Jump to content

Installasjon enkel ladeløsning på batteri ...


Danske

Recommended Posts

Har ingen pejling på batteri og strøm... så skriv pedagogisk :-) men ønsker meg å få til ladeløsning i båten. Så den kan lades med Landstrøm. Idag er det ingen Landstrøm, men bare 12 v forbruk batteri og et startbatteri. Alt lades på motoren. Tenkte om det er muligt og bare kjøpe en lader, koble direkte på forbruk batteri og slutte lader til Landstrøm? Strøm er stort set bare til lys og ladning ipad/tlf samt instrumenter. Forbruk batteri har kapacitet til en helgs forbruk. Virker denne løsning eller blir det for enkelt og tenke sådan? Hvilken lader anbefales?

bilde

Link to post
Share on other sites

Så enkelt kan det gjøres ja. En såkalt intelligent lader I passe størrelse, avhengig av hvor raskt du trenger å få ladet opp batteriet igjen og eventuelt forbruk mens du ligger på landstrøm. Jeg hadde tidligere en 25A Waeco lader, men da denne sviktet for et par år siden satte jeg inn en billig Biltema vedlikeholdslader på 5A. Og til mitt bruk nå (lite turer etc) holder dette helt greit.

 

Jeg har min koplet via et BEP rele for å få ladet startbatteriet også, pga mye korte turer og lite lading. Men for de aller fleste klarer startbatteriet seg helt fint uten tilleggslading.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg har ikke fået installeret lader enda :-) men er nu kommet til dette to do punkt på listen. Jeg læser så rundt om landstrøm etc så jeg nu er helt rundt på gulvet. Har læst om skilletrefo, sikringer og rele og kan ikke finde frem til hvordan jeg enklest kobler ting... Har købt denne lader https://www.maritim.no/nordic-power-12v-20a-2-utganger#.VsNCGbyVmrU , hele strømsystemet er 12 v og er kun små lamper og et par instrumenter, samt køleskab. (Ingen eldo, kraner, bereder etc). I tilleg har jeg behov for en vifteovn, samt avfukter. Båten er glasfiber.

 

Spørgsmålet er vel stadig det samme, er det ok løsning å hive et kabel på bryggen og slutte til lader, ovn og avfukter? Eller vil det medføre fare for tæring i motoren og fare for stød, mngl på jording, etc etc. Hvordan løses dette enklest muligt. (Vil gerne slippe for komplet landstrøm til 5-6000, men hvis det er det som må til, hører jeg gerne om tips til hvad jeg bør velge).

 

Tak for hjelp, og beklager jeg spørger igen igen, dette emne har været oppe x gange...(men syns ikke å ha set en så enkel løsning som jeg beskriver her, der er ofte en del fler ting inde i billedet, når der tales landstrøm).

Link to post
Share on other sites

Du kan ta en jordet skjøteledning beregnet for utendørs bruk fra strømuttaket på bryggen og trekke denne om bord. Ikke noe problem. Deretter kan du ta en jordet multikontakt og koble til det du trenger. Dette er helt lovlig og ufarlig så lenge du ikke skjøter inn flere multiuttak på det første multiuttaket. Og det er heller ingen fare for galvanisk tæring. For du har ikke koblet noen jord fra skjøteledningen til båtens elektriske deler som har forbindelse til motoren eller til deler som er i forbindelse med sjø. For øvrig er det et pluss å bruke apparater som er dobbeltisolert.

 

Om du gjør det etter beskrivelsen over så er dette fullt lovlig. Samme som om du skulle bruke en skjøteledning til å lade batteriet i bilen eller bruke en elektrisk hekksaks i hagen.

Link to post
Share on other sites

Ein lader inneholder alltid ein transformator, som er galvanisk skille. I gamle dager var transformatoren til 50 hertz, og den hadde betydelige mengder jern og dermed stor vekt, Med elektronikken som blir brukt i dag er transformatoren for ein betydelig høgare frekvens, og blir dermed liten av størrelse og lett av vekt, men galvanisk skille likefullt. So tilkobling av lader blir ikkje problem, sjølv med minusledning til motoren.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Best med seil, jordet utenomhus godkjent skjøteledning og helst dobbeltisolert utstyr. Da burde det være helt idiosikkert! Bare pass på at uttaket for bryggestrømmen har sikring og jordfeilbryter. Hvis ikke må du handle deg en løs boks som blir første koblingspunktet inne i båten. Og da skulle det ikke være nødvendig å komplisere det mer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...