Jump to content

Landstrømjord til gods på motor ved to polet motor?

Frode Stiansen

Recommended Posts

Og "strøm etter skjøteledningsprinsippet" blir egentlig samme som jeg nevner som "dobbeltisolert". Men som sagt vil ikke dette være bra heller, så lenge feks VVB eller annet ikke-dobbeltisolert utstyr er montert.

En trenger da ikke varmtvannsbereder med elektrisk element. Har greid oss uten elektrisk element i siden 87.

Ikke dobbeltisolert-utstyr har vel ikke noe ombord i en båt å gjøre.

Tilbake til spørsmålet

Jeg går ut fra at "Ladix" har rett siden siden båren flyter etter 15 år.

Jeg har to pola anlegg og motor (stålbåt).

Når jeg kjøpte Ladix  (Defa nå) sitt landstrømsanlegg fikk jeg uttrykkelig beskjed om å kaste JORDLEDNINGEN som skulle fra sikringsboksen

til minus på batteri.

Så landstrømanlegget lever sitt eget liv tilknyttet jord i land, som om en drar ombord en skjøteledning, bare i ordna forhold.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Når jeg kjøpte Ladix  (Defa nå) sitt landstrømsanlegg fikk jeg uttrykkelig beskjed om å kaste JORDLEDNINGEN som skulle fra sikringsboksen

til minus på batteri.

Så landstrømanlegget lever sitt eget liv tilknyttet jord i land, som om en drar ombord en skjøteledning, bare i ordna forhold.

Veldig rart at leverandør av landstrømsanlegg instruerer deg om å bryte loven. Tror jeg ville ha bedt om å få den der skriftlig, og oppbevart den sammen med dokumentasjonen til båten....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

NEI!

Har man et topolt anlegg så er IKKE minuspolen på batteriet koblet til "båtjord", eller "gods", eller "masse", eller hva du vil foretrekke å kalle det. Da er minuspolen på batteriet koblet til en minusleder til de forskjellige forbrukerne i båten og den skal hele tiden være isolert fra den omtalte "båtjord".

Det er jo nettopp dette som skiller topolt anlegg fra enpolt anlegg.

Hei  Tror du må lese innleggene mine en gang til. Jeg har vel ikke I et eneste innlegg hevdet at båtjord, gods eller masse er koplet til minuspolen I et topolt anlegg.

Det jeg har skrevet er at om man har et enpolt eller et topolt anlegg så er alt som er koblet til minuspolen endel av båtjord

Hulda bruker heller ikke strøm inn på VVB, et par timers motorgange og vi har 80 grader i berederen. Men vi kan bruke strøm om vi vil.

Og nå er vi vel tilbake til den evige diskusjonen. Hvor halvparten av diskusjonen egentlig beror på misforståelser og forskjellig betegnelser på samme tingen. Om man eksempelvis søker på ordet 'Huldametoden', vil man antakelig finne en hel del om hvordan skjøteledningsprinsippet kan fungere helt lovlig. Og det er sannsynligvis dette prinsippet Defa og andre benytter. Det vil si at landjorden er med gjennom hele systemet. Og da er anlegget pr. definisjon jordet. Og som sådan kan det umulig være behov for en jording i tillegg.

For de som ikke vet det, Hulda er bygget i stål. Er utstyrt med en-polet motor. Båten ligger i sjøen mer enn 51 uker i året. Vi er hele tiden når båten ligger i hjemmehavn tilkoblet landstrøm. Det er ingen tegn til korrosjon i skroget etter 15 år. Forbruket av anoder er helt minimalt. Vi har fremdeles anoder som ble sveiset på plass år 2000. Og de holder i mange år til. Ut av dette kan man avlede at en-polet anlegg i båt av ledende materiale ikke er noe å være redd for.

220-volt-anlegget er med skilletrafo, der landjordlederen er deaktivert. Sekundærsiden av anlegget er et vanlig anlegg der nulleder (jord) er ledet tilbake til trafoens nullpunkt. Kursene er beskyttet med to-polede personvernautomater (automatsikringer med jordfeilbryter 30 mA i ett). Og anlegget har samsvarserklæring fra autorisert installatør. Trafoen er 16 A, levert av Noratel og koblet i hht. instruksen fra trafoleverandør.

