Jump to content

Hamilton Vannjet, erfaringer?


tami

Recommended Posts

En vinter uten prosjekt er jo en litt kjedeligere vinter.

Skal se på båt med Hamilton vannjet.

 

Båt står på land og prøvekjøring ikke mulig.

Kan noen gi tips om hva man skal se etter?

Hva ryker på disse?

 

Tåler jet at motor startes uten "vanntilførsel"?

 

Takker for svar!

Link to post
Share on other sites

Tar med et sterk lømmelykt, og kontrollere 'Jet' impellor for skade på bladene, også at det det er minimalt klaring mellom blader og pumpe hus, det er viktig så at du max effekt fra vannjet. Ofte det er et slitasje ring i huset rundt bladene som kan byttes ut.

Også sjekk aksel lager begge fram mot motoren og akter, det er kuler lager med fett inni, du kan start motoren og prøve å høre for ulydd på impellor aksling.

Også sjekk for slark på styring og revers bucket mekanisme.

Link to post
Share on other sites

vannjeter pleier å kreve lite vedlikehold. Som Spannerman skriver er det slitasje i impeller/hus som er største problemet. Er det stor klaring mellom impeller og hus mister du mye effekt. Slark i styringen gir manøvreringstrøbbel i lav fart - båten vil vingle.

 

Årlig service begrenser seg stort sett til bytte av anoder og smøring av smørepunkter.

 

1 eller 2 motorer? Hva slags motor/jet kontroller er det?

 

Jeg hadde ikke startet motor/jet uten vanntilførsel. Jeten er ofte direkte koblet til motor og roterer alltid (På RS Sundt hadde vi egen elektrisk operert gearkasse for å koble ut og reversere  jetene, på williamsen min var det aksling rett fra svinghjul til impeller). "Fri" på vannjet styres derfor ofte av skjoldet som retter vannstrålen rett nedover.

 

Om du ikke har kjørt båt med vannjet før så anbefales prøvekjøring. Særlig om det bare er en motor/jet. Det er litt "uvant" for mange

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er en liten daycruiser med en V8 bensin. Skikkelig!!! sjabert prosjekt.......

Og det er nok direkte overføring ja.

 

Er skep men skal dra å å se på båt i ettermiddag.

 

Kanskje noen kjenner igjen jet fra disse bildene?

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke ut som noen Hamilton i det hele tatt. Hamilton har styrbar dyse etter pumpa.

Hvis ikke den er steingammel da.

Den tar også kjøling til motoren rett fra pumpehuset.

Den har heller ikke servo på bøtta. Tungkjørt.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville ha tatt endel flere bilder og forsøkt å få noe svar fra produsenten av Hamilton før jeg hadde handlet.

.

Lager, tetninger, impeller og aksling er normalt ikke så vanskelig å få fatt på hvis det da ikke er noe skikkelig gammelt og eller produsenten er historie. Derimot mangler skjoldet som skal være tilkoblet staget på toppen. Det er tilkoblet via noen overføringer og så "hengslet" på de to skruene på siden av jet. Uten skjold går båten kun på forover.

Pengene kan rase her.

 

Lokket på innsiden er kanskje det som skimtes liggende under eksosbendet til høyre på bildet.? Noen har sink festet under lokket.

 

Men finn produsent og modell først, er nå mine tanker.

Edited by Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare ett tillegg. Vannjet har lavere virkningsgrad enn propoeller. Jeg vil tro at denne ekvipasjen drar uforholdsmessig mye mer bensin enn en propell installasjon for tilsvarende fart

 

vannjet er relevant ved spesielle behov tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Støtter Bitteliten på den.

Må over en viss fart før effekten på vannjet er på høyde med drev etc. Husken er ikke lengre så god som før, men mener, uten at jeg er sikker at vi må over 33-34 knop.

På den andre siden snakker vi da om helt nye vannjet som har mye bedre virkningsgrad enn de små vi hadde f.eks på 80tallet.

 

Ellers kan du kikke litt her på Hamilton sin historie og se om du finner den du har bilde av. kanskje du finner en epost du kan kontakte og sende bilder til og.

 

http://www.hamiltonjet.com/global/waterjet-history

Edited by Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dette har jeg liten tro på! Som sakt her tidligere så har vannjet lav virkingsgrad i vanlig daycruiser tempo og med en bensin v8 vil nok dette være en ugunstig combo. Det må adskillig mer motorkraft til for å få samme fart som med en propelldrevet båt. Ved første øyekast ser det jo ut som om motorromet har vært under..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...