Jump to content

Raymarine A97 kartplotter med touch - Noen med erfaringer?


Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har Raymarine c95 med både touch og knapper/"dial-wheel". Det fungerer. Bare touch fungerer ikke for meg når båten beveger seg mye eller når skjermen blir våt. Har samme erfaring etter å ha seilt en båt med Garmin 720s - kun touch fungerer ikke for meg der heller.

 

En kjapp test - hvordan reagerer kartplotteren når du tar håndbaken og tørker vekk regn fra skjermen? Klarer plotteren å skille fingertrykk fra regndråper? Den lar seg ikke forvirre av våte fingre kombinert med vann/regn?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg vill gått for en hybridsplotter med både knapper og berøring som f.eks. denne: http://www.lowrance.com/nb-NO/Produkter/Ekkolodd-Kartplotter/HDS-7-Gen3-nb-no.aspx

 

Touch-skjerm gir en enklere og raskere bruk når forholdene tillater det. Mener å huske at et av båtmagasinene hadde en test av plottere med berøringsskjerm for en tid tilbake.

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye betjener man egentlig en slik dings?

I seilbåt.

I dårlig vær.

 

Hver gang jeg er i seilbåten vår i dårlig vær? Spesielt i en regatta kan man ikke velge å gå inn til land hvis det begynner å regne og bølge litt. Merk at det ikke trenger å være så veldig dårlig vær - det holder at det regner litt og at det bølger litt. Med en touch-skjerm er du avhengig av å kunne treffe akkurat der du vil treffe. Det er ikke alltid så lett når båten beveger seg, og med vann på skjermen er min erfaring at presisjonen blir enda dårligere (muligens fordi elektronikken ikke skjønner akkurat hvor jeg peker hvis fingeren treffer en vanndråpe på skjermen.

 

På den Garmin 720s'en jeg testet så ble skjermen full av regndråper, og hvis jeg prøvde å dra de av med håndbaken dro jeg med meg hele kartutsnittet i samme sveipeoperasjon. Det er sikkert mulig å disable touch-funksjonen, men så glemmer man å enable igjen før man faktisk vil touche osv...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...