Jump to content

Rense ankerline til fortøyningsbøye for alger


braper

Recommended Posts

Fjerne mekanisk. Jeg tar på meg grove hansker og drar langs tauet. Det er nok til å få det relativt rent, eller godt nok som det heter. På bøya bruker jeg en stålsparkel som jeg struker langs og det er som å skrelle en potet med skreller. Rent o fint.

 

Men med tauet er trikset å ha en slynge som gjør at du kan komme til hele tauets lengde ved å dra det gjennom kausen nederst. En annen løsning er å ha så langt tau at du kan dra opp den delen som ligger fritt i sjøen og rense den. Den delen som ligger på sjøbunnen blir ikke like grodd. Så det holder å rense den frie enden som ligger fritt i sjøen.

 

Siste tips er å bruke tau som er laget for dette. Dvs slike med plastbelegg på utsiden av tauet og med blyinnlegg. Dette er så glatt at hanske klemt rundt tauet er nok. Med et vanlig tau er nok dette vanskeligere...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...