Jump to content

Hvordan sikre båten mot vær og tyveri ved utendørs vinteropplag?


Båtkjøper

Recommended Posts

Hei,

 

Vi får nå tatt opp båten for i år. Den skal stå lagret på krybbe utendørs. 

Det er en daycruiser med utenbordsmotor. Vi kommer til dekke den med presenning på "stativ". 

 

Er det noe annet vi bør tenke på, mtp lufting og sikkerhet?

Bør/kan man låse motoren fast i båten el.l.?

 

Dette er første året med båt, så dette er helt nytt for oss. Blir derfor takknemlig for alle gode råd som kan gjøre at båten holder seg best mulig mtp både vær og tyveri/hærverk  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ha kaskoforsikring som dekker det er vel mitt beste råd. Ta med alt du kan hjem, det blir gjerne jordslag og dritt på det meste. Og unngå å låse dører og luker som uansett bare brekkes opp, og gjerne koster mer enn tauverket og fenderne tyvene får med seg om de kommer seg inn.

 

Konserver motor og tøm vanntanker osv (søk litt her for vinterkonserveringstips, er uendelig mange tråder som går gjennom det) så går det nok fint. Ikke dekk til motoren fullstendig med plast eller lignende, da den har godt av litt lufting så evt fukt tørker opp. Vet ikke hvor stor motor du har, men er den over 90 hester, så veier den så mye at det er ingen som bare plukker den med seg fordi den er fin, da har de med verktøy og bil, og klipper sikkert det du måtte ha av kjetting og låser uansett.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Presenningen må settes opp slik at snøen ikke legger seg. Ta en titt på båten etter store snøfall eller mye vind.

 

Jeg syntes det er greit at dører er låst, uansett hvor simpel låsen er. I Oslo-området har det vært utfordringer med at uvedkommende overnatter i båter eller legger sine toalettbesøk til båter :thumbsdown:  Min antagelse er at de velger båter som ikke er låst. Tyver der i mot kommer seg inn uansett. Tøm båten for det du kan av verdisaker! Ta også inn puter

Link to post
Share on other sites

Motortyver skjærer vel av motoren om den er låst fast så er vel like greit å ikke låse. Vil de ha den så tar de den..

 

Presenning bør være lett for snøen å gli av. Jeg hadde en flat presenning og det var elendig.. Ble en liten innsjø i båthenger gang det regnet/snødde. Skal inn i år igjen..

 

Et par sånne tørrboller kan være lurt. Trekker ut litt fukt..

Sånn skal det ikke gjøres;)

 

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Motortyver skjærer vel av motoren om den er låst fast så er vel like greit å ikke låse. Vil de ha den så tar de den..

 

Presenning bør være lett for snøen å gli av. Jeg hadde en flat presenning og det var elendig.. Ble en liten innsjø i båthenger gang det regnet/snødde. Skal inn i år igjen..

 

Et par sånne tørrboller kan være lurt. Trekker ut litt fukt..

Sånn skal det ikke gjøres;)

 

 

 

Ja få deg et presenningsstativ, de har ganske rimelige på Maritim.no, som virker helt OK, eller kjøp et dyrt et, mulig de er bedre, men det vet jeg ingenting om. Spenn det fast med jekkestropper i begge ender fra toppen ned til pulpit og rundt motorfeste el. så står det stødig. Så får du deg en presenning som er ca en meter lenger enn stativet, så har du 0.5m å gå på i hver ende som du kan "sy" sammen med tau gjennom taljen

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...