12 volt er to-delt. Den en-polede kretsen inneholder start og kjøring av motoren, og alle elektromotorer om bord. For det er en ubestridelig kjensgjerning, motorer med børster lekker strøm. Men går det minus i skroget, så er det ikke et korrosjonsproblem. Den andre delen av anlegget er to-polet. Her kommer alt av lanterner, lys og navigasjon. Prosedyren er at det en-polede anlegget slås av når vi forlater båten. Det to-polede ligger og kjører. Blant annet er AIS på. Vi har også en Dynaplate (sjøjord/ flytende jord). Til denne er kun ekkolodd og skjermen på VHF'en tilkoblet.

Slik som vi har det om bord, er anlegget lovlig og det er brukbart tett. Det jeg er redd for, er at skroget blir ladet pluss. Om vi dytter det fullt av elektroner, går det bare ut over malingen.

Men nå regner jeg med at vi er mange nautiske mil unna det trådstarter var ute etter. Så ett råd til trådstarter: Spør om hva du vil, bare ikke elektro :-)

Hei  Tror du må lese innleggene mine en gang til. Jeg har vel ikke I et eneste innlegg hevdet at båtjord, gods eller masse er koplet til minuspolen I et topolt anlegg.

Det jeg har skrevet er at om man har et enpolt eller et topolt anlegg så er alt som er koblet til minuspolen endel av båtjord

Beklager JRK, uansett hvor mange ganger det leses så blir påstanden din ".... om man har et enpolt eller et topolt anlegg så er alt som er koblet til minuspolen endel av båtjord" feil   -   eller i beste fall uheldig/tvetydig/mangelfull  :nonod:

Hvis man har et enpolt anlegg, som på de aller fleste biler, da er minuspol og "jord" sammenkoblet og har samme potensiale, det er greit.

Men har man et topolt anlegg da er batteriets minuspol, og det som den er koblet til, IKKE en del av båtjord. Hvis minuspolen direkte eller indirekte har kontakt med jord/skrog/motor så har man en feil. Man har en "jordfeil" som bør utbedres snarest.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Beklager JRK, uansett hvor mange ganger det leses så blir påstanden din ".... om man har et enpolt eller et topolt anlegg så er alt som er koblet til minuspolen endel av båtjord" feil   -   eller i beste fall uheldig/tvetydig/mangelfull  :nonod

Ja nå har du gjentatt dette gjennom flere innlegg. Kan du nå være så vennlig å fortelle hva som er fell uheldig tvetydig eller mangelfullt med formuleringen? For meg ser det heller ut som du har problemer med å sortere det du leser.

I min elektriske verden så er det så enkelt at når noe er koblet til minuspolen så er det jordet til båtjord. Dette kan enkelt måles med et Ohm meter. Enklere kan det vel ikke bli.

I min elektriske verden så er det så enkelt at når noe er koblet til minuspolen så er det jordet til båtjord. Dette kan enkelt måles med et Ohm meter. Enklere kan det vel ikke bli.

Ja, jeg forstår at du har en forholdsvis enkel elektrisk verden, det har du forlengst dokumentert.

Det som jeg har forsøkt å få deg til å innse er det som også bl.a. index påpeker, nemlig at "minus" og "jord" i utgangspunktet er to forskjellige ting  -  som for enkelhets skyld kobles sammen på enpolte anlegg.

Men på topolte anlegg derimot skal minus og jord holdes adskilt. De bør derfor ideelt sett ha uendelig motstand på ditt Ohmmeter.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Helt enig Index jord og minus er minst to adskilte ting, men om du leser litt lenger opp så har jeg lagt ut definisjon på jord nettopp fordi båtjord ikke finnes i noe oppslagsverk, og heller ikke brukes i profesjonell sammenheng. Jord i en elektrisk sammenheng brukes kun for å sikre personell og materiell. Når folk snakker båtjord legger jeg samme definisjon i dette. Nå er det slik at forskriftene er klare på at landstrømsjord skal kobles til batteriets minusleder, derfor er batteri minus og båtjord i denne sammenheng, samme sak. Vi må ikke glemme trådens tittel er Landstrømsjord til blokka på topolet motor.

