Førstefender Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Når startbatteriene er koblet slik som bilde, kan jeg vel like gjerne ha bare et startbatteri for 2 motorer? Startbatteri driver også baugpropell og vinsjen, men da er jo motorer igang.. Synes jeg har snaut på forbruks siden og vil utvide "banken" litt. 2x 142ah på startsiden og kun 2x 115ah på forbruk. Quote Link to post
index Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Du får jo doblet CCA med parallelkoplede batterier da, kanskje motorene dine trenger det? Jeg har lurt på å gjøre som hos deg, ett batteri blir litt snaut ser jeg.. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Førstefender Posted September 28, 2015 Author Share Posted September 28, 2015 (edited) Motorene er "bare" 4,2l 6syl. 142ah har vel cca på 950. Trodde det var normalt med adskilte batterier for hver motor, så en var sikker på start.. I forrige båten hadde vi 460ah+ til forbruk, tenkte sette 3x 142ah på forbruk siden nå, så vi kommer opp i 426ah. Ikke plass til flere i batterikassen her, så tenkte og ha et batteri til felles startbatteri for begge motorer. Noen som har noen synspunkter på dette? Edited September 28, 2015 by Førstefender (see edit history) Quote Link to post
Sequoia Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Motorene er "bare" 4,2l 6syl. 142ah har vel cca på 950. Trodde det var normalt med adskilte batterier for hver motor, så en var sikker på start.. I forrige båten hadde vi 460ah+ til forbruk, tenkte sette 3x 142ah på forbruk siden nå, så vi kommer opp i 426ah. Ikke plass til flere i batterikassen her, så tenkte og ha et batteri til felles startbatteri for begge motorer. Noen som har noen synspunkter på dette? Ett felles startbatteri er jeg enig i. Ankervinsj og baugthruster kan også fint kobles til her. Resten til forbruk. Quote Link to post
Fantino Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Det ser ut til å være Sønnak Nautilus batterier? Hadde ett stk slikt, ett år gammel og pent behandlet, på 115Ah på start på D6. Det ble for snaut i praksis, så jeg doblet og satte det 'gamle' på thruster/vinsj. Kjøpte denne typen da de hadde de på tilbud i båtforeningens forretning, men jeg gjør det ikke en gang til.. Frem til da hadde motoren blitt startet på ett stk 100Ah originalbatteri av ukjent fabrikat (som ble inkludert i forbruksbank, derav omleggingen) Quote Link to post
Fantino Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 (edited) (dobbelpost) Edited September 28, 2015 by Fantino (see edit history) Quote Link to post
Førstefender Posted September 28, 2015 Author Share Posted September 28, 2015 Det er Sønnak Dual båtbatteri, hadde dette tilfeldigvis i forrige båt også. God erfaring da, KAD 42 motorer, da med et batteri til hver motor, på 115ah og 750cca Quote Link to post
WGM Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Jeg har bare ett startbatteri, Sønnak 115A / 750cca (tror jeg) for mine 2 x KAD 44 + baugpropell + vinsjer. Aldri hatt problemer med å starte de. Nå har jeg riktignok bryter for nødstrøm så jeg kan koble alle batteriene sammen hvis det kniper, men den har jeg aldri hatt bruk for. Du starter jo bare en motor av gangen og når den ene går, så lader den jo litt den også. Vinsj og baugpropell kjøres jo normalt over litt tid bare når motorene går så de får jo hjelp fra dynamoene også. Jeg har 3 x 115 A forbruk + startbatteri til generator og mer har jeg ikke plass til uten å bygge ny batterikasse rett under fuelfiltera, en tanke jeg liker dårlig Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.