Riddar4 Startet 25.September.2015 Del på Facebook Startet 25.September.2015 Etter lite bruk, opplevde jeg at motoren spydde hvit eksos da jeg starta oppiogjen etter ett års minimal bruk. Skifta olje, filter for diesel, luft og olje. Ingen forandring. Hvit røk ved oppstart, svart når jeg kobler til og gir full fres. Litt tam, må ta ned på skjæringa for at omdreininga skal gå til normalt 3200. Med det samme jeg kobler fra etter en tur, er plutselig alt normal en stundt. Det kommer en del oljefilm ut med våtgassen. Hva kan problemet være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Riddar4 Svart 25.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2015 Leste nettopp tråden om hvit eksos fra 2005, og det var mye som minte om tilstanden til motoren som ble beskrevet der. Forskjellen er kanskje at det kommer mye mer oljefilm ut på full gass og da blir eksosen svart uten at det røyker så mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Riddar4 Svart 26.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2015 Det virker som dette er en sak som går over hodene på folk flest...Må nok bare ta båten til et verksted og la spesialister ta seg av saken.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Riddar4 Svart 26.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2015 Kan det være at vi har endret noe på dieselpumpa etter at vi jekka opp motoren bak for å skifte klemflens?. Det var etter dette at problemet plutselig oppstod. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Hvit røyk settes vanligvis i forbindelse med vann. Oljefilm tolkes gjerne som ufullstendig forbrenning, enten på grunn av innsprøytning av for mye (eller dårlig forstøvet) diesel, innsug av for lite luft eller for dårlig kompresjon (som da kan komme av enten romme sylindre eller dårlig tetning ved ventilene). Jeg kjenner ikke Sole- motorene, men hvis du vil til bunns i dette nå, er det vel størst sjanse for å få noen svar dersom man demonterer toppen, tester dyser, ser på topp-pakningen, ser over ventiler og ventilseter, samt se etter slitekanter i sylindrene. Dersom man ikke vil gå til det skritt, så kan man jo prøve noe dieseltilsetning for å se om det hjelper på pumpe, dyser og evt stempelfjærer. Så kan man prøve å tilsette noe tetningsmiddel i kjølesystemet, for å se om det hjelper på hvit røyk. Så kan man vurdere evt videre tiltak litt på bakgrunn av hva man finner i løpet av prosessen. Er vel ingen fasitsvar her. Lykke til. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Ta en kikk I området der dere jekket, kan noe ha kommet I klem/blitt ødelagt? Tenker på f.eks retur fra dysene. Ellers er det en god begynnelse og en forholdsvis enkel jobb å demontere dysene og levere dem til testing. Det er mye som kan tyde på dårlig forstøving eller feil åpningstrykk her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Eddiken Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Låner tråden litt her. Har en sole 17, når jeg gir full gass oser det med masse hvit røyk, røyken forsvinner ved litt under halvt pådrag? Den ryker veldig når den er belastet. Hva kan det være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Riddar4 Svart 15.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Kanskje vi burde hatt en Sole-tråd her som samla opp alle erfaringene med denne motoren. Snakka på tlf med han som monterte motoren i båten min i 2003. Han sa han hadde hatt mindre motorer av dette merket inne til service som hadde gått 30 tusen timer. Så viss de blir godt stel (og en er heldig med dem), kan de vare lenge. Men så er det noen av oss da som likevel får motortrøbbel... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 (redigert) Det er vel ikke noe fasitsvar på årsaken da det kan være ulike ting, og derfor ville jeg fulgt rådet til index ved å sjekke dysene først. Det er tross alt enkelt, billig og en godt mulig årsak til både hvit og sort røyk i trådstarters tilfelle. Og om det ikke er årsaken så er i hvert fall dysesjekk et servicepunkt som bør utføres av og til likevel. At denne jekkingen av motoren betyr noe for dieselpumpa har jeg ingen tro på. Det skal mer til for å få den ut av stilling. Men jeg forstår at propellen er vribar og kan noe ha kommet i ulaget der ? Hvis du nå har mer stigning enn før kan jo det være årsaken til den sorte eksosen ved at motoren sliter mer enn før pga tyngre vinger. Men det burde jo merkes ved at farten er den samme som før, men nå med lavere turtall. Har du kjent på akslingen med nevene at den roterer så noenlunde lett når motor står stille. Kan jo være blitt skjevt når du foretok denne repprasjonen som igjen gjør at motor sliter for tungt og dermed sort røyk. Men det siste som er nevnt her forklarer ikke den hvite røyken uten belastning, så nettopp derfor synes jeg dysene er det beste tipset å starte med. Hvit røyk med belastning som Eddiken nevner har jeg mer tro på vanndamp. Og da er det enten kjølevann som kommer inn i sylindere via defekt toppakning eller det er for lite sjøvann inn i eksosen slik at noe av sjøvannet blir til damp i eksosslangen. Eksostempen avtar mye når motoren går lett og dermed ingen damp lenger heller. Har motoren ferskvannkjøling minker det jo på kjølevæsken og det kan boble opp luft i varmeveksler hvis det er toppakning som er utett. Så enkelt er det jo ikke sjekke ut hvis det er rein sjøvannkjøling. Men det kan jo være uforbrent diesel også selv med hvit røyk og belastning, men neppe særlig tung belastning da. Jeg tror i hvert fall at det er sammenheng med sort røyk og oljefilm på vannet for sot lager også oljefilm. Blir du kvitt den sorte røyken tipper jeg oljefilmen også forsvinner. Redigert 15.Oktober.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Riddar4 Svart 15.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Hegra oppsummerer fint problematikken på min Sole mini 26 med 3 sylindere. Det kommer ikke opp luft i varmeveksler ved høy omdreining. Regner med å få kontrollert dysene neste uke. Starter der. Men skal aller først kjøre motoren litt når innsatsen til Racor-filteret ankommer i morgen. Takk så langt for råd og erfaringsdeling, og så skal jeg gi lyd fra meg når det er noe nytt å berette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 (redigert) Ble en feilposting Redigert 16.Oktober.2015 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.