Jump to content

Gasskomfyr - erfaringer før bytte


Otto R

Recommended Posts

Vi har en ca 20 år gammel ENO  2bluss gasskomfyr. Vi var på en lengre båttur i sommer med ca 50 overnattinger og min bedre halvdel påpeker at blussene er lite effektive. Blussene er rengjort , så de er ikke nedsotet.

 

Er det noen som har byttet til nyere versjoner som kan si noe om gode/dårlige erfaringer. Hun ønsker seg helst en 3 bluss sak, men det jo begrenset plass, da den skal inn på samme plass som gamle komfyren.

 

Er det noe spesielle forskjeller på effektivitet på komfyrene ? Hva er passe effekt å gå for. Vi har en 5kg gassflaske i båten, pluss at jeg har en i reserve.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis flammene begynner å få  litt gul-aktig skjær er det tegn på at det kommer til for lite luft, sjekk luftspaltene.( dårlig forbrenning )

Og som Big Horn sier sjekk dyser - regulator, regulatoren skal vel skiftes hvert 5 år så start med den.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Gassdysene kan irre igjen i fuktig sjømiljø og strupe for gassen. De er enkle å skifte eller evt. rengjøre. Har ikke opplevd det på kokeapparat men kjølebokser som har langt mindre dyser kan være en skikkelig plage med irr.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

På vår Eno ser dysene helt fine ut, men det sorte metalldekselet som ligger over har rustet til det ugjenkjennelige. Vi har banket, pusset og skrapet bort det verste av rusten, og dette gjorde saken langt bedre, men skal bytte de ut så fort vi kommer til et sted som selger slikt.

 

Ender du opp med å bytte vil jeg på det sterkeste anbefale å ikke kjøpe for stor komfyr – en tidligere eier av min båt ville sikkert slå på stortromma da innkjøpet ble gjort, og resultatet er at komfyren ikke har tilstrekkelig plass til å slingre. Ville ikke hatt noe mindre enn 50-60 grader slingring, vår smeller i allerede ved 35 grader eller så.

Link to post
Share on other sites

Vi har separat stekeovn. Montert fast under en benk. Bortsett fra at rundstykkene noen ganger blir litt skeive fungerer det helt fint. Fordelen er også at blussene kan skiftes ut separat etterhvert som de ruster i filler. Det er mye billigere enn å skifte ut både ovn og bluss fordi blussene har rustet opp.

 

Kaker, brød, pizza osv. bryr seg ikke om underlaget er litt skeivt.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Siste komfyren jeg kjøpte for 6-7 år siden var en 4-bluss Eno Gascogne lignende denne: https://www.maritim.no/eno-komfyr-gascogne-3-bluss-m-grill

 

Den skal visstnok ha grill men den er totalt ubrukelig, alt for liten effekt til å i det hele tatt ligne på noe som minne om grill... Ellers er den helt kurant som stekeovn med bare undervarme.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...