Jump to content

Prosjekt - SeaRay Sundancer 260/82


Børresen

Recommended Posts

Heisann! 
 
Jeg koser meg med et lite prosjekt, en 1982 mod SeaRay Sundancer 260, ca 27 fot

Båten hadde råte fra baug til akterspeil slik at første tiden har gått med på å rive ut mye gammel moro og lappearbeid.

Men jeg likte løsningene i båten med midtkabin, liten dinette, sofagruppe/Seng forut og god uteplass(Flere bilder kommer).

 

Riving er ikke spesielt gøy, men jeg har nå kommet dithen at jeg kan så smått kan begynne å bygge opp igjen.

Mye kan igjenbrukes, men en ting er sikkert, laminert treverk blir det ikke.

 

Har funnet mange bra tråder her vedr. Divinycell som jeg har tenkt til å bruke for gjenoppbygning av akterspeil og erstatte skum med stringere og spant.

Mesteparten av interiøret er helt, men jeg har lyst til å modernisere den noe.

 
bilde

Et par glimt fra rivearbeidet, gamle innstøpte stringere og akterpeilet som kunne plukkes ned med en skrape og fikk plass i en stor tung søppelsekk.
 bilde

Redigert av Børresen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du bor i Skien - ikke så langt unna.. Hva har du for planer med din båt ?

Hei du ?

Det blir å shine opp ut/innvendig.

Bytte blå folie til svart blank (stripe)

Ny svart kalesje

Trekke om noe av interiøret.

Er mest kosejobb.

Eneste er at jeg må få en som er litt mere motorhandy til å gå over. Ser ut til at jeg må ha nye manifoliler og raisere hvertfall.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heftig skute Torstein! Skulle ønske min så like bra ut ;)

 

Her kommer en liten oppdatering skrevet med galssfiberkløe og ellers godt mot.

 

Først noen bilder av hvordan båten så ut i 1982, den ble levert med både enkel og dobbel installasjon og har noen ganske moderne løsninger for å være en så gammel båt mtp. stikk kabin, dinette.

Luken fra kabin til dekk er noe spesiell da den vippes ned og blir liggende som en plate før baugspydet til å gå på. Dette er noe jeg kommer til å se på muligheten for å modernisere litt når jeg kommer så langt. 

bilde

bilde

Fra styreplass

 

bilde

Fra rundsitter i baugen, dør til toalett til venstre. Stikk kabin.

bilde

Rundsitter i baug, kjøkkenkrok til høyre.

Link to post
Share on other sites

Den siste tiden har jeg jobbet med å klargjøre båten for støping og komme til det berømte vendepunktet fra riving til bygging.

Båten er bygget med skum som forsterkning av skroget, slik at for å kunne bygge om til stringere og spant må skroget forsterkes noe.

Planlegger å legge opp med 2-3 lag med flettet 290g matte før montering av stringere og spant, skroget er i dag 12mm tykkt i bunn slik at det er allerede rimelig robust.

Akterspeilet skal få noen små striper med matte også fordi det er litt ujevnt lag med csm langs kantene, slik at jeg får en så slett mulig flate før jeg monterer akterspeil.

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...