R&R Startet 20.September.2015 Del på Facebook Startet 20.September.2015 Hei. Etter å ha tatt opp båten og vasket den oppdaget jeg bobler i Gelcoaten rett over bunnstoffet. Er redde dette er plastpest som har lest endel om på forumet. Andre plasser omtales dette som glassfiberpest. Har ingen bobler i bunnstoffet. Hvis jeg sprekker boblene med noe hard virker det som om det lukter eddik. Virker for meg at dette oppstod/kom til syne etter vask med Maritim Vannlinjerens. Hva bør jeg gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Så lenge det bare er slike småbobler, gi blaffen. Det er lenge til det er noe annet enn kosmetisk skadelig. Jeg hadde tilsvarende i forrige båten. Jeg gjorde ingenting og det ble ikke noe verre. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Jeg fant akkurat like bobler på en seilbåt jeg kjøpte for 20år siden. Husker jeg fikk lett panikk og tenkte plastpest... Husker ikke helt hva jeg gjorde med boblene, men det var ikke plastpest. Tror pesten arter seg som myke felt i skroget. Er det kun bobler i gelcoten, men hardt under, så er det sannsynligvis ufarlig... Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Men det er plastpest. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
hegra Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Synes også det ser ut som plastpest, men ikke verdens undergang av den grunn. Hadde ikke gjort noe, men fulgt med fremover på utviklingen. Med litt flaks blir det ikke mer enn det du har i dag, og styrken i skroget er ikke svekket før det går innover i laminatet. Styrken i laminatet kan være veldig god den siden blærene ekspanderer utover. Det som er rart er at det er over vannlinjen. Det er jo under vannlinjen dette vanligvis dukker opp, og ikke over. Er det bare et smalt felt like over? Kan hende båten har blitt behandlet med epoxyprimer under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
R&R Svart 21.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2015 Ja det er bare et tynt felt rett over bunnstoffet som har bobler. Jeg vurderte å pusse ned og flytte bunnstoffet 5 cm lengre opp slik at den dekker feltet som nå har bobler. Regner med dette kanskje er resultat at vannlinjen ligger over nivået for bunnstoffet? Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Værdt å lese om man vil få litt kunnskap om området plastpest: www.batmagasinet.no/bladarkivet/plastpest-de-fleste-kan-kureres Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Hei! Dette er nok antakelig plastpest, men uten egentlig å ha så mye greie på det synes jeg ofte det hauses opp alt for mye. Jeg har aldri hørt om en glassfiberbåt som har gått ned pga plastpest. Jeg hadde dette på ei snekke en gang. det jeg gjorde, var å ta hull på boblene, og slipe lett rundt dem. Videre lot jeg stå sånn slik at det fikk tørke. På våren la jeg gelcoatsparkel i hullene. Vet ikke om dette heller var nødvendig, men det var en meget rask operasjon og jeg følte det litt bedre etterpå! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Hei, Jeg ville punktert disse og fjernet all løs gelgoat, Latt det tørke opp og helsparklet omradet om ikke høyden er mer en 5 cm. Det blir det godt som nytt. (Regner med du har rett kode påp Gelcaoten, om ikke kan du jo få fargeforskjell) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DCV6 Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 (redigert) Kan jeg spørre hva du gjorde med dette til slutt? Jeg har fått det nå, alt over vannlinjen/bunnstoff. Kommet litt rundt hele skroget men bare godt over vannlinjen. Brunlig blankt vann bak blemmer som lukter lett surt. Det merkelig her er også at båten har stått på land på henger i to sesonger. Og jeg ser det først nå på høsten. For det meste veldig små blemmer. Det er hardt belegg under gelcoat bakenfor blemmene. Redigert 7.November.2020 av Fjord21DCV6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.