Jump to content

Dekksgjennomføring for coax

Dassic

Recommended Posts

Jeg leter etter en god løsning for å kjøre 4 stk coax-kabler (6mm) gjennom dekk. På Maritim ble jeg anbefalt å bruke 4 stk (sølvfarga) 6mm dekksgjennomføringer. Dette synes jeg blir en smule uestetisk. Så i utgangspunktet for meg å bruke en stor gjennomføring, og tette denne med Sika - men noen fraråder meg dette (vanskelig å få tett?). Jeg lurer derfor på om noen vet om bedre løsninger?

Sika må du vel bruke uansett for å få det tett. Det finnes ulike gjennomføringsdingser å få kjøpt, som er beregnet på 1-flere ledninger. En ekspansiv løsning kan være et svanehalsrør som ihvertfall Watski har.

.... har ikke seilbåtfolkene noe sånne greier ved mastefoten da?, jeg mener jeg har sett noe som likner på en stående " J " ?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Har også sett disse svanehals-gjennomføringene. Men de jeg har sett er relativt store, så da vil det faktisk ta seg bedre ut med 4 små gjennomføringer. Hva har resten av folket gjort når det skal monteres VHF, GPS-antenne, TV etc, som krever nye gjennomføringer?

Det er viktig at du har riktig dimensjon på gummipakningen i forhold til tykkelsen på kabelen. Jeg har ikke brukt noen tetningsmidler - brukte noe første sesongen jeg hadde båten, men har sluttet med det. Det virker 100% tett.

Ta en titt på www.byggplast-batprylar.se, der finner de "Cabelport" nr. 5486 SEK 665. Her kan du også trekke gjennom kontakter på opptil 49 MM dia. Det kan begrense skjøter under dekk. Ellers så finner du en standard 40 MM svanehals nr. 5498 til SEK 495, eller vanlige gjennomføringer til SEK 29.

Edited by Hulda (see edit history)

Bilde

Den gjennomføringen som Huldra nevner ser perfekt ut! Akkurat noe slik jeg tenkte på...

Noen som vet om tilsvarende er å oppdrive innenfor landets grenser? Skulle gjerne fått tak i en slik litt brennkvikt... :smiley: