Jump to content

Service og preservering av 08 Honda BF75


Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Min far har kjøpte seg en pioner Flexi med en 08 Honda 75 hk. Firetakter motor. Vi har tidligere kun hatt totaktere så har veldig lite erfaring med både service og preservering av disse.

 

Jeg er mekanisk anlagt og skal ta alt av service på den. Men usikker på hva en bør sjekke og bytte på disse motorene. Den er veldig lite brukt ser det ut som, men har ikke noe god service historikk på motor. Så vil sjekke alt.

 

Bør dette gjøres nå før vinteren eller vente til etterpå?

 

Er det noe annet en og spyle gjennom med ferskvann som bør gjøres på disse motorene før vinteropplag?

Link to post
Share on other sites

Du må kjøre motoren med muffe/klokke i 15-20 minutter iallefall.

 

Var det ikke med instruksjonsbok? Den ligger muligens på nett.

 

Internanoder er viktig å ikke glemme, selv om de gjerne varer noen år.

Jeg hadde en -08 BF90D.

 

bilde

 

Impelleren min så ut som ny etter 6 år så den var det egentlig ikke nødvendig å bytte.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja spylekrets er det på de fleste motorer, men det er for å kunnne ferskvannspyle motoren (uten at den er i gang) når båten ligger på sjøen.

Primært etter båtturen, når motor fortsatt er varm.

 

Skal den ferskvannskjøres på land for vinterkonservering så er det nok best å gjøre det med muffe/klokke slik at motor blir varm og god, og termostatene åpner (er 2 termostater på Honda).

Å bruke spylekretsen på kald motor når termostatene er lukket er ikke særlig effektivt tipper jeg.

Termostatene kan gro igjen av saltavleiringer.

 

På min motor var det iridumplugger med 400 timers skiftintervall så det er ikke noe man gjør ofte.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...