Jump to content

Elektrisk tilkopling av Vetus septikpumpe.


Sabrina

Recommended Posts

Jeg har en Vetus septik membranpumpe som aldri har vært montert.

Den er 10-15 år gammel og den elektriske motoren ser ut som en vindusvisker motor. En rød og en grønn ledning fører fra en koplingsboks inn i motoren, og i tllegg er der et tilkoplingspunkt (jording) på chassiset. Motoren er satt opp for 24v.

 

Jeg antar at minus ledningen skal til jordingspunktet, og at plussen på 24v tilførselen skal enten til rød eller grønn ledning. Vet noen til hvilken den skal koples eller om jeg resonerer feil?

 

Slike pumper koster en del, så jeg hater tanken på å blåse den til kommende kongeriker!

Link to post
Share on other sites

Om det faktisk er en vindusvisker motor som er brukt kan det være at både rød og grønn leder er pluss, med forskjellig hastighet.

Det beste er om du kan få fatt på et multimeter og måle motstanden. Mål mellom gods og begge ledninger. Har du motstand på begge målinger er ingen av lederne minus.

 

Om det er 2 separate viklinger vil du måle en verdi mellom rød og gods, en verdi mellom grønn og gods (som evt er litt høyere eller lavere enn rød/gods).

Måler du så mellom rød og grønn leder skal motstanden være ca rød/gods + grønn/gods.

 

Om ikke, så vil disse 3 måleresultatene uansett gjøre det lettere for folk her på forumet å fastslå hva som er hva  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...