Jump to content

Rakling i propellanlegg ved lavt turtall


Alvito

Recommended Posts

Hei, trenger noen tips fra maskinistene der ute. Jeg har en Volvo TD100 som har maks turtall på 2200 rpm.med et MG 509 gir og vanlig fettsmurt propellanlegg (fast propell).

 

Når båten settes i drift fremover ved lavt turtall så høres en raklelyd. Denne forsvinner ved ca. 1000 omdreininger. Når turtallet settes ned fra f.eks 1.500 til 700 så kommer raklelyden. Hvis motoren settes i fri for så og settes i forovergir så kan det være raklefritt i 10 sek. før ulyden kommer igjen.

 

Er det noen der ute som har noen gode forslag til hvor en skal begynne å lete etter problemer??

 

Jeg har kjent på akslingen når den var på land og jeg var ikke i stand til å kjenne noe slark. Nå er dette forholdsvis grovt utstyr med 50 mm akslinga da...

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som at det er demperplaten din. Hulda har det samme, ganske vanlig på PRM gear med standard demperplate når propellaksling/propell ikke er "tung nok", gir en form for systemvibrasjon. Hvis dette er noe som har tiltatt over tid, kan det bety at demperplaten er på vei ut.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt to båter med aksling og begge disse har hatt dette fenomenet. Det var absolutt verst på vår Yanmar 77 hk. Det gikk det ikke ann å gå med tomgang ikoblet. Du måtte opp i ca 1000 for at det ikke skulle høres så ille ut. Slik var det i nesten 20 år, ble ikke verre.

 

Nå har vi (faderen) en TMD 22, 78 hk. Den er mye bedre på dette, men ikke helt fri. Denne motoren/gearet har jo et "fælt" turtall og bare en liten hjulvisp propell i enden så her er det ikke mye tyngde ved tomgang...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det sitter mange fjærer på denne demperplaten. Det er de som lager denne lyden når de blir litt slakkere. En ny demperplate er nok bra en stund så lenge fjærene er stramme før det er tilbake til det gamle igjen. De som har satt inn en silikon basert demperplate her i havnen,kjenner ikke båten igjen. Den maler som en katt. Det er gøy å kjøre på tomgang. Ta en titt på "vulkan.no" .Den leveres også til mindre båter og ikke bare til skip. Han som byttet her hjemme hadde nidelv 28. Det er en fra vestlandet som han bestilte dette fra,som igjen fikk den fra tyskland.

Redigert av fokus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei, takk for tipsene, jeg har en mistanke om at problemet ligger i demperplata så jeg skal undersøke nærmere www.vulkan.no Imidlertid så har jeg en del vibarasjonsstøy ed høyt turtall som kan skrives fra noe ubalanse i propellen (3 bl. 27x27).

Link to post
Share on other sites

Det du beskriver er en typisk feil for dårlige demperplater. Har selv skiftet demperplate på flunk ny Yanmar. Dekket av Yanmar Norge. Glupingene skulle spare litt penger og benyttet middelmådige demperplater. Det ble dyrt for dem. De sa imidlertid ikke fra. Kun de kundene som klaget fikk byttet plate. I bilverdenen ville man fått et brev der det stod at demperplate modell så og så var dårlig og ville bli byttet uten kostnad.I båtverdenen klager man selv.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du beskriver er en typisk feil for dårlige demperplater. Har selv skiftet demperplate på flunk ny Yanmar. Dekket av Yanmar Norge. Glupingene skulle spare litt penger og benyttet middelmådige demperplater. Det ble dyrt for dem. De sa imidlertid ikke fra. Kun de kundene som klaget fikk byttet plate. I bilverdenen ville man fått et brev der det stod at demperplate modell så og så var dårlig og ville bli byttet uten kostnad.I båtverdenen klager man selv.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du har rett i dette. Er ikke særlig fornøyd med min heller, men var ikke klar over det du sier her. Har trodd det skal være litt slik lyd fra demperplaten. Hva kan skje?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Tror du har rett i dette.  Er ikke særlig fornøyd med min heller, men var ikke klar over det du sier her.  Har trodd det skal være litt slik lyd fra demperplaten.  Hva kan skje?

<{POST_SNAPBACK}>

Det skjer vanligvis ikke annet enn at plata ryker etter 2000-eller-så timer. Da er det uansett på tide å bytte plate. Raklingen, d.v.s. den som har vært der hele tiden uten å tilta i styrke over tid, er mer et iritasjonsmoment enn en omgående fare.

 

Det blir hevdet over at slakke fjærer er årsak, eller medårsak, til raklingen. Dette er ikke hele sannheten. Demperplater som ikke har fjærer rakler minst like mye. Plater som er mer torsjonsmyke vil, med propellanlegg med lav masse (vekt), ikke rakle (like mye). Min nabobåt er en forhenværende skyssbåt som gikk mellom øyene utenfor Bergen. Den rakler noe helt sinnsykt, og har vært slik hele tiden. Dette er en båt som opprettholder klassing for passasjertrafikk, 20.000-timerklassing nå i våres. Grunnen til at jeg nevner dette, er at båten ville ikke kunnet opprettholde klassingen med demperplate av typen "tikkende bombe".

Link to post
Share on other sites

Det skjer vanligvis ikke annet enn at plata ryker etter 2000-eller-så timer. Da er det uansett på tide å bytte plate. Raklingen, d.v.s. den som har vært der hele tiden uten å tilta i styrke over tid, er mer et iritasjonsmoment enn en omgående fare.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var beroligende. Men hva skjer når plata så ryker. Ser for meg dramatisk scenario med fjærer, skiver, plate, knust gear hus og det som verre er. Eller er det heller en " Svanens død" lignende slutt?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Dette var beroligende. Men hva skjer når plata så ryker.  Ser for meg dramatisk scenario med fjærer, skiver, plate, knust gear hus og det som verre er.  Eller er det heller en " Svanens død" lignende slutt?

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen dramatikk, Hulda vil bare heise seil og fortsette ferden. Dere andre må ringe et eller annet sted...

Men for å være seriøs, fremdriften stopper momentant. Hverken mer eller mindre, ingen død- ingen splinter av flyvende svaner. Dramatikken kommer vel heller an på hvor man er og under hvilke forhold når det skjer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...