Jump to content

Historie og fakta om KNS-båten/jolla søkes


K.N.S.-BÅTEN

Recommended Posts

Hei.  Jeg har nylig blitt den heldige eier av en 17 fots åpen seilbåt/seiljolle av typen KNS, best kjent under navnet KNS-jolla eller K.N.S-BÅTEN. Mitt eksemplar er bygd i 1976 og er en av de aller første (byggenummer #3 eller #5, jobber fortsatt med å innhente fakta). Den hadde forøvrig et akkumulert vedlikeholdsbehov og er pdd. under oppussing.  Forsøker i hvertfall :-)

 

Båten er tegnet av Sigurd Fr. Herbern og ble i en periode bygt ved Dalen Båtbyggeri i Flekkefjord (1976--> 1981?).  Den ble typegodkjent av DNV, men DNV sitter ikke på noe arkiv eller historie om båten.  Jeg har vært i kontakt med Norsk Maritim Museum og de sitter på originaltegningene til Herbern.  De skal jeg forøvrig få kopiert en utgave av.

Jeg har også vært i kontakt med personer som har jobbet eller hatt kjennskap til båtbyggeriet i Flekkefjord i aktuell periode og jobber nå med å nedskrive en historie om denne båten basert på disse samtalene.

 

Hvis noen av dere har kjennskap til båttypen så hadde jeg satt pris på informasjonen.  All tilbakemelding mottas med takk!

 

PS!  Jeg har foreløpig ikke hatt gleden av å ha den på vannet så hvis noen har seilerfaring med denne typen så hadde jeg satt pris på det også!

 

Båten ved avhending:

bilde

 

Båten under oppussing:

bilde

 

Båten pdd:

 

bilde

Redigert av K.N.S.-BÅTEN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei K.N.S-Båten!

 

Som relativt fersk seiler har Jeg også vært så heldig å få tak i KNS BÅT i år, Jeg fikk min i mai 20 og fått en del seilturer med den. Min båt ser ut til å være litt annerledes, uten Trelister inn og utvendig. Hele dørken er malt blå inkl tiljene. Jeg har ikke noe skilt i båten med produksjonsnummer, men mitt Seil Nr er 57. 
Det jeg tenker jeg må få gjort I første omgang er å få laget nye tiljer da de er noe rufsete/ går i oppløsning, den fremste som nok er mest utsatt har jeg fjernet etter at den har fått en knekk. 
Det hadde vært svært interessant å se flere bilder av din båt. Og siden det nå er noen år siden du renoverte hadde det og vært interessant Å vite hvordan hvordan dine holder seg etter ca 5 år og hvordan du laget nye tiljene til båten. Hvilke matriale osv?

Hilsen nybegynner i Lillesand

686FD934-E553-465E-9A24-1B2E0718E1E3.jpeg

AA612E82-12C6-4199-B21D-2C9CFE850291.jpeg

Link to post
Share on other sites

20200731_210711.jpg.eb54cd847a9f110e7fa0fb4eb90cc11c.jpgHei, moro å se flere på vannet. Jeg er også fersk seiler med KNS båt. Har hatt noen fine turer i sommer. Jeg sliter med at båten er Le-gjerrig, og har så langt ikke klart å trimme bort dette. Hvordan opplever du din båt?

 

Satte båten på land forrige helg etter en frisk seilas der forstaget røyk. Tenker å bruke vinteren til litt restaurering. 

 

 

Redigert av Besa59 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig å se at det er flere som seiler KNS-jolle! Jeg har akkurat skaffet meg en båt i ganske god stand. Ikke vært på vannet enda. Min er seilnummer 24 (prod.nr.1042), den har trelister inni og utenpå og blå dørkplater. Jeg har ikke seilet jolle før, bare litt større båter og det begynner å bli en stund siden så jeg får prøve meg fram. 

Ser ut som de kan være litt forskjellige i utforming, min har 4 oppbygde plasser for åregafler. Nr 105 som er/var på finn har ikke det såvidt jeg kan se.

Bildet her er under transport hjem nå nylig, flere bilder kommer.

IMG_20200823_162856.jpg

Redigert av arkseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...