Jump to content

14 fot With med ny 30hk firtakt Mercury, propellvalg


Sagen

Recommended Posts

Hei, det gjelder min 14 fot With med ny 30hk firtakt Mercury.

 

Jeg har testet med noen propeller.

Arbeidsområde på motor er 5250-6250 omd/min, alarm på overturtall slår inn ved 6300 omd/min.

 

Oppsumerer her: Orginal          3 blads    9 3/4" + 9,5"         alarm slo inn, 2 pers i båt.

                            

                            Spitfire           4 blads    9,3"    + 11,0"       alarm slo inn, 1 pers i båt.

 

                            Windrace       3 blads    9,75"  + 11,0"       alarm slo inn, 1 pers i båt.

 

                            Solar Amita    3 blads    9,9"    + 12,0"       alarm slo inn ved "mye tilt", 1 pers i båt.

 

  Har testet kunn den sistnevnte med org Mercury turteller, den vise ved 0 tilt 5400 omd/min med 1 pers i båten.

  Båten gjør mellom 23 og 24 knop.

  Det sies at 1" i stigning senker turtall ca 200 omd/min og omvent, det stemmer ikke alltid tror jeg og variasjoner fra merke til merke     er også med på det.

  La oss si jeg holder meg til merket Solar.

  Kan jeg beholde 12" eller bør jeg få opp turtallet litt?

  Kjører mest alene, 2 pers av og til.

 

 Frank

 

                                                

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke se på turtallet ved 0 tilt. Du skal se på turtallet ved optimal tilt, Det vil si når båten går fint i vannet og ikke slår men føles som de flyter på en luftpute, Jeg tipper du får opp i mot 6000 o/min med Solas Amita propellen da.

 

Alarmen slo inn skriver du, men ikke noe om situasjonen. Jeg kan få til overturtall med hvilken som helst propell. Det er bare å trimme den ut av vannet det.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Med Solas gikk turtallet opp til ca 5600 o/min med tilt ( best toppfart ). Slår inn da propellen forlater vannet ja ( :

 

Satt på orginal propell igjen idag, uten tilt slå alarmen akurat inn 6300 o/min.

 

Mulig en Solar 9.9+10 skulle gå, 0.5" i stigning ( 100 o/min ) + mere cupping på Solas vs Orginal ( 150 o/min ) = 250 o/min.

 

Men alt blir "litt" synsing innen man får testet på båt.

 

 

Frank

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...