Jump to content

Fortøyningsalternativer midtskips på trebåt


Dalton

Recommended Posts

Som tittelen antyder, vurderer jeg å lage meg fortøyningspunkter midtskips på gamle Amalie. Hun er for lang for utriggerne i hjemmehavna, og det har jeg fram til nå løst ved å ha en halegatt festet til dollbord midtskips med tau til pullere på akterdekk. Dette er egentlig ingen fullgod løsning, da jeg for det første får noe å snuble i på dollbordet, og for det andre får jeg en del gnaging fra tauene som kommer fra pullerne på akterdekket.

Løsningen jeg har sett for meg, er enten en innvendig puller med taugjennomføring i øverste bordgang, eller en gjennomgående fortøyningsbolt i et spant. Er det noen som har laget noe tilsvarende, eller har noen andre gode forslag?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Ja, da blir det verre. Du burde hatt forsterkning mellom to spant til å feste det i. Innvendig pullert gir jo mulighet for vannintrengning, og gjennomgående bolt vil stikke ut fra skutesida. Ikke ideelt noen av delene. Det går ikke an å få en plass med lengre utliggere da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lengre utliggere er i så fall noe jeg må koste selv, og de er ikke akkurat billige... Disse nedfellbare pullerne, er de solide nok for en båt på rundt 4 tonn? Sånn i tilfelle jeg skulle prøve å finne en vei oppunder dollbordet?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Enig, bør forankres godt i spantene slik som Index foreslår! Hvis ikke skal det ikke mye til før det blir lekkasje mellom skandekk og overbygget, også i forbindelse med huden og fenderlista hvis det skulle rykke hardt i fortøyningene en dag. Verste som kan skje er at hele skandekket rykkes løs med de følgene det vil få. Pullerne/kryssholtene kommer i flere størrelser, du finner garantert en størrelse som passer din båt. Jeg har nedfellbare kryssholt på 10-11 tonns båt (riktignok glassfiberbåt), men har holdt godt så langt.

Link to post
Share on other sites

Med forbehold for hvordan det ser ut under dollbordet ditt...

Hvis du tar et firkantrør (eller to) som rekker med god matgin mellom to spant (rustfritt), borrer og gjenger hull for innfesting av nedfellbare pullerene i firkantrøret.

Lag hull i dollbordet til puller.

Rikelig med Tec7 eller noe liknende på firkantrøret, ned i hullet med firkant røret som på forhånd er utstyrt med en sterk hyssing på midten.

Plasser firkantrøret i posisjon med press mot spantene, bruk før nevnte hyssing, slik bolter fra pullerene nå vil treffe de hullene du har laget i firkatrøret.

Sannsynligvis kan du bruke samme boltene som du senere skal bruke når du monterer puller for å sikre at alt treffer slik det skal..

 

La limet tørke, fjern hyssing og bolter, monter puller.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lager jeg da et flattjern som er bøyd i vinkel på begge sider, slik at det kan skrues i mellom to spant oppunder dollbord?

 

Noe sånt jeg ser for meg ja. Da fordeles kreftene mellom spant og dollbord og du minsker sjansen for å rive noe I stykker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...