Jump to content

Kjøpt meg fjord21 med aq130, vann i olje. rundlurt..


roskilde02

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en fjord21 med aq130 her om dagen.

Båten stod på land.

Det som ble sagt var at: olje var byttet, starter ville ikke slå inn pga irr i sikringsholder, men kunne startes med å "tyvkoble" starteren.

Båten var brukt for 2 måneder siden og virket fint da iflg selger. Hengeren som fulgte med skulle han ordne opp i, denne sto på en som døde i 2010.

Selger sier han har kontaktet arving etter eier,, nå har jeg selv funnet arving og hun viste ikke om noe henger i hele tatt.

Jeg tok dette for god fisk, men alt viste seg å være tull fra ende til annen..

Kom hjem lykkelig uvitende om alt dette, prøvde å starte, men heeelt dødt, ikke klikk, nada nothing.

Tok ut starter og fikk av innslaget. Her var stempel rusta dønn fast, kan ikke ha gått på lang tid, og styrestrømledningen inne i innslaget var av. Her måtte jeg lodde, og stempel pusses osv. Nå virker starter.

Satte på igjen, fikk startet og fikk vann i olja med en gang, så det lakk igjennom sladrehull i pumpa. Byttet simmeringer og fikk den tett. Byttet olje 2 ganger, fortsatt vann i olja.. Sjekket oljekjøler med litt trykkluft, virker tett.

 

Snakket med verksted som mener det ikke er gåen toppakning pga at motor ikke går varm..

Motor rusler fint og går bra opp i turtall, men vann i olja med en gang...

 

Så er det noen guruer der ute som kan bidra?

 

 

Link to post

Hvis det er akslingen som er slitt kan du løse det med SKF Speedi Sleeve under ny tetningsring.
Klikk her for info.

 

Dette finner du hos SKFs autoriserte forhandlere.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ja, føler meg lurt. Når ting ikke stemmer med hva som blir oppgitt og er helt tydelig løgn..det kalles da å lure noen. Sånt er for meg provoserende når man dekker over feil, uavhengig hva gjenstand det er. Nå har jeg sjekket oljekjøler og dobbeltsjekket vannpumpe, tok av manifoilen. Reiv av toppen, og det kan se ut som det er på tide med ny pakning.

Link to post

Jeg føler med deg. Jeg kjøpte samme båt og motor for noen år siden, men jeg fikk heldigvis opplyst at motoren var defekt. Det er heldigvis lett og skru på disse motorene. Jeg byttet topp på min mens den sto i båten.

 

Fine klassiske båter det her. Har du bilde av båten?

 

Det ligger litt bilder av noe av det jeg gjorde med motoren min i prosjekt tråden min om det kan hjelpe deg:

 

https://baatplassen.no/i/topic/76571-prosjekt-tr%C3%A5d-fjord-21-olympic/?p=1079337&fromsearch=1#entry1079337

 

 

Lykke til videre med saken mot selger og/eller reperasjon av motor.

Redigert av Hokky (see edit history)
Link to post

Ja, føler meg lurt. Når ting ikke stemmer med hva som blir oppgitt og er helt tydelig løgn..det kalles da å lure noen. Sånt er for meg provoserende når man dekker over feil, uavhengig hva gjenstand det er. Nå har jeg sjekket oljekjøler og dobbeltsjekket vannpumpe, tok av manifoilen. Reiv av toppen, og det kan se ut som det er på tide med ny pakning.

 

Har du kontaktet selger for å høre hva han mener?

Link to post

siden en bil ikkje har noe planeterskel så blir det ikkje sammenlignbart. Ei heller er den sjøvannskjølt.  Men det er nå hver sine lyster. Om du får prøvd den før vinteren så hadde nok det vært det beste ja så du sjøl ser det ikkje er liv laga mht støy og ytelse. Om den har 270 drev så ville eg kvittet med med det så fort som råd sjøl om det fungerer pr nå. 

Link to post

Bare håpe jeg går motor tett, den går meget fint og toppen er laget for blyfri.

Var inne å kikket på trådrn din, bra tråd. Hvordan så du toppen var gåen

 

Om du så bildet av topp pakningen i tråden min der den var revnet så mener jeg det var synlig skade/sprikk e.l. på samme plass på toppen på min. Husker ikke helt. Begynner å bli en stund siden.

 

den motoren er alt for liten til en fjord 21 likevel. Og om det er  a,b elr c så har den 270 drev.  Bare å kaste alt i hop.  Det er tross alt straks 50 år gammelt!   

 

Ja motoren er litt liten. Jeg fikk min Fjord 21 Olympic så vidt i plan uten trimflaps og det var ikke mye jeg kunne gå ned på turtall uten at den datt ut av plan igjen. Men jeg tror det hadde gått bedre med trimflaps.

Link to post

ja nå sier faktisk ikkje ts hva slags fjord 21 han har. Fjord 21 DC, HT, Holiday & weekender ble i ut gangspunktet levert med sekseren på 170 hk. altså minimum av hva den måtte ha. Den eldre serien av 21 fotere Olympic og DC er ikkje Amble båter men Linge og er både lettere og beregnet for mindre motorer. Ble vanligvis levert med en firer av et slag.

Eg kan ha vært litt snar å anta det var en Amble Fjord vi snakket om da desse er mest vanlig. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...