Jump to content

2007 absolute 41 targa, erfaringer?


TimJ

Recommended Posts

Hei.

Vi har lillesøsteren til denne og vi er kjempefornøyd. Designet, kvaliteten og kjøreegenskapene er i øverste klasse. Som så mange andre båteiere vil vi jo skryte, men du vil kjapt se at dette er berettiget.

Men; det finnes dog en negativ ting. Vindusstolpene som går langsetter sidevinduene flasser i lakken, dette gjelder fra 39 opp til 47 fot i den designen. Vi har likevel fått mange fine kommentarer på båtens utseende så dette blir bare små detaljer som lett kan ordnes. By the way, ankervinsj akter er lett å montere om det ikke er.

I sommer lå vi i Tordenskjoldbukta ved siden av en 45 helt tilfeldig. Folkene ombord var nye eiere av denne og de var henrykt over egen båt, tror ikke du blir skuffet over 41

 

www.klikk.no/motor/baat/article302125.ece

Link to post
Share on other sites

Ok, blir spennende å sen en i live:-) Synes prisene virker fornuftige i forhold til andre merker, derfor jeg var litt skeptisk til kvalitet osv...

Ser jo unektelig lekkert ut, alt ser så delikat og gjennomført ut:-)

Men, siden jeg vet hvor lunefulle italienske biler kan være, velger jeg nå å være skeptisk litt til:-)

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg holdt på å kjøpe en Absolute 39 i sommer. Etter nøye gjennomgang ble jeg ikke imponert.

 

Limte/skrudde lyse tepper, med bare glassfiberdørk under. Ser pent ut, men blir fort stygt.  Dårlig løsninger på elektrisk anlegg der flere viktige komponenter er i motorrom der det ligger utsatt til for fuktighet, Antydning til rust rundt vinduer og skruer i disse.

 

Store og stygge silikonfuger flere steder. 

 

Modellen jeg så på var også dårlig utstyrt. Ikke ankervinsj bak, for liten kartplotter (og dårlig plass til en større), ikke åpning i pulpit, og ingen baugspyd med stige. Selvsagt kan mye av dette rettes på, men det koster.  Jeg oppfatter også båten som mindre eller har dårligere plassutnyttelse en flere andre båter i samme lengde.

 

Designet er derimot helt nydelig, og jeg likte flere av løsningene. De fleste er også levert med 220V Mase generator og pasarella landgang bak, og det er en bonus. Mitt inntrykk er at bygger har lagt all vekt på design og luksusfølelse, men dette har gått utover kvalitet og finish. Dette er utelukkende basert seg på 1 båt og svært subjektiv synsing fra min side, men ikke se deg blind på design, og gå nøye igjennom båten før du klinker til.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Takk for tips.

Vi skal nok gå båten grundig over i sømmene.... Er fryktelig mye penger det er snakk om så....

Er liksom ikke så mange alternativer føler jeg.

Det som både jeg og svigers likte med denne er at det ser ut til å være stor plass ute, OG en romslig salong nede....

Windyer i denne størrelsen, virker dor meg å være litt trangere under dekk?!

Men dette kan kanskje noen med andre merker her inne kommentere på?

Hvilke alternativer har man i prisklassen rundt 1,5 store, lite motor timer (200-400 timer), med god plass ute og inne, sengeplass til 6 og da ikke for gammel båt, typ maks 10 år gammel.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips.

Vi skal nok gå båten grundig over i sømmene.... Er fryktelig mye penger det er snakk om så....

Er liksom ikke så mange alternativer føler jeg.

Det som både jeg og svigers likte med denne er at det ser ut til å være stor plass ute, OG en romslig salong nede....

Windyer i denne størrelsen, virker dor meg å være litt trangere under dekk?!

Men dette kan kanskje noen med andre merker her inne kommentere på?

Hvilke alternativer har man i prisklassen rundt 1,5 store, lite motor timer (200-400 timer), med god plass ute og inne, sengeplass til 6 og da ikke for gammel båt, typ maks 10 år gammel.

