Jump to content

Vann i motor (8-12 Marna) - ingen start


Dolsa

Recommended Posts

Etter at vandaler koblet fra batteriet tok Dolsa inn vann og på det meste stod halve motoren under vann (8-12 Marna fra 1962) Magneten var ikke i motoren under hendelsen.

Jeg har nu hatt forgasseren i bensin for å fjerne evnt. vannperler. Jeg har tappet litt olje for så sjekke om vann var kommet inn, men det ser bra ut. Pluggene gnister, men likevel får jeg ikke start.

 

Noen som har tips til meg? Motoren gav fra seg to kraftige "puff" og blåste ut litt bensin fra luftfilteret ved forgasser, men ingen tenning.

 

All hjelp mottaes med takk.

Link to post

Jeg har nu hatt forgasseren i bensin for ********

Det vil si senket ned i bensin ? , ville demontert forgasseren renset alle deler for å vært helt sikker .

 

Noe mulighet for vann i bensinen ?? , tanken er muligens høyt nok men hva med slanger/rør .

Hvis du tester med en løs tank , bare for å utelukke dette .

 

Hvor høyt var vannet ?? , hva var under ?? , sikker på at ikke noe annet ble rørt ?.

 

Magneten var ok ?, tatt med hjem ? :smiley: , regner med at du har satt den på den rette veien ( husk at besøket KAN ha prøvd motoren , slik at den ikke er i samme posisjon nå )

Edited by Droll (see edit history)
Link to post

Ofte kan magneten settes 2 veier i koblingen. Prøv å løsne magneten og dra den litt fra driftskoblingen og drei den ene koblingen 180 grader og sett sammen igjen. Det kan ikke skje noe verre enn at motoren ikke starter om den er feilmontert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

takker for svar. Jeg hadde magneten hjemme da dette skjedde. Den er således ikke skadet og ble satt inn riktig vei når jeg forsøkte. Vann i bensinen kunne det dog være, men lite trolig. Likevel- hvordan videre sjekke dette?

 

Forgasser er som nevnt tatt hjem, skrudd fra hverandre og ligger nu i bensin. Hvor følsom er en slik forgasser for rusk/vann? Jeg har en italiensk forgasser (Delito eller noe i den duren)

 

Vannet var aldri så høyt som til topplokket, men dekket forgasser såvidt.

 

Takker for all hjelp.

Link to post

takker for svar. Jeg hadde magneten hjemme da dette skjedde. Den er således ikke skadet og ble satt inn riktig vei når jeg forsøkte. Vann i bensinen kunne det dog være, men lite trolig. Likevel- hvordan videre sjekke dette?

 

Forgasser er som nevnt tatt hjem, skrudd fra hverandre og ligger nu i bensin. Hvor følsom er en slik forgasser for rusk/vann? Jeg har en italiensk forgasser (Delito eller noe i den duren)

 

Vannet var aldri så høyt som til topplokket, men dekket forgasser såvidt.

 

Takker for all hjelp.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil tro det er en Delorto-forgasser du har?

Hvor gammel er den?

Edited by M/B Gamla (see edit history)
Link to post

Mange takk,- jo selvsagt er det en DeLorto forgasser jeg har. Jeg er bare litt glemsk mht navn....

Den er ikke mere enn 3 år og skulle være i fin stand.

 

Et par dager før uhellet startet jeg motoren og den gikk som ei klokke og startet lett.

Link to post

Mange takk,- jo selvsagt er det en DeLorto forgasser jeg har. Jeg er bare litt glemsk mht navn....

Den er ikke mere enn 3 år og skulle være i fin stand.

 

Et par dager før uhellet startet jeg motoren og den gikk som ei klokke og startet lett.

<{POST_SNAPBACK}>

Da vil jeg tro at det er vann enten i bensinen eller i forgasseren du har. Det skal ikke så mye til før du ikke får start på motoren. Hvis du har "jur" på bensintanken er det bare å tappe litt herifra fordi det er det laveste punktet og det er der vannet i bensinen legger seg. Jeg ville nok ha tatt av forgasseren, skrudd den fra hverandre og renset den skikkelig.

 

Lykke til!

 

mvh

M/B Gamla (som også har hatt en Fm 8-12 hk bensinmotor, med vann i bensintanken og forgasseren) :wink:

Link to post

Dellorto heter det.

 

Jeg vet ikke hvordan du har merket magneten, men du her vel tatt høyde for at motoren kan stå en omdreining feil. Gnisten skal komme når sylinderen har kompresjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig med TMe at også det kan være feilen. Hvis du vil sjekke at motoren ikke står en omdreining feil kan du gjøre slik:

1. Åpne en av drammekranene.

2. Dra i svinghjulet for hånd til du merker at det ikke kommer noe mer luft opp av drammekranen. Husk og sette et merke rett ut for et fast punkt, slik at du vet hvor stemplet er på topp.

3. Nå er stempelet på topp og du kan stenge drammekranen og ta av tennpluggen til det samme stempelet.

4. Sett på tenningen og sving svinghjulet til det punktet du har merket på svinghjulet. Hvis du ser en gnist på på tennpluggen akuratt her er tenningstidspunktet riktig.

 

mvh

M/B Gamla

Link to post

Skal forsøke disse tips. Vann i bensintanken er det nok ikke da den ikke har vært i nærheten av vann. Det kan dog ha kommet inn litt vann ved slangeovergangen til forgasser, selv om det øyensynlig er tett her også.

 

Renser forgasser godt og gjør nye forsøk i morgen hvis været tillater.

Link to post

Etter å ha vasket forgasser ren i bensin og deretter blåst hele innretningen med trykkluft fikk jeg den ren. I ettermiddag ble så det hele igjen satt sammen og forsøkt startet. Etter få omdreininger på sveiva kom maskinen atter til liv. En meget lettet og lykkelig sjekteeier kan nu lene seg tilbake i sofaen med pils og landskamp.

 

Jeg følger opp med noen bilder av Dolsa i morgen. Hun er nu på det nærmeste klar for sommeren!

Link to post

Etter å ha vasket forgasser ren i bensin og deretter blåst hele innretningen med trykkluft fikk jeg den ren. I ettermiddag ble så det hele igjen satt sammen og forsøkt startet. Etter få omdreininger på sveiva kom maskinen atter til liv. En meget lettet og lykkelig sjekteeier kan nu lene seg tilbake i sofaen med pils og landskamp.

 

Jeg følger opp med noen bilder av Dolsa i morgen. Hun er nu på det nærmeste klar for sommeren!

<{POST_SNAPBACK}>

Det var godt å høre. Disse gamle motorene tåler så å si alt...

 

M/B Gamla

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...