Jump to content

Vinterbruk av båt med innenbordsmotor


millisivert

Recommended Posts

I år er planen å strekke sesongen så lenge som mulig, dvs. helt til eventuell is gjør båtlivet umulig. Det åpner for noen nye utfordringer med tanke på frost og kulde. Det åpenbare er selvsagt å tømme ferskvannstank og varmtvannstank og sørge for toppladet batteri, dugelig kjølevæske på motoren og slikt, men så kommer jeg til sjøvannsdelen av kjølesystemet...

Hvor mye tåler denne av vinter og kulde? og hvor kaldt blir det egentlig inne i ett motorrom?

 

Så lenge det er godt med plussgrader i sjøen (>5oC) er det vel relativt trygt selv om det skulle bli en 4-5 kuldegrader? Evt med litt ekstra isolasjon i for av isoporplater på benker og dørkplater. Men hva gjør man når det blir skikkelig kaldt? Virker litt knotete å fylle sjøvannssiden med frostvæske etter hver gang, men det er kanskje enten det eller elektrisk frostvakt?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært dobbel sikker her. Både hatt frostvakt og hatt frostvæske på sjøvanns siden

 

Veldig knotete er det neppe. Steng inntaksventilen. Av med sjøvanns slangen. Ha en bøtte med frostvæske - sug opp væsken. Slå av motoren. Eller lag deg et T stykke på sjøvanns slangen og ha egen slange oppi bøtta.

(da har du også en suveren lensepumpe om du skulle få stor lekkasje inn i motorrommet en gang)

Link to post
Share on other sites

Og jeg har kun en gang hatt frostvæske på saltvannssiden; det var fordi jeg skulle være borte hele februar.

I ti år ellers har jeg ikke gjort annet enn å ha en enten lyspære på 60 w i motorrommet eller en skotørker på 80 w.

Aldri ett eneste frostproblem selvom det var nede i -3 i sjøen og -12 i luften. Men litt nervøs var jeg.

Link to post
Share on other sites

Hvor kaldt blir det der du bor?

 

Har båten min i Bergen og her får jeg maks 0 grader i motorommet selv med -10 ute. Viktig å tette luftingen til motorrommet når båten ikke er i bruk.

 

Kjøp deg et termometer som monteres i motorrom da har du kontroll. Har du landstrøm er en frostvakt en god investering.

 

Sjøvann fryser vel på ca -4 grader.

 

Båten er på sjøen hele året og klar for tur :-)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Eit triks kan vera å setja eit ope kar med ferskvatn i området som du vil beskytta. Eit slikt kar gir isen plass til å ekspandera oppover, so den knuser ingenting, og so drar den kulde til seg mens det frys, so rommet rundt ikkje blir kaldare enn 0. So er det å tømma is or karet og ha vatn i, ved behov. Dei som var gamle når eg var unge kalla dette for "å bæra kulde ut"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...