SeaMaster175 Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Hei! Dette er nok et ganske dumt spørsmål, men siden jeg er grønn på dette området spør jeg allikevel. Det jeg lurer på er om jording og minus (-) er det samme? Når jeg har koblet opp diverse instrumenter og det har stått "ground", har jeg tatt det for gitt at det skal til minus. Er dette riktig eller må jeg koble om? mvh M/B Gamla Quote Link to post
Hallaron Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 (edited) I huset er det to strømledere og en jording. I båten er det vanligvis koblet slik at minus på batteriet er jord. Det kan kobles anderledes men jeg tror ikke det er vanlig. Kjøp boka Strøm i båt, den gir lettfattelige svar på de fleste spørsmål du har om strøm i båt. En meget god bok ! Edited May 21, 2005 by hallaron (see edit history) Quote Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Arnstein Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Jeg vil med 99,99% sannsynlighet tro at du har et 1-polt anlegg. Da er minus og jord det samme. Om det er et 1-polt anlegg kan du sjekke ved å se om batter-minus er bl.a. koplet til motorblokka. 2-polte anlegg har egen jording i båtskroget eller en jordingsplate i skroget. Det betviler jeg sterkt at du har. Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Recommended Posts