Jump to content

Landstrømjord til gods på motor ved to polet motor?


Frode Stiansen

Recommended Posts

Nei, nei nei! Jordledningen fra land skal ikke kobles til noe i båten. Meningen med skilletrafo er å SKILLE, både de to fasene og jordledningen fra land. Med skilletrafo blir det som å få et eget kraftverk ombord.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Se under:

bilde

Over har du koblingen/skjemaet til en 230 volt skilletrafo. Håper forklaringen er lesbar. Her kan du velge om du vil koble inn jord/null-leder, eller kjøre uten, altså IT. Går du inn på hjemmesiden til Noratel, så finner du kanskje mer informasjon. Jeg har ikke vært der.

 

Og så gjentar jeg at flytende jord ikke er tillatt i kongeriket Norge.

Link to post
Share on other sites

Flytende jord er ikke tillatt i Norge. Ønsker du å bryte regelverket, så er det vel bare å sette i gang.

 

Maken til totalt feilaktig tøv. Flytende jord er det eneste som har vært brukt i elverkenes 230v el.distribusjon siden dag1 med unntak av Stavanger.

 

Det eneste som balanserer jordpontensialet mellom jord og fase i vanlige norske nett er kapansitansen mellom jord og fase - se info lengre ned.

 

Når det gjelder krypstrømmer i enhver båt gjelder det å kortslutte alle potensielle del-spenningskilder og knytte disse i et felles punkt mot !1 anode.

 

For å illustrere dette kan jeg nevne at jeg ble engasjert i en del målinger på 90 tallet som bla inebar målinger av spenninger mellom amalgam/gull plomber i munnet til pasienter. Pasienten holdt da en messing (0 på ev skalaen) i hånden mens spenningene ble målt mellom de forskjellige plombene og messing"anoden". I tillegg ble det målt spenninger mellom de forskjellige plombene. Dette for å avsløre galvaniske strømmer som kunne skille ut kvikksølv ifma elektrolyse. Den enkelte pasientens ph verdier mv hadde betydelig innvirkning men om en skulle komme problemet til livs ville en fullestendig kortslutning av de aktuelle potensialene være løsningen for å eliminere problemet. Meget vanskelig i denne sammenhengen.

 

Men i båt må man "kille" alle mulige potensialer innbyrdes, samle disse i et felles punkt og via en isolator gjennom skroget føre disse til en isolert anode for å eliminere enhver korrosjon på de utsatte komponentene.

 

Sekundært kan man kortslutte alle potensialer innbyrdes i båten inkl landjord og båt (-) dette er den "Next-Best" solution om en ønsker best mulig beskyttelse både på 230 og DC siden - om man har en "isolator" på 230v jordingen.

 

 

Helt ufattelig mye uforstand og inkompetanse ute å går her. Når det gjelder det tradisjonelle 230v fordelingsnettet i norge - antar 95% av alle anlegg i dag er det flytende jord i 230v siden - IT fordelingsnettet. Det er en DY kobling hvor nullpunktet på 230v siden er tilgjengelig men ikke tilknyttet jord til forskjell fra 400/230V anleggene med L1, l3, L3 / N dvs 400/230v distribusjon.

 

Det norske 230v nettet HAR flytende jord derav muligheten for flukterende jordfeil med jordspenninger mekllom 0 og 700+ v.

Ja og hvis "du" ikke skjønner noe av dette så la vær å svar på dette innlegget.

 

230v fordelings/distribusjonsnettet fra elverkets side hadde en "Disneuter" som ville kortslutte stjernepunktet til jord ved spenninger over 600v mellom stjernepunktet og jord.

 

Trafoen til Noratel med ideelt 0-punkt midt på sekundærviklingen er en elegant løsning som ikke var lovlig å bruke til bruk på land (el.tisynet) for noen få år siden men om den er lovlig å benytte i båt nå er det bra. Ved bruk av jordfeilbryter og jording på sekundærsiden får man et veldig sikkert anlegg.

