Jump to content

Tilbake til maxi 77.


Snerken

Recommended Posts

Så ble det tilbake til en Maxi 77.


Kjøpte en Prospect 900 for et par år siden, men etter mye planlegging nedi lugaren der kom jeg meg liksom aldri i gang med å pusse den opp.


Så enden på den visa ble at jeg ga båten til broren min og kjøpte meg en strøken Maxi 77.


 


Maxi 77 var den første typen seilbåt jeg kjøpte i sin tid, og den sikkerhetsfølelsen man har i disse båtene kan ikke lovprises høyt nok.


Nå er riktignok Maxi en litt mindre båt, men for meg som stort sett tuster rundt alene er den stor nok i massevis.


I tillegg har man skikkelig nærkontakt med havet i en Maxi 77 da disse har en lav profil, noe som medfører at man kan sitte med hånda nedi vannskorpa om man vil.


 


Har vært en tur over dammen fra Mandal til Hanstholm med den, og stort sett gikk motoren (Volvo Penta 7.5 hk diesel) jevnt og uavbrutt da det ikke var vind den natten jeg strøk over.


Men opplevde at den plutselig gikk ned i turtall en gang, og snaut nok ville svive.


Kan dette være pga at den gikk seg varm?


Har aldri opplevd samme problem siden dog, men lurer på om andre har erfaringer rundt dette.


 


Nå har jeg bestilt stor sprayhood og kapell fra Alf Hansen til båten. Gleder meg fælt til dette kommer på plass en gang i løpet av vinteren.


I tillegg har jeg planer om å kjøpe en autopilot, er det da fornuftig å bestille via http://www.boatersla.../raytiller.html? Eller er det andre alternativer som er bedre?


 


Heisann forresten til dere her inne.:)


Link to post
Share on other sites

Maxi 77 er fine båter ja. Motorproblemet du opplevde kan være at du fikk noe rusk i dieselen - typisk hvis det f.eks. er noe sjø som virvler opp eventuelle ulumskheter på tanken. 

 

M.h.t autopilot ville jeg heller kjøpt i Norge f.eks. her: http://www.seatronic.no/autopilot-autopiloter-c-230_57/raymarine-autopilot-p-129

Med toll, moms og frakt (og dårlig valutakurs) blir det dyrere å kjøpe fra USA; og da har du heller ingen forhandler du kan klage til hvis noe er galt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...