Jump to content

Tips for vinteropplag av båt i hage


Fil_Auto

Recommended Posts

Hei, 

 

Har kjøpt meg en skjærgårdsjeep med en Evinrude 75 E-Tec og skal ha denne i hagen i vinter. 

Ifm. dette har jeg noen spørsmål. Siden både båt og motor er ny har jeg lyst til å ta litt ekstra godt vare på de.  

 

- Trekk til båt.

Har kjøpt inn et båttrekk fra Biltema og planlegger å bruke dette i vinter. Noen som har erfaringer med dette? 

http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Batovertrekk-2000034667/

Har forstått det slik at det er viktig med utluftning, men hvor mye er nødvendig? Når trekket er på er det en liten åpning i akter mot motor. 

 

- Trekk til motor.

Er dette anbefalt? Ser at det selges heltrekk til påhengsmotorer, men vil det ikke føre til unødvendig kondens i motoren? 

http://www.westsystem.no/p/5942/trekk-til-paahengsmotor

 

Motor er klargjort for vinteren av leverandør og batteriet tatt i hus.

 

Noen andre tips for hva som bør gjøres?

Link to post
Share on other sites

hei,

har også det trekket, har ganske mye erfaring med vinterlagring av større båter.

Jeg tror ikke det duger om vinteren, det er ikke egnet for å motstå tyngde av snø og det er ikke slik konstruert at snøen vil renne av.

Jeg bruker det som et sommertrekk og for å beskytte mot regn.

Vi anbefale et stativ av aluminium med en tung presenning over.

her har du greit utstyr:

https://www.maritim.no/presenningstativ-6m-m-bag#.VgUuFuTotaQ

https://www.maritim.no/presenning-pvc-5x7m-450-gr-gronn#.VgVJbeTotaQ

Viktig at pressenning er veldig tung!

Eller du kan sette båten innendørs

Link to post
Share on other sites

Problemet med Biltematrekket er at det ikke tar noe som helst snølast (prøvde det et par mnd. sist vinter).

Da synker det bare sammen, og det ender nok med hull og lekkasje.

Og det tar litt tid med alle stroppene.

 

Har også presenningstativ og det funker jo mye bedre kan man si, så hvis jeg ikke tar innelagring så blir det fram med stativet.

Det blir jo åpning i begge ender av presenningen så ingen problem med fukt.

 

Trekk til motor virker ikke særlig nødvendig. Motoren tåler både sjøvannsprut og snø.

Er nok best uten.

 

Presenningen trenger ikke være så veldig tung på en skjærgårsjeep, så lenge den er godt festet og ikke kan blafre noe særlig.

Omkring 200 grams er greit nok men litt mere skader ikke.

Har 270 grams på min 27-foter og den er iallefall tung nok til mitt bruk.

Men styr unna visse typer (Europris) delvis gjennomsiktig presenning. De tåler lite og armeringstrådene virker som slipepapir i vind.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget et par bukker av 2" x 6" og kjøpt et seks meter langt aluminiumsrør på et byggmarked som i kombinasjon med en grei presenning gjør jobben. Har trukket et tau gjennom alle maljene parallelt med båten og fester tau på tvers (i det langsgående tauet)  slik at ikke maljene må ta så stor belastning. Fetser også en del fem liters vannkanner på siden for å stramme opp/holde nede presenningen. Inget eget trekk på motoren. Står nokså utsatt til nær sjøen på Sørlandet, men dette har holdt i flere sesonger til tross for både snø og vind. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte koste av Biltema-trekket hver gang det hadde vært litt snøfall.

Og det dannet seg is i trekket når vann som samler seg der frøs til.

No good  :saint:

 

Her er løsningen https://www.maritim.no/presenningstativ-6m-m-bag#.VggdSMsXY4g

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan nok fungere bare mot regn. Husk å feste det skikkelig og pass på at det ikke gnager mot skarpe kanter

Teerex: her har du jo plass til en fin båtgarasje!