 

Jordingen eller jordbalansen i elverkenes tradisjonelle 230v sýstemer med isolert jord er kun styrt av hvor stor kapasitansen mellom hver fase og jord er. Denne kapasitansen øker med størrelsen på nettet og vil normalt være kraftig nok til å utløste en vanlig 10/16A sikring men ikke alltid. Derav "stående" jordfeil. Moderne automatsikringer med jordfeilutløsning (som kun løser ut på differensialmåling uavhengig av jord) vil sikre anlegget meget bra men jord skal aldri utelates på sekundærsiden.

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fra Elsikkerhet nr66

 

FRAKOBLING AV JORDLEDER I LANDSTRØMKABEL. Problematikken rundt sammenkobling av jordleder fra landinstallasjon og jordleder fra skipets/fartøyets installasjon opptar mange, og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har mottatt flere henvendelser med spørsmål om denne forbindelsen kan brytes. Ønsket om å bryte denne forbindelsen mellom "land og sjø" bunner i de problemer denne forbindelsen kan skape med hensyn til galvanisk korrosjon på skrog og andre metalliske deler som er koblet opp mot installasjonen om bord. DSB har vurdert de sikkerhetsmessige forhold rundt en eventuell aksept for å bryte denne forbindelsen. Ved tilknytning til den elektriske installasjonen på land, vil skipet/fartøyet bli å betrakte som en utsatt anleggsdel og skal jordes i henhold til dette. DSB vil med dette gi følgende presisering: • For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssystem er forbundet med en kobberplate med areal minst 0.25 m2 som under alle forhold er neddykket i sjøen, kan skipets/fartøyets installasjon betraktes som tilfredsstillende jordet gjennom kontakten med sjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landinstallasjonen. • For anlegg hvor det aksepters frakobling av jordleder i landstrømkabelen, må det ved landtilkoblingsskapet eller en annen godt synlig plass informeres om at forbindelsen må gjenopprettes når skipet/fart- øyet legges i tørrdokk. Dette fordi en slik dokking innebærer at kontakten med sjøen brytes. • For skip/fartøy med skrog av isolerende materiale (uten den omtalte kobberplaten) vil en ikke ha en tilfredsstillende jording av installasjonen gjennom skrog/kobberplate og denne må således jordes via landinstallasjonen. Det aksepteres således ikke at jordlederen frakobles landinstallasjonen i slike tilfeller. Bruk av skilletransformator i landstrømforbindelsen er et annet tiltak som også vil eliminere korrosjonsproblemer som har sin årsak i kontakt mellom "jord på land" og "jord på skip".

 

 

Fra Elsikkerhet nr77.

Frakobling av jordleder i strømkabel – korreksjon til artikkel i Elsikkerhet nr. 66 (3/04) Artikkelen nevnt ovenfor ble publisert i Elsikkerhet 66 (3/04). Artikkelen ga, under gitte forutsetninger, aksept for at jordleder i landstrømkabel ble frakoblet jordleder i landinstallasjonen. Bakgrunnen for denne aksepten var de problemer denne forbindelsen kan skape med hensyn til galvanisk korrosjon på skrog og andre metalliske deler som er koblet opp mot installasjonen om bord. På bakgrunn av innspill med referanse i hendelser fra utlandet hvor manglende jordleder i landstrømkabel kombinert med vann med liten ledningsevne – ferskvann/brakkvann, har ført til alvorlige hendelser, er det bestemt at frakobling av jordleder (Elsikkerhet 66) ikke lenger blir akseptert uansett skrogtype. Samtidig vil DSB uttrykke forundring over tilbakemeldinger om at artikkelen i Elsikkerhet 66 i en del tilfeller også har blitt tolket/praktisert slik at man i fartøy med isolerende skrog uten jordplate har koblet fra jordleder. Dette er som nevnt i artikkelen (siste underpunkt) ikke i henhold til de gitte forutsetninger.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå er det akkurat dette som roger-jo linker til som jeg refererer til. Temaet tidligere fullstendig utkranglet av nic'ene 'Lotus' og 'Ole Petter'. Om Bay_liner mener at dette er tull, så er det greit for meg. Jeg er ikke utdannet elektriker. Mitt fagområde er blant annet våtkorrosjon 'med tilhørende materialer'. Hulda er koblet i hht. DSB Elsikkerhet 77, med samsvarserklæring utferdiget av godkjent installatør.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...