Jump to content

Konservering av Mercury 10 4-takt


mulder99

Recommended Posts

Hvis det er splitter ny motor så anbefales vel oljeskift etter 5-10 timer, da nye motorer kan ha litt metallspon i seg? Husker ikke om dette står i manualen, men det ble anbefalt av forhandler da jeg kjøpte motor.

 

Ellers holder det vel med ferskvannskjøring uten frostvæske, for alt vannet skal renne ut når motoren står oppreist.

 

Et annet tips, hvis du ikke bruker renset alkylatbensin, er å stenge bensintilførselen mens motoren går, og la den gå til den stopper. Dette for å unngå avleiringer fra gammel bensin som står i motoren.

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Burde også nevne at min Mercury 3.5 anbefaler at du skrur ut tennpluggen, heller en teskje motorolje i sylinderen, og deretter trekker i startsnora et par ganger for å smøre før du setter på plass tennpluggen igjen.

Rekner med 4t blir lei å startte igjen da til våren. På større 4t skal det ihvertfal ikke kjøres fog&oil på innsuget. På 2t kan det sikkert være greit

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Rekner med 4t blir lei å startte igjen da til våren. På større 4t skal det ihvertfal ikke kjøres fog&oil på innsuget. På 2t kan det sikkert være greit

 

Jeg har 4-takter, og det er dette manualen anbefaler. Kopiert fra manualen ("Storage Preparation"):

 

Protecting Internal Engine Components
•  Remove the spark plug and inject a small amount of engine oil inside the
   cylinder.
•  Rotate the flywheel manually several times to distribute the oil in the
   cylinder. Install spark plug.
•  Change the engine oil.
 

Det ryker en del når den starter, men det går fort over. Ang. større 4-taktere: Jeg har nylig kjøpt ny båt (levering neste år), og da med Yamaha F115B påhengsmotor. Der anbefaler manulen at man sprayer fogging oil direkte inn i luftinntaket. Det står at hvis du gjør det riktig, så skal motoren nesten kveles og det ryker kraftig:

 

6. Just prior to turning off the engine, quick-
   ly spray “Yamaha Stor-Rite Engine Fog-
   ging Oil” into the intake silencer. When
   properly done, the engine will smoke ex-
   cessively and almost stall.
Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

merkelig.. jeg har en 115 Merc EFI og ble fortalt av autorisert verksted at jeg ikke måtte bruke fog&oil

 

Ikke betryggende at autoriserte verksted gir råd som er stikk i strid med produsentens anbefaling.  :nonod:

 

Her er manualen til din motor:

http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/4/enen/outboard/2011/4-stroke/8m0055679r.pdf

 

Sjekk side 103 "Storage" / "Protecting Internal Engine Components":

 

• Spray approximately 30 ml (1 fl oz) of Storage Seal Rust
  Inhibitor into each spark plug hole.
 
Denne sprayen er Mercurys egen fogging oil:

 

Siden ditt verksted gir råd som ikke er i overensstemmelse med produsentens anbefaling, så sjekket jeg også rådet jeg fikk om å bytte olje etter 5-10 timer. Står ingenting om det i manualen, såvidt jeg kan se. Derimot stod det at jeg skulle kjøre inn motoren ved å holde meg innenfor bestemte turtallsområder de første timene. Oops, det sa min forhandler ingenting om. Det var nok viktigere å få solgt en ekstra flaske olje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...