Ellers kan jord også være:

Metallskroget

Jordbærtre som sikrer bedre virkningsgrad på radio og navigasjonsutstyr

Jordbarre lokalt jordplan

Noen vil kalle noe av, eller alt dette for båtjord, men uten definisjoner blir diskusjonen vanskelig

Ja, jeg forstår at du har en forholdsvis enkel elektrisk verden, det har du forlengst dokumentert.

Det som jeg har forsøkt å få deg til å innse er det som også bl.a. index påpeker, nemlig at "minus" og "jord" i utgangspunktet er to forskjellige ting  -  som for enkelhets skyld kobles sammen på enpolte anlegg.

Men på topolte anlegg derimot skal minus og jord holdes adskilt. De bør derfor ideelt sett ha uendelig motstand på ditt Ohmmeter.

Har jeg ved ett eneste innlegg hevdet at jord skal kobles sammen med minus i et toppet anlegg? I hvert innlegg kommer du med nye angrep og usanne påstander på hva jeg skal ha skrevet. Istedenfor å svare på mine spørsmål, velger du latterliggjøre meg med manglende kunnskap. Dette er useriøst og det hadde jeg slettes ikke ventet av deg. Men man lærer så lenge man lever. Dette gidder jeg ikke å bruke tiden min på.

Veldig rart at leverandør av landstrømsanlegg instruerer deg om å bryte loven. Tror jeg ville ha bedt om å få den der skriftlig, og oppbevart den sammen med dokumentasjonen til båten....

Ja det ble sagt/skrevet på slutten av 90 tallet.

I dag står det i manualen til Defa 

1. For en-polet elektrisk anlegg: Jordkabel kobles til minuspol på batteriet.

2. For to-polet elektrisk anlegg: Jordkabel kobles til en ”dynaplate” under båten. (er den lovlig i Norge?)

3. For anlegg med isolasjonstrafo: Jordkabel brukes ikke. 

Hva er faren med mitt opplegg?

Skal ikke ha elektrisk varmtvannsbereder.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har jeg ved ett eneste innlegg hevdet at jord skal kobles sammen med minus i et toppet anlegg? I hvert innlegg kommer du med nye angrep og usanne påstander på hva jeg skal ha skrevet. Istedenfor å svare på mine spørsmål, velger du latterliggjøre meg med manglende kunnskap. Dette er useriøst og det hadde jeg slettes ikke ventet av deg. Men man lærer så lenge man lever. Dette gidder jeg ikke å bruke tiden min på.

Beklager JRK,

Selv om jeg ofte får tilbakemeldinger på at jeg er flink å forklare, forenkle og formidle, så må jeg innse at det ikke alltid strekker til.

I dette tilfellet har jeg etter beste evne forsøkt å få frem at på enpolte anlegg er batteriets minus (eller eventuelt pluss) direkte forbundet med gods/jord/motor/masse  -  her kalt "båtjord".

Den nevnte båtjord har da funksjon som "returleder", slik som i de aller fleste biler.

På topolte anlegg derimot er batteriminus isolert fra "båtjord", dvs man har også en egen, isolert returleder.

Derfor har jeg tillatt meg å reagere på deler av dine utsagn, som f.eks:

# 18: I et topolet anlegg har batteriminus kontakt mot båtjord, men ikke motor.

# 23: Om systemet er topolt eller ikke så er dette så enkelt at alt som er koblet til minuspolen er båtjord.

# 30: Det jeg har skrevet er at om man har et enpolt eller et topolt anlegg så er alt som er koblet til minuspolen endel av båtjord.

# 34: I min elektriske verden så er det så enkelt at når noe er koblet til minuspolen så er det jordet til båtjord. Dette kan enkelt måles med et Ohm meter. Enklere kan det vel ikke bli.