Hvorfor skal du ha så få motortimer? En slik motor er ikke innkjørt engang når vi snakker dette timetallet. For mitt vedkommende hadde da båten min vært 2-3 år gammel. Om det er 200 eller 600 timer spiller dette svært liten rolle.

 

Jeg har også båt med stor plass både oppe og nede, men det viser seg at salongen under dekk blir svært lite brukt. Uteplassen i Absolute er ikke noe å skryte av i denne klassen. Der er som Frese på sier W37GM større og langt mer sosial. Skal du virkelig ha volum i denne klassen bør du også vurdere Bav 37 eller nyere 38. De er jo 39+ fot lange og har veldig god uteplass og mer til...

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er helt klart mere fan av Windy, men iom at dette er svigers sin greie, så har jeg ikke så mye jeg skulle sagt.

Er han som ønsker minst mulig motortimer....

Hva mener dere om KAD44/43 vs D4/D6? Ser at det ligger 2 stk 37GM på finn nå, en med D4 og en med KAD44... Sistnevnte er nesten 400k billigere og selvsagt noen år eldre. Hva vil være det smarteste her? Er KAD bedre motorer en D serien i denne båten?

 

Kunne dog ha tenkt meg å kikket på en 37GM.. Så kanskje han endrer mening... Det er den som ligger i oppegård ja, det er helt riktig.

Link to post
Share on other sites

Kanskje tråden skulle hete "skal egentlig ha Windy, må bare drite ut Absolute først"..... Overraskende mange overtalende argumenter her.

 

Jeg fremhever ikke eget merke med å prate nedsettende om andre merker, men jeg vil garantere at Absolute har langt bedre sjø og kjøreegenskaper enn Windy. Hvordan vet jeg dette; jeg har jo som så mange vært ombord i en eller sett en, det må jo gjøre meg til en ekspert på nærmest alle båter.....

Link to post
Share on other sites

Hehehe, du har kanskje litt rett:-)

Svigerfar har nå forelsket seg i absolute, og jeg selv synes båten er drit lekker, både innvendig og utvendig. Liker spes det at cabinen nede ser stor og romslig ut...

Vi er tross alt fire voksne og to barn som skal være litt på båten, så da verdsettes litt plass nede til småtrolla:-)

Gleder meg nå til å se den hvertfall:-)

Link to post
Share on other sites

WGM 37 er 3.5m bred og Absolute 41 over 4m, det er stoor forskjell. La ved siden av en GM37 med gamle båten, en Sunseeker San Remo 35, de to båtene var helt like, samme bredde og lengde.

Båten vår nå er 42fot og 3.73m bred, bredden utgjør mye og lengden på 7 fot ekstra merkes naturligvis også. Med Princess V42 får du svært romslig uteplass og god plass under dekk. Med D6, blir den vel kanskje endel dyrere enn 1.5mil...

Link to post
Share on other sites

Klart at Absolute 41 er en langt større båt enn W37GM. Men hva hjelper det når uteplassen er mindre (for trang for oss, 2 voksne og 3 barn) og sengekapasiteten den samme. Jeg er selv på jakt etter større båt - ønsker tre kabiner og uteplass som i dag - men den båten tror jeg ikke finnes innenfor mitt budsjett (2 mill)

Link to post
Share on other sites

Hehehe, heisan Erik:-)

Har vurdert å bytte ut spisestue stolene med de nye jeg kjøpte av deg, men tror fruen kveler meg???

Båten var helt fantastisk, nydelig design både utvendig og innvendig.

Kvalitetsfølelsen var enorm, alt trearbeid var utrolig bra og finishen upåklagelig!

Eneste ankepunktet er som nevnt over her at den er litt trang ute, så det var ikke bra.

Vi skal å se på litt andre båter de neste ukene. Så får vi se hva svigers ender opp med:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...