Jump to content

første båt med dieselmotor på land for vinteren. hva må gjøres?


Eddiken

Recommended Posts

Hei, unnskyld at jeg låner tråden, men står i samme problemet: 

I min båt er det gjennomsiktige flesislanger fra inntak til motor, og midt på sitter et filter, jeg kan skru av lokket på filteret. 

Jeg har nå stengt inntaksventilen, og tenker å ta av lokket på filteret og så helle nedi frostveske. 

Jeg har kjøpt en 3 liters dunk, dvs at jeg får 9 liter som holder til minus 18, og det skal holde hernede. 

Der er to ting jeg er suikker på: 

Vil det virke å tømme nedi filteråpningen? Jeg får ikke se saltvann før det spyttes ut av eksosen. Skal jeg holde på til jeg får blå eksos?

Og så et spørsmål til sist

Hvis jeg legger om til nye slanger med gardena for å kunne sjekke flere ganger i løpet av sesongen- hvorfor trenger jeg det når jeg har filter for inspeksjon?

Link to post
Share on other sites

Kjør den først med ferskvann for å skylle, så med frostvæske til det kommer ut av eksosen. Bytt olje, oljefilter og dieselfilter så den er klar til neste sesong.spray motoren med crc etc slik at du slipper rust. Bytt impeller om det er lenge siden sist

Ta det i denne rekefølgen:

Kjør først motoren varm mens båten er på sjøen. Sug ut oljen, skift oljefilter og fyll på ny olje. Start opp og la den nye oljen få sirkulere. Bytt event. dieselfilteret, eller vent med det til våren. Når du har fått båten på land, rigger du det til så du kan få kjøre motoren et kvarters tid i ferskvann. Ha ei bøtte klar med 50/50 blanding med frostvæske og la det være det siste som sjøvannspumpa suger og det kommer blått ut eksosen. Skyll gjennom alle bunkraner med ferskvann og la dem stå åpne i vinteren. Spray motor med crc og event sjekk impeller til våren.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det enkleste er å bruke en spylemuffe på vanninntaket og kjører den driftsvarm med den, så blandet ferdig frostvæske og hele oppe i kjølevannsfilteret. Bytte av filter og olje tar jeg mens båten er på sjøen før opptak.

 

Spylemuffe: http://www.watski.no/Spylemuffe-innenbordsmotorer-11eb6

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du, som meg, har dårlig trykk i slangen ved vinterlagringsplassen så motoren suger mer ferskvann en slangen kan levere, kan du kjøpe en ekstra slange i litt mindre eller større diameter enn sjøvannsslangen til motoren og putt de i hverandre og skru til med slangeklemmer. Så henter du ferskvann fra ferskvannstanken i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde omtrent som Janobo sa i innlegget ovenfor: 

Dagen etter at båten var kommet opp, blandet jeg ut frostveske til å tåle minus 20, hadde det i en hagekanne med tut, og matet dette ned i vannfilteret. Jeg tror det fungerte OK. Vi var to, en som satt ved startpanelet for  å skru av motoren og meg som helte. Da kanna var tom og vi hadde slukket motoren, kikket jeg nede under eksosen, og jeg vil tro at ca halvparten av det vi hadde matet inn, lå på grusen der. Slik sett fikk den litt rensing, men ikke noe slikt som dere anbefalte med å kjøres på vann i 20 minutter. Min motor er en tresylindra diesel på 27 hk, er det nødvendig å kjøre så lenge gjennom på en såvidt enkel motor? (her spør jeg like mye for neste år).

Jeg var spent på om motoren ville suge luft, men jeg tror jeg klarte å mate den slik at der kom frostvekse og ikke luft inn. Til våren vil jeg nok sitte og følge med på hva som skjer her når jeg starter opp motoren. 

Link to post
Share on other sites

Ser flere sverger til CRC for å sprute ned motoren med men den damper vekk i løpet av natten.
Så hva er vitsen?
Omega 636 er et vesentlig bedre produkt som har rustbeskyttene egenskaper til neste gang man kjører motoren varm.

http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2242&ProductID=PROD236

Den fåes også på sprayboks eller som 0,5 liter pumpeflaske.
Bedre rustløser tror jeg ikke det er mulig å få tak i så selv om en 0,5 liter koster ca 250 kroner så har den reddet meg flere ganger når ting står i syv steiner.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Låner tråden ...håper det er greit, min spm er ganske likt. Står i samme situasjon. Men min motor er ferskvans kølet...i manualen står at alt vann tappes av, jeg ville hellere gjøre som dere beskriver, fylle med ferskvand og kølevæske 50/50, samme i ferskvandssystemet. Er jeg på gal kurs her og bør følge manualen?? 28hk yanmar i seilbåt. Fast aksel.

Link to post
Share on other sites

Den har best av å bli fylt med frostvæskeblanding. Men vær obs på at dette tærer på sinkanodene, så disse bør byttes til våren.

 

Manualen er gammel, fra den gang alt skulle gjøres enklest og billigst mulig. Men det vil ligge rester av sjøvann I motoren etter tapping, og metaller vil korrodere letter når luft kommer til. Så frostvæskeblanding er en rimelgi forsikring, den hindrer korrosjon såvel som frostskader.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den har best av å bli fylt med frostvæskeblanding. Men vær obs på at dette tærer på sinkanodene, så disse bør byttes til våren.

 

 

Hvis dette er en Yanmar 29 hk (3 YM30) som "Danske" har, så har jo ikke denne noen sinkanoder. Lurt å tette inng. luftfilter m/ en tape, etc., i tillegg til å tette til eksosutløpet med tape også som det nevnes av "Danske".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...