Jump to content

Yanmar YSB 12 Oljeforbruk og blårøyk


5nacks

Recommended Posts

Hei,

 

Ja jeg vet dette har blitt tatt opp tidligere, men har ikke funnet noe spesifikt til min motor. Nå er jeg klar over at oljeforbruk og blårøyk ikke er normalt i lengden. 

 

Motoren er en Yanmar YSB 12 fra etterkrigstiden en gang. Den starter alltid på første forsøk og gjerne etter 2-3 sekunder :clap: Problemet jeg har med motoren er at den bruker litt olje, har ikke noen spesiell definisjon av litt, men såpass at jeg fyller en slant i ny og ne. I tillegg så er det blå røyk, mer i begynnelsen og mindre etterhvert. Men det er alltid litt blårøyk uansett hvor lenge jeg kjører. Jeg mistenker at den nederste stempelringen er slitt/ute av posisjon eller at sylinderen rett og slett er sliten. 

 

Oljen på motoren er 10w40 (mineral).. ville det kanskje hjelpe å fylle en tykkere olje? I så fall hvilken? 

 

Takker og bukker for innspill til hvordan jeg kan begrense oljeforbruket og blårøyken (om et er mulig) :yesnod:

 

Ellers er jeg fornøyd med motoren, deilig lyd :thumbsup:

 

PS: har ikke lyst til å "hive ut driten" og sette inn noe nytt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...