Jump to content

Erfaringer med spansk reving ønskes.

sjørøver-viking

Recommended Posts

Hei.

kom over en utrolig kjekk bok, "1000 tips for båtegaren" utgitt av krysseforeningen i Sverige.
Et tips der var noe som ble kalt for "Spansk reving", som var å knytte opp forseilet, for å få mindre seilflate på stagseil.
Er det noen som har erfaring fra dette, og kan abefale/fraråde å gjøre noe slikt med en seil?

Man knyter ved pilene på illustrasjonen under, rød er forseil, og sort er mast og båt.
bilde

Hvor høy må man være for å få lagt inn den øverste knuten, da? Jeg tenker da på hvor langt armene rekker...

Hvis man vil ha litt seilareal bør man være høyere enn mine 165 cm, mistenker jeg. Hvis jeg skal stå i baugen når det blåser opp og surre inn forseilet så blir det ikke mye duk igjen i bruk. Og hva med de øverste 12 meterne som jeg ikke får surret inn? Vil ikke det ende med en stor "ballong" som er surret oppe og nede, og så blåser det ut på midten (omtrent som en spinnaker som surrer rundt forstaget og ender som en "ballong" eller et 8-tall)...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hei, jeg har prøvd noe slikt med en IF i kuling. Det som er problemet er at den trekanten som blir igjen, kommer relativt høyt, i prinsippet midt på staget. Det betyr at at seilet  legger båten over like mye som å dra den fremover. Det du har bruk for  - når været jævler til seg - er en trekant som sitter nærmest mulig dekk. Det har vært en tråd her på BP om en stormfokk som du binder fast rundt staget. Har faktisk mer tro på den, for da slipper du å komme så høyt. Men det har jeg ikke prøvd.

Har man en solid kryssfokk tror jeg mer på bildet over fra Grønnskollingen. Har prøvd dette, dro rett og slett ned seilet to meter, og det hadde forsterninger både ved folik og alternativt skjøtehjørne. Shapen var fin, fremsto som en 4'er. Ulempen i uvær er at det er mye seilduk på dekk. På en stormfokk vil du gjerne slippe vann under fokka, får du en brytende bølge i seilet vil det kunne revne med denne løsningen. Spansk reving ville jeg bare gjort med bomullseil. Men i nød ødelegger jeg heller ett seil enn å havarere. I beste fall vil en kunne seile 90 grader på vind med fokk som er bindt opp. Tviler litt på om jeg noensinne vil seile på havet med stagkroker igjen, så ikke relevant for de fleste av oss.

Nei, du får ikke noe skjøtehjørne ved bare å senke seilet. Du kan få stamt forlik, men akterliket vil blafre villt. Det som gjør at spansk reving kan fungere er  at skjøtevinkelen blir tilnærmet konstant. Omtrent tilsvarende som å rulle inn ett forseil.

Det jeg foreslår er å benytte teknikken fra figuren i første innlegg men i tillegg senke hele seilet slik at den "åpne delen" starter fra dekk.

Hvilket år kom den boken ut?

Jeg synes det fungerer utmerket å bare rulle inn litt av fokka, og da blir den jo i prinsippet nokså lik den du har tegnet, men med den fordelen at du unngår posene over og under det du fortsatt har ute av seil.  I tillegg  ville jeg vurdert en stormfokke som man legger rundt den innrullede fokka/genoaen hvis jeg skulle langt til havs.

Guest Avmønstret#

Det forsto også jeg, og det var kanskje grunnen til at jeg spurte om hvor gammel boken var, Grønnskollingen.

Er veldig mange båter uten rulle på forseilet, vil vel nesten tro flere enn med rulle. 

Var med på en båt som hadde rev i den miste fokka, fungerte egentlig greit men fokka ble ikke liten nok for vinden vi fikk...

Mange svar, herlig. Ja, ser med en gang at forslaget til Grønnskollingen er mye bedre. Jeg har eldre seil med tau i likene, og har lurt litt på å prøve å se, i fint vær, om det har noe for seg.
Men etter svarene her virker det ikke som noen god løsning. Vil heller lage egne revetaljer ala det bildet.

Når boka er i fra vet jeg ikke, men den er på Lysekil bibliotek, og den annbefales å ta en titt i, mange smarte, men simple, tips og triks som ikke krever allverden av utstyr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...