Fil_Auto Startet 25.September.2015 Del på Facebook Startet 25.September.2015 Hei, Har kjøpt meg en skjærgårdsjeep med en Evinrude 75 E-Tec og skal ha denne i hagen i vinter. Ifm. dette har jeg noen spørsmål. Siden både båt og motor er ny har jeg lyst til å ta litt ekstra godt vare på de. - Trekk til båt. Har kjøpt inn et båttrekk fra Biltema og planlegger å bruke dette i vinter. Noen som har erfaringer med dette? http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Batovertrekk-2000034667/ Har forstått det slik at det er viktig med utluftning, men hvor mye er nødvendig? Når trekket er på er det en liten åpning i akter mot motor. - Trekk til motor. Er dette anbefalt? Ser at det selges heltrekk til påhengsmotorer, men vil det ikke føre til unødvendig kondens i motoren? http://www.westsystem.no/p/5942/trekk-til-paahengsmotor Motor er klargjort for vinteren av leverandør og batteriet tatt i hus. Noen andre tips for hva som bør gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 hei, har også det trekket, har ganske mye erfaring med vinterlagring av større båter. Jeg tror ikke det duger om vinteren, det er ikke egnet for å motstå tyngde av snø og det er ikke slik konstruert at snøen vil renne av. Jeg bruker det som et sommertrekk og for å beskytte mot regn. Vi anbefale et stativ av aluminium med en tung presenning over. her har du greit utstyr: https://www.maritim.no/presenningstativ-6m-m-bag#.VgUuFuTotaQ https://www.maritim.no/presenning-pvc-5x7m-450-gr-gronn#.VgVJbeTotaQ Viktig at pressenning er veldig tung! Eller du kan sette båten innendørs Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 (redigert) Problemet med Biltematrekket er at det ikke tar noe som helst snølast (prøvde det et par mnd. sist vinter). Da synker det bare sammen, og det ender nok med hull og lekkasje. Og det tar litt tid med alle stroppene. Har også presenningstativ og det funker jo mye bedre kan man si, så hvis jeg ikke tar innelagring så blir det fram med stativet. Det blir jo åpning i begge ender av presenningen så ingen problem med fukt. Trekk til motor virker ikke særlig nødvendig. Motoren tåler både sjøvannsprut og snø. Er nok best uten. Presenningen trenger ikke være så veldig tung på en skjærgårsjeep, så lenge den er godt festet og ikke kan blafre noe særlig. Omkring 200 grams er greit nok men litt mere skader ikke. Har 270 grams på min 27-foter og den er iallefall tung nok til mitt bruk. Men styr unna visse typer (Europris) delvis gjennomsiktig presenning. De tåler lite og armeringstrådene virker som slipepapir i vind. Redigert 25.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fil_Auto Svart 27.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2015 Takk for gode svar! Dere hadde ikke mye tro på trekket fra biltema. :) Jeg skal gi det en sjanse siden det er lite snø og mest regn her på vestlandet. Men med en gang det ryker blir det innkjøp av presenning. Satser på innelagring til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 (redigert) Ja, det kan nok fungere bare mot regn. Husk å feste det skikkelig og pass på at det ikke gnager mot skarpe kanter Teerex: her har du jo plass til en fin båtgarasje! Redigert 27.September.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Jeg har laget et par bukker av 2" x 6" og kjøpt et seks meter langt aluminiumsrør på et byggmarked som i kombinasjon med en grei presenning gjør jobben. Har trukket et tau gjennom alle maljene parallelt med båten og fester tau på tvers (i det langsgående tauet) slik at ikke maljene må ta så stor belastning. Fetser også en del fem liters vannkanner på siden for å stramme opp/holde nede presenningen. Inget eget trekk på motoren. Står nokså utsatt til nær sjøen på Sørlandet, men dette har holdt i flere sesonger til tross for både snø og vind. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 (redigert) Jeg måtte koste av Biltema-trekket hver gang det hadde vært litt snøfall. Og det dannet seg is i trekket når vann som samler seg der frøs til. No good Her er løsningen https://www.maritim.no/presenningstativ-6m-m-bag#.VggdSMsXY4g Redigert 27.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 (redigert) Ja, det kan nok fungere bare mot regn. Husk å feste det skikkelig og pass på at det ikke gnager mot skarpe kanter Teerex: her har du jo plass til en fin båtgarasje! Ja skal ha garasje der etterhvert, ca 9 x 5,5 meter så den lille får iallefall plass om nødvendig. Den store blir det verre med, den må nok oppbevares litt nærmere havet. Evt. konstruere garasjen med avløftbart tak Redigert 27.