Jump to content

Service og preservering av 08 Honda BF75


Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Min far har kjøpte seg en pioner Flexi med en 08 Honda 75 hk. Firetakter motor. Vi har tidligere kun hatt totaktere så har veldig lite erfaring med både service og preservering av disse.

 

Jeg er mekanisk anlagt og skal ta alt av service på den. Men usikker på hva en bør sjekke og bytte på disse motorene. Den er veldig lite brukt ser det ut som, men har ikke noe god service historikk på motor. Så vil sjekke alt.

 

Bør dette gjøres nå før vinteren eller vente til etterpå?

 

Er det noe annet en og spyle gjennom med ferskvann som bør gjøres på disse motorene før vinteropplag?

Link to post
Share on other sites

Du må kjøre motoren med muffe/klokke i 15-20 minutter iallefall.

 

Var det ikke med instruksjonsbok? Den ligger muligens på nett.

 

Internanoder er viktig å ikke glemme, selv om de gjerne varer noen år.

Jeg hadde en -08 BF90D.

 

bilde

 

Impelleren min så ut som ny etter 6 år så den var det egentlig ikke nødvendig å bytte.

 

bilde

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er egen spyle krets på disse. Trenger vist nok ikke og kjøre de. Bare og koble slangen rett på. Har manualen men har ikke studert den så nøye. Men får kanskje gjøre det i morgen

Link to post
Share on other sites

Ferskvannskjøring som du sier og anoder i og utenpå motor som nevnt er viktig. Olje, oljefilter, drivstoffilter og girolje er vel også et minimum hvis du ikke vet når dette er gjort sist. Kanske plugger også.

Link to post
Share on other sites

Ja spylekrets er det på de fleste motorer, men det er for å kunnne ferskvannspyle motoren (uten at den er i gang) når båten ligger på sjøen.

Primært etter båtturen, når motor fortsatt er varm.

 

Skal den ferskvannskjøres på land for vinterkonservering så er det nok best å gjøre det med muffe/klokke slik at motor blir varm og god, og termostatene åpner (er 2 termostater på Honda).

Å bruke spylekretsen på kald motor når termostatene er lukket er ikke særlig effektivt tipper jeg.

Termostatene kan gro igjen av saltavleiringer.

 

På min motor var det iridumplugger med 400 timers skiftintervall så det er ikke noe man gjør ofte.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...