Jump to content

Hansvik 18 HT <=> Rana 540 HT - hvilken er best?


mnj0909

Recommended Posts

Etter uker og dager har vi innsnevret søkefeltet for vår nye båt til å bli enten en:
Hansvik 18 HT eller en Rana 540 HT.

 

Vi klarer imidlertid ikke å treffe den endelige avgjørelsen mht disse to - og ønsker derfor innspill til forskjeller, styrker, svakheter for disse! Eller er det rett og slett slik at disse to båtene er stort sett identiske.....??

Vår kommende båt skal primært brukes som turbåt og kun i mindre omfang til fiske, trolling osv.

 

Hvordan er kvaliteten av disse to merkene? Både mht "finish" og mht holdbarhet osv. Begge har jo vært på markedet i mange år - det bør vel garantere for en viss kvalitet...?

 

Takker hjertelig for alle synspunkter og holdninger som kan hjelpe oss nærmere en avgjørelse!

Link to post
Share on other sites

Vi hadde i et tidligere båtliv en Hansvik 18HT med 60hk motor i 14 år. Brukte den til både overnattings- og fisketurer.

Båten er romslig og stabil. Med 60-hesteren gjorde den tett oppunder 30 knop på stille sjø, selvsagt avhengig av last. Grei marsjfart lå på 15-20 knop. Den hadde ingen markant planingsterskel, men "slapp" sjøen fint fra 12-13 knop og oppover, Båten er ganske flat i bunnen, noe som gjør den lettdrevet, men som også gir en del bunnslag allerede ved småbølger i mot. Jeg monterte trimplan på båten, og ved bølgene i mot hjalp det godt å få trimmet baugen ned. 

 

Rana 540 har jeg ingen erfaring med.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Hansvik 18 Combi og er meget fornøyd med den.Slår litt ja,det er sant,men det er det flere som gjør.Ingen erfaring med Rana,men tror det er ganske like skrog.Kvaliteten på Hansviken er god.Båten min er fra 89 og det er ingenting som er ødelagt eller defekt pga alder.Til og med rutene samt pakninger er tette og fine.

Redigert av Miki-222 (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

ut fra bilder så ser jo rana 540 ut til å ha et mer moderne skrog...

 

er jo noen her inne med åpen 540, får se om de kikker innom tråden

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har hatt både Hansvik 18 og Rana 540 de er ganske så like og ingen av dem er på noen måte selvlensende. Om du ikke skal gå med mer en 15-20 kn klarer du deg fint med en 30 Hk motor. Ingen av dem er noen fartsbåt men stødige og gode bruksbåter. Den siste av disse jeg hadde var en Rana 540 med en 50 Hk Tohatsu. Med den klarte den 28 Kn.

Link to post
Share on other sites

har ingen erfaring ned Rana, men har gode minner fra 18 hansvik med 40 Hk.

jeg ville ikke ha valgt mindre motor enn 40.

at den banker og slår litt i krapp motsjø, motvirkes av at den går fint i halvplan f.eks i 12 mil.

 

mange  slike båter  drar bare sjø og er ubrukelige mellom deplasement fart  på ca 5,5 mil og neste trinn der de planer  på f.eks 18 mil.

 

til slutt er det verdt å understreke at alternativene bør prøvekjøres på sjøen før man bestemmer seg.

Redigert av is_620 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...