Jump to content

Vinterkonservering av FM-motor


Doffen01

Recommended Posts

Så er september snart over og man nærmer seg vintermånedene. Man kan vel trygt slå fast at sommeren 2015 er over og det er på tide å gjøre alle nødvendige forberedelser slik at motor og båt "overlever" vintermånedene.

Jeg har selv en FM-motor - jeg kjøpte i fjor.

Gjorde veldig dårlig jobb med vinterkonserveringen i fjor og det ga meg problemer så det holdt.

 

I år har jeg fått båten på land og fraktet hjem, så nå står den på kjølstøtter og sidestøtter i hagen.

 

FM har gitt ut en publikasjon med råd, veiledning og anbefaling om hvordan man vinterkonserverer motoren. http://www.fm-motor.no/vinteropplag.htm her finner du også en lenke som gir veldig detaljert fremgangsmåte.

Det er en veldig detaljert og "omfattende" sjekkliste over ting som skal/bør gjøres før vinteren setter inn. Vet ikke om man behøver å gjøre alt så detaljert og omfattende slik det er beskrevet - men det mest grunnleggende må man i hvert fall følge.

Bl.a. kan man forstå det slik at man skal plukke motoren fra hverandre og sjekke cylindere, lagerskåler, stempelbolter, ventiler etc.

Jeg tror ikke man skal "ta det så langt" - men være nøye med å rense kjølesystemet, få ut alt vann, få på plass kjøleveske, løsne kabler (husk å merke disse!), ta ut tennplugger, koble fra batteri.

 

Er vel ganske sikker på at mye av det som står i FM's oversikt når det gjelder vinterkonservering også gjelder for de fleste andre motorer.

 

jeg skal i hvert fall sørge for at båt og motor er godt rustet til å møte vinter, snø og kulde og unngå de samme problemer jeg fikk etter sist vinter.

 

Kanskje andre her har noen gode råd, tips og ideer om hvordan best vinterkonservere en båt og motor.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha latt den stå uten tennplugger. Fukt kan komme til da. Ta dem gjerne ut og fyll en teskje eller to med olje I hver sylinder, og drei rundt motoren. Deretter kan du montere dem igjen.

"Hvad som kan giøres rned motoren i vintermånedene for å sette den i god stand for sesongen som kommer"

 

Dette er overskriften på Fredrikstad Motorfabrikk's egen publikasjon som omhandler vinterlagring og kondensering. (Se lenken jeg har lagt inn i åpningsinnlegget i denne tråden)

Som en del av temaet om vinterlagring og kondensering skriver FM videre:

 

Vi tar tennpluggene ut og åpner alle kraner som vi lar bli stående åpne for å undgå kondensasjon av vann. Vi renser tennpluggene, og såsandt de ikke er defekte, pakker vi dem inn i papir og tar dem med hjem for bedre opbevaring. "

 

FM skriver og sier altså at pluggene skal skrus ut og tas med hjem.

Som deg-, index-, heller nok også jeg til å skru dem ut helle på litt olje og så sette dem på plass igjen. Dette fordi jeg har fått veldig mange råd og tips og har også forhørt meg rundt en del de siste månedene bl.a. når det gjelder dette med tennplugger og de aller fleste mener det er best å gjøre slik du også anbefaler.

 

Konklusjonen er vel at man skal ikke blindt se på hva fabrikken anbefaler men heller "lytte til erfarne båtfolk" og følge de råd, tips og anbefalinger som kommer fra den kanten.

Link to post
Share on other sites

Marna har en god oversikt på sine nettsider du kan gå inn på.

Vi følgte det som sto der og det gikk veldig bra med motoren over vinteren. 

Jeg vil tro at alle motorprodusenter har egen beskrivelse av hvordan man skal klargjøre motoren til å tåle vinter og kulde, for best å holde den i stand frem til våren kommer. Men - som du vil se på mitt innlegg over- som svar til index- vil det være lurt å høre hva andre har av erfaringer og ikke blindt gå for de løsninger som motorprodusenten har anbefalt.

Link to post
Share on other sites

Dersom motoren er sjøvannskjølt bør du spyle gjennom med ferskvann og la kjølesystemet være oppfylt med frostvæske. Dersom ikke vil der bli mye scale og rustflak.

Litt olje i sylindrene gjør godt. Du bør også tappe forgasseren for bensin slik at den står tørr.

Batteriet bør frakobles og topplades.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom motoren er sjøvannskjølt bør du spyle gjennom med ferskvann og la kjølesystemet være oppfylt med frostvæske.

"spyle gjennom" sier du- Mener du da å sette hageslangen med ferskvann direkte på vannpumpa og så spyle gjennom på den måten eller har du andre forslag?

Hvordan fylle frostvæske i kjølesystemet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...