Jump to content

Forsikring på jolle?

sebba2

Recommended Posts

Heisann! Lurer på om jeg bør ha forsikring på båten når jeg setter den i båthavna? Det er en del innbrudd der.

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Kan være lurt å ha en tyveriforsikring på den. Koster ikke mye. Sjekk først innboforsikringen din. Kan være dekket allerede der, men som regel er den kun dekket når du har den på egen eiendom

Det kommer vel litt an på verdien av båten du har liggende der.. Har du råd til å "ta tapet", så dropp forsikring, lås båt og motor godt og sats på at det går bra. Har selv en pioner 15 med 20 hk Yamaha. Den er ikke forsikret, da verdien av båt og motor sikkert ikke er mer enn 30000,-, og forsikring koster kanskje 1000-1500,- i året, med egenandel på rundt 6000,-. Det vil si at jeg får utbetalt litt over 20000,- om det blir borte, et tap jeg kan leve med.

Det blir vel som Båt-W er inne på, verdien av båten kontra egenandel og premie for forsikringen.

Hvis jolla ikke koster særlig mer enn egenandel + premien for et år eller tre, så ta det like godt som en selvassuranse.  Om den er forsikret og blir stælt får du kanskje en "anmerkning" hos forsikringsselskapet.  Det er vel også slik at selskapet "avskriver" (f.eks. 5 eller 10 %) av verdien hvert år, om uhellet først er ute.  Slik at du ikke får fullt oppgjør.  Men det varierer litt mellom forskjellige selskap.

Det er bare en tanke jeg gjør meg... :smiley: