Jump to content

Vannbåren varme på bad - Håndkletørker


Geitebonden

Recommended Posts

Skal innstallere vannvarmer i båten i løpet av vinteren. Denne skal, blandt annet, benyttes for å varme opp to bad.

Noen som har erfaring med å benytte hånkletørkere til dette formålet ?

Feks denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Baderom/Handkletorkere/Handkletorker-vannbaren-2000030533/

 

Ser for meg en gunnstig "dobbel"-effekt der man både får tilført rommet varme, samt effektiv tørking av håndkler etc.

Link to post
Share on other sites

Se der ja, nettopp den jeg tenkte på Treskallen. Føler du den gir nok til å alene gi nødvendig oppvarming til badet ?

Jeg bruker ikke båten i -20, men fornuftig varme tidlig vår og sen høst er hva jeg er ute etter.

Tanken min er å installer varmtvannsbereder med dobble varmesløyfer, den ene kobler jeg til motor(ene) og holder slik sett kjølesløyfen til motor nede på minimumslengde. Den andre sløyfen går mot diesel vannvarmeren og videre til radiatorer, håndkletørkere, defroster og muligens konvektorer for å øke effektuttaket.

Varmtvannstanken blir da varmeveksleren i systemet der jeg utnytter både motorvarme ved gange, dieselvarmeren og el.kolben i tanken når vi ligger på landstrøm.

El.kolben blir vell trolig den begrensende faktoren i forhold til effekt siden den typisk er på maks 1200 Watt, men om det blir lite så kan jeg bruke dieselvarmeren i tilegg.

For oppvarming av salong har jeg en diesel luftvarmer fra før. Denne har i tilegg en avgrening til akterdekk.

Link to post
Share on other sites

Den avgir mer enn nok varme og hele badet er godt og varmt, samme med en av lugarene som har en lik radiator.

Kilden er en 2000w elkolbe med anledning til å koble inn dieselovn ( Refleks ovn med sløyfe) eller peis med coil samt 800w på varmtvannsbereder og maskin oppvarming.

Det er pumpe på elkolbe og en liten utenom.

Det beste med denne form for oppvarming er at den er jevn og at en ikke får kuldebroer men at hele båten er like varm

Alle gode ting er tre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...