Danske Startet 28.September.2015 Del på Facebook Startet 28.September.2015 Har ingen pejling på batteri og strøm... så skriv pedagogisk :-) men ønsker meg å få til ladeløsning i båten. Så den kan lades med Landstrøm. Idag er det ingen Landstrøm, men bare 12 v forbruk batteri og et startbatteri. Alt lades på motoren. Tenkte om det er muligt og bare kjøpe en lader, koble direkte på forbruk batteri og slutte lader til Landstrøm? Strøm er stort set bare til lys og ladning ipad/tlf samt instrumenter. Forbruk batteri har kapacitet til en helgs forbruk. Virker denne løsning eller blir det for enkelt og tenke sådan? Hvilken lader anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Så enkelt kan det gjøres ja. En såkalt intelligent lader I passe størrelse, avhengig av hvor raskt du trenger å få ladet opp batteriet igjen og eventuelt forbruk mens du ligger på landstrøm. Jeg hadde tidligere en 25A Waeco lader, men da denne sviktet for et par år siden satte jeg inn en billig Biltema vedlikeholdslader på 5A. Og til mitt bruk nå (lite turer etc) holder dette helt greit. Jeg har min koplet via et BEP rele for å få ladet startbatteriet også, pga mye korte turer og lite lading. Men for de aller fleste klarer startbatteriet seg helt fint uten tilleggslading. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Danske Svart 28.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2015 Da skal jeg prøve med denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-8-A-2000031643/ Om ikke noen kommer med protester... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Burde fungere helt OK det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Danske Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Jeg har ikke fået installeret lader enda :-) men er nu kommet til dette to do punkt på listen. Jeg læser så rundt om landstrøm etc så jeg nu er helt rundt på gulvet. Har læst om skilletrefo, sikringer og rele og kan ikke finde frem til hvordan jeg enklest kobler ting... Har købt denne lader https://www.maritim.no/nordic-power-12v-20a-2-utganger#.VsNCGbyVmrU , hele strømsystemet er 12 v og er kun små lamper og et par instrumenter, samt køleskab. (Ingen eldo, kraner, bereder etc). I tilleg har jeg behov for en vifteovn, samt avfukter. Båten er glasfiber. Spørgsmålet er vel stadig det samme, er det ok løsning å hive et kabel på bryggen og slutte til lader, ovn og avfukter? Eller vil det medføre fare for tæring i motoren og fare for stød, mngl på jording, etc etc. Hvordan løses dette enklest muligt. (Vil gerne slippe for komplet landstrøm til 5-6000, men hvis det er det som må til, hører jeg gerne om tips til hvad jeg bør velge). Tak for hjelp, og beklager jeg spørger igen igen, dette emne har været oppe x gange...(men syns ikke å ha set en så enkel løsning som jeg beskriver her, der er ofte en del fler ting inde i billedet, når der tales landstrøm). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Du kan ta en jordet skjøteledning beregnet for utendørs bruk fra strømuttaket på bryggen og trekke denne om bord. Ikke noe problem. Deretter kan du ta en jordet multikontakt og koble til det du trenger. Dette er helt lovlig og ufarlig så lenge du ikke skjøter inn flere multiuttak på det første multiuttaket. Og det er heller ingen fare for galvanisk tæring. For du har ikke koblet noen jord fra skjøteledningen til båtens elektriske deler som har forbindelse til motoren eller til deler som er i forbindelse med sjø. For øvrig er det et pluss å bruke apparater som er dobbeltisolert. Om du gjør det etter beskrivelsen over så er dette fullt lovlig. Samme som om du skulle bruke en skjøteledning til å lade batteriet i bilen eller bruke en elektrisk hekksaks i hagen. Sitér dette innlegget Link to post
Danske Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Takk for svar, det var gull hulda! Ser du har været ganske aktiv med diagrammer etc. i andre tråder, og bare for å være sikker ...det bli ikke et problem når jeg da kobler på lader til batteriet? (Da kommer der jo forbindelse til motor, via generator). Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Ein lader inneholder alltid ein transformator, som er galvanisk skille. I gamle dager var transformatoren til 50 hertz, og den hadde betydelige mengder jern og dermed stor vekt, Med elektronikken som blir brukt i dag er transformatoren for ein betydelig høgare frekvens, og blir dermed liten av størrelse og lett av vekt, men galvanisk skille likefullt. So tilkobling av lader blir ikkje problem, sjølv med minusledning til motoren. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Dessuten så kan det ikke bli noen skadelig krets. Merk at jeg skrev ^landjord^ til gods/sjø. Og det kan du ikke få om du følger oppskriften. Sitér dette innlegget Link to post
Danske Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Mange tak, ble noe forvirret når jeg begyndte å se på diverse tråde... Flytene jord... Jord fra nabobåten, skillerele, krybestrøm etc etc. (Jeg er best med sejl ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Best med seil, jordet utenomhus godkjent skjøteledning og helst dobbeltisolert utstyr. Da burde det være helt idiosikkert! Bare pass på at uttaket for bryggestrømmen har sikring og jordfeilbryter. Hvis ikke må du handle deg en løs boks som blir første koblingspunktet inne i båten. Og da skulle det ikke være nødvendig å komplisere det mer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.