Jump to content

Sammenkoblede startbatterier, noe poeng med det?


Førstefender

Recommended Posts

Når startbatteriene er koblet slik som bilde, kan jeg vel like gjerne ha bare et startbatteri for 2 motorer? Startbatteri driver også baugpropell og vinsjen, men da er jo motorer igang.. Synes jeg har snaut på forbruks siden og vil utvide "banken" litt. 2x 142ah på startsiden og kun 2x 115ah på forbruk.

bilde

Link to post
Share on other sites

Motorene er "bare" 4,2l 6syl. 142ah har vel cca på 950. Trodde det var normalt med adskilte batterier for hver motor, så en var sikker på start.. I forrige båten hadde vi 460ah+ til forbruk, tenkte sette 3x 142ah på forbruk siden nå, så vi kommer opp i 426ah. Ikke plass til flere i batterikassen her, så tenkte og ha et batteri til felles startbatteri for begge motorer. Noen som har noen synspunkter på dette?

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motorene er "bare" 4,2l 6syl. 142ah har vel cca på 950. Trodde det var normalt med adskilte batterier for hver motor, så en var sikker på start.. I forrige båten hadde vi 460ah+ til forbruk, tenkte sette 3x 142ah på forbruk siden nå, så vi kommer opp i 426ah. Ikke plass til flere i batterikassen her, så tenkte og ha et batteri til felles startbatteri for begge motorer. Noen som har noen synspunkter på dette?

 

Ett felles startbatteri er jeg enig i. Ankervinsj og baugthruster kan også fint kobles til her. Resten til forbruk.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å være Sønnak Nautilus batterier? Hadde ett stk slikt, ett år gammel og pent behandlet, på 115Ah på start på D6. Det ble for snaut i praksis, så jeg doblet og satte det 'gamle' på thruster/vinsj. Kjøpte denne typen da de hadde de på tilbud i båtforeningens forretning, men jeg gjør det ikke en gang til.. Frem til da hadde motoren blitt startet på ett stk 100Ah originalbatteri av ukjent fabrikat (som ble inkludert i forbruksbank, derav omleggingen)

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare ett startbatteri, Sønnak 115A / 750cca (tror jeg) for mine 2 x KAD 44 + baugpropell + vinsjer. Aldri hatt problemer med å starte de. Nå har jeg riktignok bryter for nødstrøm så jeg kan koble alle batteriene sammen hvis det kniper, men den har jeg aldri hatt bruk for.

Du starter jo bare en motor av gangen og når den ene går, så lader den jo litt den også.

Vinsj og baugpropell kjøres jo normalt over litt tid bare når motorene går så de får jo hjelp fra dynamoene også. Jeg har 3 x 115 A forbruk + startbatteri til generator og mer har jeg ikke plass til uten å bygge ny batterikasse rett under fuelfiltera, en tanke jeg liker dårlig :worry:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...