Jump to content

Hvilken lampolje bør jeg bruke til lampen i salongen?


Bisse

Recommended Posts

Leste en eller annen plass at tennvæske må være godkjent til bruk for oppfyring av grillkull til matlaging og derfor er grei til parafinlamper. Skal verken sote eller lukte så mye. Kjøpte ei flaske på Coopen og har brukt denne litt, synes tennvæska luktet merkbart mindre enn lampeolja jeg brukte tidligere (Biltema og Stabil). Det er uansett greit å lufte godt, både med tanke på lukt og ikke minst for å få tilførsel av frisk luft.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg er tennvæsketilhenger. Har brent meg gjennom alle mulige lampeolje/parafin ditt og datt varianter som skal brenne renere og lukte mindre. Etter min erfaring er ikke noen av variantene bedre enn tennvæske. 

 

Bruker tennvæske på på parafinlamper på hytta og i båten, og har brukt det på ulike parafinovner. Helt klart det beste alternativet. 

 

Bunkret et par kasser tennvæske til 15,- for flaska for 2-3 år siden så jeg må følge med litt nå og slå til når jeg finner en god pris. Men har også måttet supplere med andre merker når jeg har glemt å ta med, merker ingen forskjell mellom merkene. Tipper det er kravene fra mattilsynet som gjør at brennveske er mer eller mindre "homogen" vare. 

------

 

En annen fordel er jo at man får tak i det overalt...

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bruk Kemetyl varmeolje. den brenner helt luktfritt.

 

Same shit, different packing. Kemetyl varmeolje, eller c10-13, som det står på flaska vs Biltema tennvæske, eller c10-c13, som det står i databladet.

 

Når det gjelder bruksområde så sier databladet til Uno X sin tennvæske: Tennvæske til grilling og oppfyring av vedovner, parafin til kokeapparater, lampeolje etc

Link to post
Share on other sites

Det gamlegutta kaller Parafin.

 

Forøvrig har jeg et par 20-liters jerry-kanner med 25 år gammel fyringsparafin fra Statoil stående. Så den som ønsker å sote ned hele båten sin for å gi den den litt rustikt preg av kullfyrte dampmaskiner, kan bare gi bud.... :lol: Kan snart få en god pris for de kannene på en antikvitetsauksjon  :clap:

Må være enkelte  av gamlegutta...

Det er vel å strekke strikken vel langt

https://www.statoil.no/cs/PdfReader?wercsurl=%3FPRD%3D1031017~~HTML~~MTR~~DWCL~~NO~~2014-12-05+14%3A48%3A38~~PARAFIN~~~~DocuWercs~~3180&wercsname=PARAFIN

 

https://www.statoil.no/no_NO/pg1334073860654/business/Produkter/FyringsoljerogParafin.html

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vel, skjønner ikke helt hva du tenker på, men det databladet for fyringsparafin du henviser til, er 20 år nyere enn den gule, svovelfylte gørra jeg har på mine jerry-.kanner, og som ble pushet til vanlige husholdninger på 70-80-90tallet. Men som sagt er jeg er ingen petrokjemiker, så jeg forholder meg til lukten. Putter jeg nesen inn i dunkene med fyringsparafin, så lukter det mistenkelig av jetfuel A1. Og den lukten kjenner jeg fra guttedagene så altfor godt, uten å gå nærmere inn på det.

 

Vel flammepunktet for parafin er/har hvert  ca. 38/40 grader og  Lampeolje/Tennvesk har flammepunkt på 67-69 grader eller mer...

 

 

Detter bruksområde som ESSO annbefaler.

http://www.essoenergi.no/UserFiles/file/pdf/Esso%20parafin%2002_2013.pdf

1.2. BRUK AV STOFFET/STOFFBLANDINGEN Viktigste (tiltenkte) bruksområder: Drivstoff / brensel Identifiserte (potensielle) bruksområder: Fremstilling av stoffer Distribusjon av stoffer Bruk som mellomprodukt Formulering og (re)emballering av stoffer og blandinger Bruk i overflatebehandling - industri Bruk i rensemidler - industri Smøremidler - industri Metallbearbeidingsvæsker / valseoljer - industri Binde- og slippmidler - industri Bruk som drivstoff / brensel - industri Spesialvæsker - industri Bruk i overflatebehandling - yrkesbruker Bruk i rensemidler - yrkesbruker Smøremidler - yrkesbruker (lavt utslipp) Smøremidler - yrkesbruker (høyt utslipp) Metallbearbeidingsvæsker / valseoljer - yrkesbruker Binde- og slippmidler - yrkesbruker Bruk som drivstoff / brensel - yrkesbruker Vei- og anleggsformål Tilvirking og bruk av eksplosive stoffer Bruk i overflatebehandling - forbruker Bruk i rensemidler - forbruker Produktnavn: KEROSENE (DYED) Revisjonsdato: 25 nov 2014 Side 2 av 119 _____________________________________________________________________________________________________________________ Smøremidler - forbruker (lavt utslipp) Smøremidler - forbruker (høyt utslipp) Bruk som drivstoff / brensel - forbruker Se avsnitt 16 for en liste over REACH-bruksområdebeskrivelser for "Identifiserte (potensielle) bruksområder" vist over. Bruk som frarådes: Dette produktet anbefales ikke for annen bruk i industri, av yrkesbrukere eller forbrukere, enn de som er angitt over. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...