# 37: .... derfor er batteri minus og båtjord i denne sammenheng, samme sak.

(For ordens skyld: rødfargen er gjort av meg.)

=======

Hvis mine innspill/kommentarer oppfattes som useriøse eller latterliggjørende, da er det beklagelig.

Jeg må be om å bli trodd på at det aldri har vært negativt ment   -   i høyden lettere oppgitt ...  

Roger-jo: ikke overrasket over at du fikk det svaret på slutten av 90 tallet. Hadde blitt overrasket om du fikk det rådet "i dag" derimot.

Så lenge du er obs på begrensningene i ditt anlegg, og du er kritisk til hva du har ombord så er det vel trygt nok for deg. Men nå er det en gang slik at et elanlegg skal lages på en sånn måte at hvem som helst skal kunne bruke det.

Det skal ikke være nødvendig å spesial-instruere evt neste eier hva han skal koble til en standard stikkontakt. Som et eksempel.

Kanskje han har lyst på VVB med el kolbe? Disse er jo bare å koble på vann og plugge i stikkontakten.

Regner med du ikke har hverken varmeovn, kaffetrakter eller vaffeljern for den saks skyld ombord. Eller annet utstyr som ikke er merket med 2 firkanter inni hverandre. (Joda, finnes varmeovner som er dobbeltisolert også, men er det sjekket?)

Man må ta høyde for den dagen man feks trenger servicefolk ombord. Har de med seg en varmovn eller verktøy som ikke er dobbeltisolert risikerer de strømgjennomgang.

Faren er om det blir jordfeil på en komponent (som feks skjøteledn med jordleder, ikke-dobbeltisolert el verktøy etc), og du kommer borti denne komponenten og feks motoren samtidig. Da er du den manglende lederen mot jord og risikerer en kavring.

Beklager at jeg maser på om denne varmtvannsberederen, det er kun fordi det er veldig utbredt og samtidig ofte den delen som "torpederer" et ellers dobbeltisolert opplegg (som mange i praksis har uten å ha prøvd å oppnå det eller tenkt på det)

Og i tillegg ganske stor sjanse for å få feil på.

Edit: Forskjellen i pkt 1 og 2 som du skriver er vel oppklarende for andre diskusjoner her også  :smiley:

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Poseidon: Det synes for meg som dine pedagogiske evner fortsatt er intakt.  :smiley:

Min forståelse er slik at i en båt er batteri minus og jording i utgangspunktet to, eller tre, ulike begreper. 

Jording i forbindelse med landstrøm er en tilrettelagt mulighet for at feil på en 220V installasjon eller apparat ledes bort, eller altså tilbake til moder jord.

Min forståelse er slik at begrepet jording i båt først blir viktig når man trekker landstrøm ombord i båten.

Hvis jordingen fra land har en viss spenning vil samtidig berøring av denne jordingen (eller apparat med jordfeil) og f.eks motorblokka representere en berøringsfare.

Da vil det gå en strøm fra landjord til ehhhh... "båtjord", gitt at "båtjord" har lavere spenning.

Båtjord = motorblokka eller dynaplate som normalt har kontakt med moder jord via vannet båten flyter på og vil kunne lede strøm til jord.

Hvis motorblokka og landstrøm-jording kobles sammen har de samme potensial.

For å sikre mot berøringsfare krever forskriften slik kobling.

Ulempen er vel at man da kan få dramatisk tæring om forholdene ligger tilrette med spenning på 220V land-jord.... :wink:  

Mitt anlegg er forresten godkjent med bare båtjord (dynaplate), fikk det på plass i perioden det var lov, også i fritidsbåter.

Ikke til forkleinelse for Hulda, men den forklaringen jeg har sitert (gjengitt etter beste evne) innledningsvis i tråden, kom fra en person med (minst) like god peiling på strøm i båt som Hulda har på metaller. Men jeg refererer, for all del, og står ikke inne for dette "for egen regning".

