9 kw dy starter .marnan går på magnettenning nå og går bra .fordeler er vel svindyre. 1.1 dynast er jo ikke og få tak på. Redigert 21.September.2015 av old sailor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Mener at det finnes 1,1 kw dynastartere i Sverige, prøv å google Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Dynastart er ingen forutsetning for ombygglng til batteritenning. Kombinering av sveivstart og batteritenning går veldig godt an. Når det er sagt, ein dynastarter på 0,9 Kw seier 1,25 Hk klarer langt meir enn ein mann med sveiv, so eg trur den klarer jobben godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.