braper Startet 25.September.2015 Del på Facebook Startet 25.September.2015 Hei! Første innlegg her - og føler jeg har et skikkelig nybegynnerspørsmål :) Har en plastsnekke som ligger på svai hele året. Tauet fra fortøyningsbøya og end til festepunktene begynner å bli overgrodd. Er det noen gode tips for å få vekk alger og annet som vokser på den? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 Fjerne mekanisk. Jeg tar på meg grove hansker og drar langs tauet. Det er nok til å få det relativt rent, eller godt nok som det heter. På bøya bruker jeg en stålsparkel som jeg struker langs og det er som å skrelle en potet med skreller. Rent o fint. Men med tauet er trikset å ha en slynge som gjør at du kan komme til hele tauets lengde ved å dra det gjennom kausen nederst. En annen løsning er å ha så langt tau at du kan dra opp den delen som ligger fritt i sjøen og rense den. Den delen som ligger på sjøbunnen blir ikke like grodd. Så det holder å rense den frie enden som ligger fritt i sjøen. Siste tips er å bruke tau som er laget for dette. Dvs slike med plastbelegg på utsiden av tauet og med blyinnlegg. Dette er så glatt at hanske klemt rundt tauet er nok. Med et vanlig tau er nok dette vanskeligere... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.