Eddiken Startet 26.September.2015 Del på Facebook Startet 26.September.2015 Skal nå ta min lille 19-fot hansvik på land for vinteren. Den har en 17 hk solé diesel. Hva skal jeg gjøre med tanke på at ting kan fryse osv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 26.September.2015 Del på Facebook Svart 26.September.2015 Kjør den først med ferskvann for å skylle, så med frostvæske til det kommer ut av eksosen. Bytt olje, oljefilter og dieselfilter så den er klar til neste sesong.spray motoren med crc etc slik at du slipper rust. Bytt impeller om det er lenge siden sist Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eddiken Svart 27.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2015 Ok, hvordan skyller jeg med ferskvann når den har sjøvannskjøling? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
harry92 Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 fyller bøtte med vann og tar slangen fra sjøvannspumpa oppi bøtta og starter motoren, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eddiken Svart 27.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2015 Aha, sånn ja. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Eller lager en gardenakobling med kran på sjøvannsinntaket da kan du også skylle motoren ila sesongen:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Hei, unnskyld at jeg låner tråden, men står i samme problemet: I min båt er det gjennomsiktige flesislanger fra inntak til motor, og midt på sitter et filter, jeg kan skru av lokket på filteret. Jeg har nå stengt inntaksventilen, og tenker å ta av lokket på filteret og så helle nedi frostveske. Jeg har kjøpt en 3 liters dunk, dvs at jeg får 9 liter som holder til minus 18, og det skal holde hernede. Der er to ting jeg er suikker på: Vil det virke å tømme nedi filteråpningen? Jeg får ikke se saltvann før det spyttes ut av eksosen. Skal jeg holde på til jeg får blå eksos? Og så et spørsmål til sist Hvis jeg legger om til nye slanger med gardena for å kunne sjekke flere ganger i løpet av sesongen- hvorfor trenger jeg det når jeg har filter for inspeksjon? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 (redigert) Nero:kjør først motoren med ferskvann en stund for å spyle ut av systemet. Dette kan du ganske riktig gjøre oppi filteret ditt, steng bare bunnventil. Deretter kjøres det gjennom frostvæske, du er ferdig når denne kommer ut av eksosen, lett å se på fargen Redigert 27.September.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Kjør den først med ferskvann for å skylle, så med frostvæske til det kommer ut av eksosen. Bytt olje, oljefilter og dieselfilter så den er klar til neste sesong.spray motoren med crc etc slik at du slipper rust. Bytt impeller om det er lenge siden sistTa det i denne rekefølgen: Kjør først motoren varm mens båten er på sjøen. Sug ut oljen, skift oljefilter og fyll på ny olje. Start opp og la den nye oljen få sirkulere. Bytt event. dieselfilteret, eller vent med det til våren. Når du har fått båten på land, rigger du det til så du kan få kjøre motoren et kvarters tid i ferskvann. Ha ei bøtte klar med 50/50 blanding med frostvæske og la det være det siste som sjøvannspumpa suger og det kommer blått ut eksosen. Skyll gjennom alle bunkraner med ferskvann og la dem stå åpne i vinteren. Spray motor med crc og event sjekk impeller til våren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 (redigert) Jeg synes det enkleste er å bruke en spylemuffe på vanninntaket og kjører den driftsvarm med den, så blandet ferdig frostvæske og hele oppe i kjølevannsfilteret. Bytte av filter og olje tar jeg mens båten er på sjøen før opptak. Spylemuffe: http://www.watski.no/Spylemuffe-innenbordsmotorer-11eb6 Redigert 27.September.2015 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekkbølgen Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Hvis du, som meg, har dårlig trykk i slangen ved vinterlagringsplassen så motoren suger mer ferskvann en slangen kan levere, kan du kjøpe en ekstra slange i litt mindre eller større diameter enn sjøvannsslangen til motoren og putt de i hverandre og skru til med slangeklemmer. Så henter du ferskvann fra ferskvannstanken i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Jeg gjorde omtrent som Janobo