De ISO-standarder som gjelder for installasjon av landstrøm er klare på hvor landstrøms-jord skal kobles til. For to-polte anlegg må det rimeligvis kobles på slik måte at man ikke gjør om installasjonen til en-polt. Men det skal sies at reglene ikke akkurat er "lett tilgjengelige".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Den er grei, Skipper Worse, det er første gangen jeg har blitt fortalt at batteri minus kan opptre som en slags kondensator for lagring av uønsket jordfeil. Det er bare det.

Ellers fant jeg en gang dette med jording av landstrøm til motor/aksling/propell i ett av DSB sine publikasjoner for noen år siden. Mener kravet til denne jordingsformen kommer inn når landjord er koblet fra. Etter at de først hadde godkjent jording av båtens anlegg til sjø i form av kopperplate. Det har også vært artikkel utgitt av Redningsselskapet. Mulig at linken under fungerer:

http://www.dsb.no_File.asp_File=Publikasjoner_Elsikkerhet_elsikkerhet66

hvilket den ikke gjorde. Synd at standarder og publikasjoner skal være så kostbare og vanskelig tilgjengelig.

Tar meg en nattpils.

Redigert av Hulda (see edit history)

Det er helt tydelig at inkompetansen for råde i slike tråder når "gode" pedagoger som Poseidon får lov å villede uten og bli motsagt.

I hans siste innlegg så sammenligner han bilchassis med båtjord. I en bil er chassiet en ren returledning for batteristrømmen og har ingen ting med jord å gjøre. Her er det hverken utstyr eller personell som skal beskyttes mot farlige spenninger. Unntaket er selvfølgelig når man kobler til en motorvarmer, da er det fare for berøringsfarlige spenninger og chassiset skal jordes

Videre så er det helt tydelig at hverken han eller hans meningsfeller har skjønt begrepet sikkerhets jording på en topolet motor, når han hevder at blokka ikke skal jordes til landstrømsjord. For å ta et svært relevant tilfelle. Den vanligste feilen å få jordfeil i en båt er i varmtvanselementet. Da kan jeg få opplyse at både kjøleveske og endel slanger er ledende. Ved en eventuell jordfeil hvor motorens kjølesløyfe er koblet til varmtvannstanken, så vil det oppstå spenningspotensiale på motorblokk om denne ikke er jordet. Det er nettopp derfor den skal jordes.

Videre så tillater han å skrive om mine innlegg istedenfor å sitere de korrekt, for på denne måten å forsvare seg. Dette er ren taktikkeri for å tåkelegge de faktiske forhold.

I tillegg så klarer han å ytre . I din enkle elektriske verden... Dette er et argument jeg har hørt i flere sammenhenger der folk ikke selv henger med, og for å dekke over egen mangel på kunnskap. For den med rett kunnskap er dette faktisk veldig enkelt!

Mulig at han stadig får tilbakemeldinger på hvor pedagogisk han er, men det er neppe på dette fagområdet , i så fall må det jo basere seg på kollektivt inkompetanse.

Det er helt tydelig at inkompetansen for råde i slike tråder når "gode" pedagoger som Poseidon får lov å villede uten og bli motsagt.

....

Videre så tillater han å skrive om mine innlegg istedenfor å sitere de korrekt, for på denne måten å forsvare seg. Dette er ren taktikkeri for å tåkelegge de faktiske forhold.

I tillegg så klarer han å ytre . I din enkle elektriske verden... Dette er et argument jeg har hørt i flere sammenhenger der folk ikke selv henger med, og for å dekke over egen mangel på kunnskap. For den med rett kunnskap er dette faktisk veldig enkelt!

Mulig at han stadig får tilbakemeldinger på hvor pedagogisk han er, men det er neppe på dette fagområdet , i så fall må det jo basere seg på kollektivt inkompetanse.

Den var egentlig ganske frisk JRK!

Jeg skal allikevel nøye meg med to små kommentarer:

Hvor har jeg skrevet om dine innlegg, slik som du påstår? (Det jeg har gjort er en ren copy/paste, og i tillegg har jeg lagt farge på de mest sentrale ordene i dine setninger for å få frem poenget.) Men "skrevet om", nei det har jeg definitivt ikke gjort!