 

Ja skal ha garasje der etterhvert, ca 9 x 5,5 meter så den lille får iallefall plass om nødvendig.

Den store blir det verre med, den må nok oppbevares litt nærmere havet.

Evt. konstruere garasjen med avløftbart tak  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har trukket et tau gjennom alle maljene parallelt med båten og fester tau på tvers (i det langsgående tauet)  slik at ikke maljene må ta så stor belastning. 

Dette skjønner jeg ikke hvorfor du gjør. :confused:  Si du har 10 kanner på en side, og 10 maljer. 10 liter i hver kanne gir 100 kg. Om du henger hver kanne i eget tau fra hver malje, eller trer tau gjennom alle maljene og henger kannene i det kommer ut på ett. Vekten per malje blir uansett 10 kg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Strekk-kraften blir fordelt jevnere horisontalt via tauet og ikke kun vertikalt på hver enkelt malje. Det funker iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Omtrtent slik har jeg også alltid gjort det. Men jeg bruker ikke kanner, kun tauverk fra den ene siden av båten til den andre. og da holder maljene fint.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I fjor brukte jeg Biltema trekket på en daycruser i vinteropplag.
Det gikk utrolig bra.
Siden det snødde bare en gang så ble det minimalt med måking.

Problemet var at det fort samlet seg utrolig mye regnvann i trekket.
Siden jeg hadde den i hagen ble hevert prinsipet noe jeg ble veldig fortrolig med.
Tror jeg ikke juger når jeg anslår at det på det værste var en sjø på 100 liter som trakk preseningen ned 30-35 cm.

Kommer jeg til å bruke trekket en vinter til selv om jeg har presseningstativ?
Svaret er ja men kommer til å snekre i sammen noen planker til å legge under preseningen bak der vannet samlet seg.
Bruke 5 minutter på å dra av litt snø ser jeg ikke noe problem med hvis det skulle finne på å snø.
 

Syntes det er for mye styr med preseningstativet.
I tilegg må jeg lagre båten i nærheten av soveromsvinduet på nordsiden av huset der vinden tar godt over jordet.
Har gjort det før og når det stormer som værst er det vannskelig å ungå blaffring.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Evt. spenne opp noen lastestropper under trekket slik at det ikke kan synke ned på strategiske plasser.

 

På skjærgårdsjeep samler vann og snø seg både foran og bak.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette skjønner jeg ikke hvorfor du gjør. :confused:  Si du har 10 kanner på en side, og 10 maljer. 10 liter i hver kanne gir 100 kg. Om du henger hver kanne i eget tau fra hver malje, eller trer tau gjennom alle maljene og henger kannene i det kommer ut på ett. Vekten per malje blir uansett 10 kg.

 

Henger ikke kannene ved å feste dem i maljene (eller i tauet som går gjennom maljene), men setter på egne fester til disse, fester som man får kjøpt i mange butikker (Seasea eller Maritim eller sågar Biltema). Noen kan man sette på hvor som helst på presenningen mens andre festes på enden av presenningen. Festing av tauene gjør jeg som Lars H. viser på sitt bilde.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Strekk-kraften blir fordelt jevnere horisontalt via tauet og ikke kun vertikalt på hver enkelt malje. Det funker iallefall.

Du skjønte ikke hva jeg skrev, tydeligvis.

 

setter på egne fester til disse, fester som man får kjøpt i mange butikker (Seasea eller Maritim eller sågar Biltema). 

DET vil fungere bedre. Dessuten sparer du de originale maljene  :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Sikkert greitt nok mykje av dette når båten står i le for vind. Her hadde det blåst ned ved den første hauststormen. Tunn Filmtex-pressening med dito maljer held heller ikkje. Må kraftigare saker til skal ein være nokolunde sikker her. (Men so ser eg det og bles ned på Austlandet.)

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltemas 650 grams presenning på presenningstativ tåler nok det meste.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...