sa i innlegget ovenfor: Dagen etter at båten var kommet opp, blandet jeg ut frostveske til å tåle minus 20, hadde det i en hagekanne med tut, og matet dette ned i vannfilteret. Jeg tror det fungerte OK. Vi var to, en som satt ved startpanelet for å skru av motoren og meg som helte. Da kanna var tom og vi hadde slukket motoren, kikket jeg nede under eksosen, og jeg vil tro at ca halvparten av det vi hadde matet inn, lå på grusen der. Slik sett fikk den litt rensing, men ikke noe slikt som dere anbefalte med å kjøres på vann i 20 minutter. Min motor er en tresylindra diesel på 27 hk, er det nødvendig å kjøre så lenge gjennom på en såvidt enkel motor? (her spør jeg like mye for neste år). Jeg var spent på om motoren ville suge luft, men jeg tror jeg klarte å mate den slik at der kom frostvekse og ikke luft inn. Til våren vil jeg nok sitte og følge med på hva som skjer her når jeg starter opp motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 (redigert) Ser flere sverger til CRC for å sprute ned motoren med men den damper vekk i løpet av natten.Så hva er vitsen?Omega 636 er et vesentlig bedre produkt som har rustbeskyttene egenskaper til neste gang man kjører motoren varm.http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2242&ProductID=PROD236Den fåes også på sprayboks eller som 0,5 liter pumpeflaske.Bedre rustløser tror jeg ikke det er mulig å få tak i så selv om en 0,5 liter koster ca 250 kroner så har den reddet meg flere ganger når ting står i syv steiner. Redigert 28.September.2015 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Ser flere sverger til CRC for å sprute ned motoren med men den damper vekk i løpet av natten. Så hva er vitsen? CRC 6-66 fordamper definitivt ikke I løpet av natten! Hvor har du det fra? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Danske Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Låner tråden ...håper det er greit, min spm er ganske likt. Står i samme situasjon. Men min motor er ferskvans kølet...i manualen står at alt vann tappes av, jeg ville hellere gjøre som dere beskriver, fylle med ferskvand og kølevæske 50/50, samme i ferskvandssystemet. Er jeg på gal kurs her og bør følge manualen?? 28hk yanmar i seilbåt. Fast aksel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Høres ut som en grei plan, Danske! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Danske Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Index - litt usikker på hva du mener :-) Bør jeg følge manualen, eller fylle med væske? (har hørt det ikke er bra det står uten væske, da det er ilt+fukt der skaber problemer med korrision etc.) - læste i øvrigt også at jeg må dække til innsug+eksos, giver mening jvf. ilt og fukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Den har best av å bli fylt med frostvæskeblanding. Men vær obs på at dette tærer på sinkanodene, så disse bør byttes til våren. Manualen er gammel, fra den gang alt skulle gjøres enklest og billigst mulig. Men det vil ligge rester av sjøvann I motoren etter tapping, og metaller vil korrodere letter når luft kommer til. Så frostvæskeblanding er en rimelgi forsikring, den hindrer korrosjon såvel som frostskader. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Den har best av å bli fylt med frostvæskeblanding. Men vær obs på at dette tærer på sinkanodene, så disse bør byttes til våren. Hvis dette er en Yanmar 29 hk (3 YM30) som "Danske" har, så har jo ikke denne noen sinkanoder. Lurt å tette inng. luftfilter m/ en tape, etc., i tillegg til å tette til eksosutløpet med tape også som det nevnes av "Danske". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Ja, hvis den ikke har sinkanoder trenger man nok ikke bytte dem... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Danske Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Det er en 3GM30F usikker om den har anode ...må se på det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Det er en 3GM30F usikker om den har anode ...må se på det. O.K. Trodde det var 3YM30 du hadde. Men den motoren du har (3GM30F) er jo også ferskvannskjølt (varmeveksler), så denne har heller ingen sink-anoder. Det er bare de sjøvannskjølte som har sink-anoder i blokka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.