Når det gjelder min faglige bakgrunn innen elektro så burde den holde rikelig til dette formålet.

Hvis du mener å finne elektrofaglige feil i noe av det jeg påstår, så ville det være interessant å få vite det.

Oi, denne tråden viser igjen hvor mye kompetanse det er på båtplassen. Er helt imponert. Jeg har pr idag jordforbindelse fra motorblokk/transom/drev til landstrøm jord. Ingen kontakt mellom batteri minus og landstrøm jord. Har også Sterling sink saver på landstrøm jordledning rett etter påkoblingspunktet for landstrøm. Det er også jordingsplate i bunn som ikke er koblet til noe. Burde den også tilknyttes landstrøm jord som en slags utjevning eller bare la den være slik den er.

Redigert av Frode Stiansen (see edit history)

For meg er da båtjord underforstått med elektrisk jord. Om systemet er topolt eller ikke så er dette så enkelt at alt som er koblet til minuspolen er båtjord. Om du har topolt anlegg på motor, så er ikke denne endel av båtjord, men de elektriske komponentene på motoren er endel av båtjord.

Videre så er det helt tydelig at hverken han eller hans meningsfeller har skjønt begrepet sikkerhets jording på en topolet motor, når han hevder at blokka ikke skal jordes til landstrømsjord. For å ta et svært relevant tilfelle. Den vanligste feilen å få jordfeil i en båt er i varmtvanselementet. Da kan jeg få opplyse at både kjøleveske og endel slanger er ledende. Ved en eventuell jordfeil hvor motorens kjølesløyfe er koblet til varmtvannstanken, så vil det oppstå spenningspotensiale på motorblokk om denne ikke er jordet. Det er nettopp derfor den skal jordes.

Hva mener du egentlig her? Er du ikke helt enig med deg selv?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For å oppfylle forskriften må vel landstrøm jording forbindes med motorblokka, slik du har det.

Å koble sammen batteri minus og jording ville fjerne topolt systemet.

Det ville jeg ikke gjort.

Så lenge du flyter på landstrøm jording har det lite for seg å koble til kopperplaten.

I min båt har eg en bryter på landstrøm-jording, så lenge båten er på sjø er forbindelsen til landstrøm-jording brutt.

Jodingen ombord er da en slik perforert kopperplate.

Hvis eg kobler landstrøm når båten er på land kobles landstrøm-jording til.

Et greit system, men ikke lenger forskriftsmessig for lystbåter.... :smiley:

Men det var det en stakket stund.

Poseidon

Det er helt riktig at du ikke skriver om, det var en uheldig/feil formulering fra min side og påsta at du skriver om. Men målet ditt er det samme. Ved at du henter ut sitater ut av sin sammenheng og endrer farge på deler av det er at du ønsker å fremheve fragmenter av helheten. Målet med dette er bare og vri seg unna de konkrete spøsmål du har fått.. Svar heller på de du!

Som et eksempel på elektrofaglig feil vil jeg referere til dit første innlegg I tråden (#16) Hvor du svarer feil på Johannes spørsmål:Du svarer følgende:

Johannes, skrev den 28 Sept 2015 - 23:01:snapback.png

.... I et 100% topolt anlegg har ikke batteriminus kontakt med båtens jord, har den vel?

Nei, ikke hvis ikke anlegget er i orden.

DETTE ER FEIL!

Forskriftene sier helt klart at er det fare for potensialforskjeller, så kreves det utjevningsjord (Les jord fra landstrømsanlegg) Din argumentasjon tar ikke for seg denne problemstillingen I det hele tatt.

Jeg skjønner godt at Johannes og andre gjerne vil slippe denne jordledningen med tanke på korrosjon, og bifaller slike forvirende svar som du gir. Men det eneste riktige svar som andre I tråden hevder, er at skal du både sikre deg mot korrosjon og oppfylle forskriftene så installer en skilletrafo

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...