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Herman Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Har trukket et tau gjennom alle maljene parallelt med båten og fester tau på tvers (i det langsgående tauet) slik at ikke maljene må ta så stor belastning. Dette skjønner jeg ikke hvorfor du gjør. Si du har 10 kanner på en side, og 10 maljer. 10 liter i hver kanne gir 100 kg. Om du henger hver kanne i eget tau fra hver malje, eller trer tau gjennom alle maljene og henger kannene i det kommer ut på ett. Vekten per malje blir uansett 10 kg. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Teerex Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 (redigert) Strekk-kraften blir fordelt jevnere horisontalt via tauet og ikke kun vertikalt på hver enkelt malje. Det funker iallefall. Redigert 27.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars H. Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Omtrtent slik har jeg også alltid gjort det. Men jeg bruker ikke kanner, kun tauverk fra den ene siden av båten til den andre. og da holder maljene fint. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 (redigert) I fjor brukte jeg Biltema trekket på en daycruser i vinteropplag.Det gikk utrolig bra.Siden det snødde bare en gang så ble det minimalt med måking.Problemet var at det fort samlet seg utrolig mye regnvann i trekket.Siden jeg hadde den i hagen ble hevert prinsipet noe jeg ble veldig fortrolig med.Tror jeg ikke juger når jeg anslår at det på det værste var en sjø på 100 liter som trakk preseningen ned 30-35 cm.Kommer jeg til å bruke trekket en vinter til selv om jeg har presseningstativ?Svaret er ja men kommer til å snekre i sammen noen planker til å legge under preseningen bak der vannet samlet seg.Bruke 5 minutter på å dra av litt snø ser jeg ikke noe problem med hvis det skulle finne på å snø. Syntes det er for mye styr med preseningstativet.I tilegg må jeg lagre båten i nærheten av soveromsvinduet på nordsiden av huset der vinden tar godt over jordet.Har gjort det før og når det stormer som værst er det vannskelig å ungå blaffring. Redigert 27.September.2015 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 (redigert) Evt. spenne opp noen lastestropper under trekket slik at det ikke kan synke ned på strategiske plasser. På skjærgårdsjeep samler vann og snø seg både foran og bak. Redigert 28.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Dette skjønner jeg ikke hvorfor du gjør. Si du har 10 kanner på en side, og 10 maljer. 10 liter i hver kanne gir 100 kg. Om du henger hver kanne i eget tau fra hver malje, eller trer tau gjennom alle maljene og henger kannene i det kommer ut på ett. Vekten per malje blir uansett 10 kg. Henger ikke kannene ved å feste dem i maljene (eller i tauet som går gjennom maljene), men setter på egne fester til disse, fester som man får kjøpt i mange butikker (Seasea eller Maritim eller sågar Biltema). Noen kan man sette på hvor som helst på presenningen mens andre festes på enden av presenningen. Festing av tauene gjør jeg som Lars H. viser på sitt bilde. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Herman Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Strekk-kraften blir fordelt jevnere horisontalt via tauet og ikke kun vertikalt på hver enkelt malje. Det funker iallefall. Du skjønte ikke hva jeg skrev, tydeligvis. setter på egne fester til disse, fester som man får kjøpt i mange butikker (Seasea eller Maritim eller sågar Biltema). DET vil fungere bedre. Dessuten sparer du de originale maljene Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
pipe Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Spenne opp jekkestropper under preseningen var et meget bra råd teerex.Da slipper man problemene med gnaging på preseningen i fra endene på plankene Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 (redigert) Sikkert greitt nok mykje av dette når båten står i le for vind. Her hadde det blåst ned ved den første hauststormen. Tunn Filmtex-pressening med dito maljer held heller ikkje. Må kraftigare saker til skal ein være nokolunde sikker her. (Men so ser eg det og bles ned på Austlandet.) Redigert 3.Oktober.2015 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Biltemas 650 grams presenning på presenningstativ tåler nok det meste. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fjordgubbe Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Ja, då er me i ein anna divisjon! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.