Alvito Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Hei, trenger noen tips fra maskinistene der ute. Jeg har en Volvo TD100 som har maks turtall på 2200 rpm.med et MG 509 gir og vanlig fettsmurt propellanlegg (fast propell). Når båten settes i drift fremover ved lavt turtall så høres en raklelyd. Denne forsvinner ved ca. 1000 omdreininger. Når turtallet settes ned fra f.eks 1.500 til 700 så kommer raklelyden. Hvis motoren settes i fri for så og settes i forovergir så kan det være raklefritt i 10 sek. før ulyden kommer igjen. Er det noen der ute som har noen gode forslag til hvor en skal begynne å lete etter problemer?? Jeg har kjent på akslingen når den var på land og jeg var ikke i stand til å kjenne noe slark. Nå er dette forholdsvis grovt utstyr med 50 mm akslinga da... Quote Link to post
Hulda Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Det høres ut som at det er demperplaten din. Hulda har det samme, ganske vanlig på PRM gear med standard demperplate når propellaksling/propell ikke er "tung nok", gir en form for systemvibrasjon. Hvis dette er noe som har tiltatt over tid, kan det bety at demperplaten er på vei ut. Quote Link to post
bjoris Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 (edited) Vi har hatt to båter med aksling og begge disse har hatt dette fenomenet. Det var absolutt verst på vår Yanmar 77 hk. Det gikk det ikke ann å gå med tomgang ikoblet. Du måtte opp i ca 1000 for at det ikke skulle høres så ille ut. Slik var det i nesten 20 år, ble ikke verre. Nå har vi (faderen) en TMD 22, 78 hk. Den er mye bedre på dette, men ikke helt fri. Denne motoren/gearet har jo et "fælt" turtall og bare en liten hjulvisp propell i enden så her er det ikke mye tyngde ved tomgang... Edited May 21, 2005 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Tore B Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Hadde det samme, trodde det var garet eller akselen men da jeg tok av propellen ble det helt stille. Leverte den til balansering og vips så var alt i orden. Kostet 250 kr. Merket ingen ting over 700 rpm. og det var ganske mye ubalanse i den. Quote Link to post
fokus Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 (edited) Det sitter mange fjærer på denne demperplaten. Det er de som lager denne lyden når de blir litt slakkere. En ny demperplate er nok bra en stund så lenge fjærene er stramme før det er tilbake til det gamle igjen. De som har satt inn en silikon basert demperplate her i havnen,kjenner ikke båten igjen. Den maler som en katt. Det er gøy å kjøre på tomgang. Ta en titt på "vulkan.no" .Den leveres også til mindre båter og ikke bare til skip. Han som byttet her hjemme hadde nidelv 28. Det er en fra vestlandet som han bestilte dette fra,som igjen fikk den fra tyskland. Edited May 21, 2005 by fokus (see edit history) Quote Link to post
Alvito Posted May 21, 2005 Author Share Posted May 21, 2005 hei, takk for tipsene, jeg har en mistanke om at problemet ligger i demperplata så jeg skal undersøke nærmere www.vulkan.no Imidlertid så har jeg en del vibarasjonsstøy ed høyt turtall som kan skrives fra noe ubalanse i propellen (3 bl. 27x27). Quote Link to post
Lotus Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 (edited) Det du beskriver er en typisk feil for dårlige demperplater. Har selv skiftet demperplate på flunk ny Yanmar. Dekket av Yanmar Norge. Glupingene skulle spare litt penger og benyttet middelmådige demperplater. Det ble dyrt for dem. De sa imidlertid ikke fra. Kun de kundene som klaget fikk byttet plate. I bilverdenen ville man fått et brev der det stod at demperplate modell så og så var dårlig og ville bli byttet uten kostnad.I båtverdenen klager man selv. Lotus Edited May 21, 2005 by Lotus (see edit history) Quote Link to post
Arnstein Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Det du beskriver er en typisk feil for dårlige demperplater. Har selv skiftet demperplate på flunk ny Yanmar. Dekket av Yanmar Norge. Glupingene skulle spare litt penger og benyttet middelmådige demperplater. Det ble dyrt for dem. De sa imidlertid ikke fra. Kun de kundene som klaget fikk byttet plate. I bilverdenen ville man fått et brev der det stod at demperplate modell så og så var dårlig og ville bli byttet uten kostnad.I båtverdenen klager man selv. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Tror du har rett i dette. Er ikke særlig fornøyd med min heller, men var ikke klar over det du sier her. Har trodd det skal være litt slik lyd fra demperplaten. Hva kan skje? Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Hulda Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Tror du har rett i dette. Er ikke særlig fornøyd med min heller, men var ikke klar over det du sier her. Har trodd det skal være litt slik lyd fra demperplaten. Hva kan skje? <{POST_SNAPBACK}> Det skjer vanligvis ikke annet enn at plata ryker etter 2000-eller-så timer. Da er det uansett på tide å bytte plate. Raklingen, d.v.s. den som har vært der hele tiden uten å tilta i styrke over tid, er mer et iritasjonsmoment enn en omgående fare. Det blir hevdet over at slakke fjærer er årsak, eller medårsak, til raklingen. Dette er ikke hele sannheten. Demperplater som ikke har fjærer rakler minst like mye. Plater som er mer torsjonsmyke vil, med propellanlegg med lav masse (vekt), ikke rakle (like mye). Min nabobåt er en forhenværende skyssbåt som gikk mellom øyene utenfor Bergen. Den rakler noe helt sinnsykt, og har vært slik hele tiden. Dette er en båt som opprettholder klassing for passasjertrafikk, 20.000-timerklassing nå i våres. Grunnen til at jeg nevner dette, er at båten ville ikke kunnet opprettholde klassingen med demperplate av typen "tikkende bombe". Quote Link to post
Arnstein Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Det skjer vanligvis ikke annet enn at plata ryker etter 2000-eller-så timer. Da er det uansett på tide å bytte plate. Raklingen, d.v.s. den som har vært der hele tiden uten å tilta i styrke over tid, er mer et iritasjonsmoment enn en omgående fare. <{POST_SNAPBACK}> Dette var beroligende. Men hva skjer når plata så ryker. Ser for meg dramatisk scenario med fjærer, skiver, plate, knust gear hus og det som verre er. Eller er det heller en " Svanens død" lignende slutt? Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Hulda Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Dette var beroligende. Men hva skjer når plata så ryker. Ser for meg dramatisk scenario med fjærer, skiver, plate, knust gear hus og det som verre er. Eller er det heller en " Svanens død" lignende slutt? <{POST_SNAPBACK}> Ingen dramatikk, Hulda vil bare heise seil og fortsette ferden. Dere andre må ringe et eller annet sted... Men for å være seriøs, fremdriften stopper momentant. Hverken mer eller mindre, ingen død- ingen splinter av flyvende svaner. Dramatikken kommer vel heller an på hvor man er og under hvilke forhold når det skjer. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.