Jump to content

Sole 25 hk som spyr både hvit og svart eksos


Riddar4

Recommended Posts

Etter lite bruk, opplevde jeg at motoren spydde hvit eksos da jeg starta oppiogjen etter ett års minimal bruk. Skifta olje, filter for diesel, luft og olje. Ingen forandring. Hvit røk ved oppstart, svart når jeg kobler til og gir full fres. Litt tam, må ta ned på skjæringa for at omdreininga skal gå til normalt 3200. Med det samme jeg kobler fra etter en tur, er plutselig alt normal en stundt. Det kommer en del oljefilm ut med våtgassen. Hva kan problemet være?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvit røyk settes vanligvis i forbindelse med vann. Oljefilm tolkes gjerne som ufullstendig forbrenning, enten på grunn av innsprøytning av for mye (eller dårlig forstøvet) diesel, innsug av for lite luft eller for dårlig kompresjon (som da kan komme av enten romme sylindre eller dårlig tetning ved ventilene).

Jeg kjenner ikke Sole- motorene, men hvis du vil til bunns i dette nå, er det vel størst sjanse for å få noen svar dersom man demonterer toppen, tester dyser, ser på topp-pakningen, ser over ventiler og ventilseter, samt se etter slitekanter i sylindrene.

Dersom man ikke vil gå til det skritt, så kan man jo prøve noe dieseltilsetning for å se om det hjelper på pumpe, dyser og evt stempelfjærer. Så kan man prøve å tilsette noe tetningsmiddel i kjølesystemet, for å se om det hjelper på hvit røyk. Så kan man vurdere evt videre tiltak litt på bakgrunn av hva man finner i løpet av prosessen. Er vel ingen fasitsvar her. Lykke til. :)

Link to post
Share on other sites

Ta en kikk I området der dere jekket, kan noe ha kommet I klem/blitt ødelagt? Tenker på f.eks retur fra dysene. Ellers er det en god begynnelse og en forholdsvis enkel jobb å demontere dysene og levere dem til testing. Det er mye som kan tyde på dårlig forstøving eller feil åpningstrykk her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 Kanskje vi burde hatt en Sole-tråd her som samla opp alle erfaringene med denne motoren. Snakka på tlf med han som monterte motoren i båten min i 2003. Han sa han hadde hatt mindre motorer av dette merket inne til service som hadde gått 30 tusen timer. Så viss de blir godt stel (og en er heldig med dem), kan de vare lenge. Men så er det noen av oss da som likevel får motortrøbbel... 

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke noe fasitsvar på årsaken da det kan være ulike ting, og derfor ville jeg fulgt rådet til index ved å sjekke dysene først. Det er tross alt enkelt, billig og en godt mulig årsak til både hvit og sort røyk i trådstarters tilfelle. Og om det ikke er årsaken så er i hvert fall dysesjekk et servicepunkt som bør utføres av og til likevel.

At denne jekkingen av motoren betyr noe for dieselpumpa har jeg ingen tro på. Det skal mer til for å få den ut av stilling. Men jeg forstår at propellen er vribar og kan noe ha kommet i ulaget der ? Hvis du nå har mer stigning enn før kan jo det være årsaken til den sorte eksosen ved at motoren sliter mer enn før pga tyngre vinger. Men det burde jo merkes ved at farten er den samme som før, men nå med lavere turtall.

Har du kjent på akslingen med nevene at den roterer så noenlunde lett når motor står stille. Kan jo være blitt skjevt når du foretok denne repprasjonen som igjen gjør at motor sliter for tungt og dermed sort røyk.

Men det siste som er nevnt her forklarer ikke den hvite røyken uten belastning, så nettopp derfor synes jeg dysene er det beste tipset å starte med.

 

Hvit røyk med belastning som Eddiken nevner har jeg mer tro på vanndamp. Og da er det enten kjølevann som kommer inn i sylindere via defekt toppakning eller det er for lite sjøvann inn i eksosen slik at noe av sjøvannet blir til damp i eksosslangen. Eksostempen avtar mye når motoren går lett og dermed ingen damp lenger heller.

Har motoren ferskvannkjøling minker det jo på kjølevæsken og det kan boble opp luft i varmeveksler hvis det er toppakning som er utett. Så enkelt er det jo ikke sjekke ut hvis det er rein sjøvannkjøling.

Men det kan jo være uforbrent diesel også selv med hvit røyk og belastning, men neppe særlig tung belastning da.

 

Jeg tror i hvert fall at det er sammenheng med sort røyk og oljefilm på vannet for sot lager også oljefilm. Blir du kvitt den sorte røyken tipper jeg oljefilmen også forsvinner.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hegra oppsummerer fint problematikken på min Sole mini 26 med 3 sylindere. Det kommer ikke opp luft i varmeveksler  ved høy omdreining. Regner med å få kontrollert dysene neste uke. Starter der. Men skal aller først kjøre motoren litt når innsatsen til Racor-filteret ankommer i morgen. Takk så langt for råd og erfaringsdeling, og så skal jeg gi lyd fra meg når det er noe nytt å berette. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...