mulder99 Startet 28.September.2015 Del på Facebook Startet 28.September.2015 Hei Kjøpte ny Mercury 10 4 takt i sommer. Nå skal den på land for vinteren. Hva bør jeg gjøre? Holder det å kjøre i ferskvann og frostvæske. Regner med en så ny motor ikke trenger oljeskifte enda. Takker for innspill Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hakonrk Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 (redigert) Hvis det er splitter ny motor så anbefales vel oljeskift etter 5-10 timer, da nye motorer kan ha litt metallspon i seg? Husker ikke om dette står i manualen, men det ble anbefalt av forhandler da jeg kjøpte motor. Ellers holder det vel med ferskvannskjøring uten frostvæske, for alt vannet skal renne ut når motoren står oppreist. Et annet tips, hvis du ikke bruker renset alkylatbensin, er å stenge bensintilførselen mens motoren går, og la den gå til den stopper. Dette for å unngå avleiringer fra gammel bensin som står i motoren. Redigert 28.September.2015 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hakonrk Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Burde også nevne at min Mercury 3.5 anbefaler at du skrur ut tennpluggen, heller en teskje motorolje i sylinderen, og deretter trekker i startsnora et par ganger for å smøre før du setter på plass tennpluggen igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Burde også nevne at min Mercury 3.5 anbefaler at du skrur ut tennpluggen, heller en teskje motorolje i sylinderen, og deretter trekker i startsnora et par ganger for å smøre før du setter på plass tennpluggen igjen. Rekner med 4t blir lei å startte igjen da til våren. På større 4t skal det ihvertfal ikke kjøres fog&oil på innsuget. På 2t kan det sikkert være greit Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
hakonrk Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 (redigert) Rekner med 4t blir lei å startte igjen da til våren. På større 4t skal det ihvertfal ikke kjøres fog&oil på innsuget. På 2t kan det sikkert være greit Jeg har 4-takter, og det er dette manualen anbefaler. Kopiert fra manualen ("Storage Preparation"): Protecting Internal Engine Components • Remove the spark plug and inject a small amount of engine oil inside the cylinder. • Rotate the flywheel manually several times to distribute the oil in the cylinder. Install spark plug. • Change the engine oil. Det ryker en del når den starter, men det går fort over. Ang. større 4-taktere: Jeg har nylig kjøpt ny båt (levering neste år), og da med Yamaha F115B påhengsmotor. Der anbefaler manulen at man sprayer fogging oil direkte inn i luftinntaket. Det står at hvis du gjør det riktig, så skal motoren nesten kveles og det ryker kraftig: 6. Just prior to turning off the engine, quick- ly spray “Yamaha Stor-Rite Engine Fog- ging Oil” into the intake silencer. When properly done, the engine will smoke ex- cessively and almost stall. Redigert 28.September.2015 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 merkelig.. jeg har en 115 Merc EFI og ble fortalt av autorisert verksted at jeg ikke måtte bruke fog&oil Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
hakonrk Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 merkelig.. jeg har en 115 Merc EFI og ble fortalt av autorisert verksted at jeg ikke måtte bruke fog&oil Ikke betryggende at autoriserte verksted gir råd som er stikk i strid med produsentens anbefaling. Her er manualen til din motor: http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/4/enen/outboard/2011/4-stroke/8m0055679r.pdf Sjekk side 103 "Storage" / "Protecting Internal Engine Components": • Spray approximately 30 ml (1 fl oz) of Storage Seal Rust Inhibitor into each spark plug hole. Denne sprayen er Mercurys egen fogging oil: http://www.veradoclubparts.com/Fogging_Oil_p/92-858081k03.htm Siden ditt verksted gir råd som ikke er i overensstemmelse med produsentens anbefaling, så sjekket jeg også rådet jeg fikk om å bytte olje etter 5-10 timer. Står ingenting om det i manualen, såvidt jeg kan se. Derimot stod det at jeg skulle kjøre inn motoren ved å holde meg innenfor bestemte turtallsområder de første timene. Oops, det sa min forhandler ingenting om. Det var nok viktigere å få solgt en ekstra flaske olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.