Mr_Stian Startet 27.September.2015 Del på Facebook Startet 27.September.2015 Hei. Min far har kjøpte seg en pioner Flexi med en 08 Honda 75 hk. Firetakter motor. Vi har tidligere kun hatt totaktere så har veldig lite erfaring med både service og preservering av disse. Jeg er mekanisk anlagt og skal ta alt av service på den. Men usikker på hva en bør sjekke og bytte på disse motorene. Den er veldig lite brukt ser det ut som, men har ikke noe god service historikk på motor. Så vil sjekke alt. Bør dette gjøres nå før vinteren eller vente til etterpå? Er det noe annet en og spyle gjennom med ferskvann som bør gjøres på disse motorene før vinteropplag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 (redigert) Du må kjøre motoren med muffe/klokke i 15-20 minutter iallefall. Var det ikke med instruksjonsbok? Den ligger muligens på nett. Internanoder er viktig å ikke glemme, selv om de gjerne varer noen år. Jeg hadde en -08 BF90D. Impelleren min så ut som ny etter 6 år så den var det egentlig ikke nødvendig å bytte. Redigert 27.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 27.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2015 Det er egen spyle krets på disse. Trenger vist nok ikke og kjøre de. Bare og koble slangen rett på. Har manualen men har ikke studert den så nøye. Men får kanskje gjøre det i morgen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Ferskvannskjøring som du sier og anoder i og utenpå motor som nevnt er viktig. Olje, oljefilter, drivstoffilter og girolje er vel også et minimum hvis du ikke vet når dette er gjort sist. Kanske plugger også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 (redigert) Ja spylekrets er det på de fleste motorer, men det er for å kunnne ferskvannspyle motoren (uten at den er i gang) når båten ligger på sjøen. Primært etter båtturen, når motor fortsatt er varm. Skal den ferskvannskjøres på land for vinterkonservering så er det nok best å gjøre det med muffe/klokke slik at motor blir varm og god, og termostatene åpner (er 2 termostater på Honda). Å bruke spylekretsen på kald motor når termostatene er lukket er ikke særlig effektivt tipper jeg. Termostatene kan gro igjen av saltavleiringer. På min motor var det iridumplugger med 400 timers skiftintervall så det er ikke noe man gjør ofte. Redigert 28.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.