Joltus Startet 24.September.2015 Del på Facebook Startet 24.September.2015 Har en 22 fot daycruiser uten opplegg for lading og landstrøm. Eg ønsker å ha muligheten til å koble en lader til batteriene for å selvsagt lade innimellom. Men også slik at hvis eg er på tur en lengre tid og skal ligge to netter eksempelvis uten å kjøre, så vil eg ha muligheten til å koble laderen til landstrøm slik at forbruksbatteriet holder hele helgen. Eg har med andre ord to batterier eg ønsker å lade med samme lader, og de er pr i dag koblet via en sånn skillesak slik at eg ikke bruker startbatteriet til forbruk. Hvilken lader og hvordan/hvor skal eg koble den til batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 (redigert) Sjekk eks. Seasea.no, de har noen kampanjer nå ut September på C-Tek ladere, en enkel løsning er den minste varianten til startbatteri og en 15A til forbruksbatteriet, så du kan lade dette, samtidig som du har litt forbruk til lys, kjøleboks, musikk, varmer etc. Kostnader nå blir da 450,- + 1290,- + frakt for hhv. en M45 og M200. Enkle, greie og små 'plug&forget' dobbelisolerte ladere der det følger med batterikoblinger med sikring for fast opplegg Ed. anbefaler to løse ladere, da dette blir billigere og egentlig bedre enn en med to utganger - da batteriene uansett har forskjellige behov, og mest sannsynlig forskjellig ladekarakteristikk og størrelse. Redigert 24.September.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 25.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2015 Takk. Ikke dumt. Er jo null stress med to ladere. Må bare feste de og koble de slik at det kun er å dra ut en ledning og plugge iland. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Hvordan faster man 2 slike ladere og ordner slik at det kun er 1 ledning ut? Kan det å installere landstrømpakke fra DEFA være en OK løsning? Det enkleste er vel å koble begge ladere til en forgrener av enkleste type som feks fra Clas Ohlson og deretter skjøteledning ut av båten, men særlig pent og bestandig er det jo ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2016 Tenker nå å legge opp en stikkontakt til lader da. Og et inntakspunkt som går via sikringsskap med jordfeilautomat. Da kan eg også gå videre til en annen stikkontakt og ha til pc, mobil støvsuger eller whatever når eg ligger på landstrøm. Derimot fortsatt usikker på om eg må ha noe ekstra utstyr før laderen for å unngå galvaniske strømmer. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 For å unngå galvaniske strømmer, er vel menigheten her(og meg) enig om at skilletrafo er løsningen. Samtidig er dette overkill synes jeg for en daycruiser. Bruk laderne iblant og i gjestehavn, koble fra landstrøm når der ikke er behov, så er dette helt bekymringsløst. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Hvordan faster man 2 slike ladere og ordner slik at det kun er 1 ledning ut? Kan det å installere landstrømpakke fra DEFA være en OK løsning? Det enkleste er vel å koble begge ladere til en forgrener av enkleste type som feks fra Clas Ohlson og deretter skjøteledning ut av båten, men særlig pent og bestandig er det jo ikke? Hvis du vurderer landstrømpakke fra Defa så inneholder den en "sinksaver", ikke sammenlignbart med skilletrafo, men en rimelig og god løsning. Et pluss er at slik løsning ikke krever elektriker ved installasjon heller. PS. Jeg shoppet billigste sted på nett, men innholdet stemte ikke med Defa sitt innhold. Måtte krangle litt for å få det jeg mente var inkludert i pakken. Bare nevner det ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 18.Januar.2017 Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 Hvordan gikk det Joltus? Fikk du landstrøm i båten din? Går med samme tanke om en enkel og rimelig installasjon i min 23-foter.. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 (redigert) Jau..... Har det eg trenger klart, bortsett fra inntaks støpsel. Hadde planen klar men fikk heldigvis en input vedrørende plassering av den. Så skal ha den gjennom skroget bak dette ble litt mer arbeid og siden det ikke haster for meg blir det til våren. Edit: trodde eg hadde skrevet noe mer... Har laget en liten boks med jordfeilautomat. Har kjøpt galvanisk isolator på biltema. Stikkontakt skal eg sette opp til laderen og et uttak ute i sitteområdet. Kommer ikke til å legge opp kabel til kabinen forut da eg ikke helt det behovet. Sånn ser boksen ut. Ene kabelen er fra inntak. Andre til skillet. https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56605/1484771603.jpg Redigert 18.Januar.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.