Jump to content

Løsne og fjerne et V-gir fra en Perkins HT 6354


Oggi

Recommended Posts

Jeg må komme til hylse/aksling og må derfor ha ut motoren. Før den kan løftes ut må V-giret løsnes og fjernes. Jeg har skrudd løs de mutre og bolter som fester den til motoren, men ved flensen/overgangen mellom girhus og flexikoplingen sitter det noen store umbrakoskruer som må ut. Selv om giret står i fri klarer jeg ikke å snu/vri aksling/flexikopling slik at jeg kommer til alle disse skruene. Hva skyldes det..?

 

Jeg er ikke veldig motorkyndig og har ikke gjort dette før, så jeg tenger råd. Motor, gir, aksling - snurret og gikk frem til båten ble satt opp i sommer. Hvor begynner jeg...?

Link to post
Share on other sites

Fikk endelig løsnet det. Trikset var å sette giret i fri, og så bruke en garasjejekk for å - veldig forsiktig - dytte propellen rundt. Etter litt lirking frem og tilbake fikk jeg den løs!

Angsten hadde forlengst satt seg da jeg lenge trodde at noe hadde gått galt inne i V-giret ettersom det ikke lot seg rikke. Sist jeg sjekket pris på et slikt gir var for ca 5 år siden, og da fant jeg at rimeligste alternativ var et overhalt gir fra USA til 65.000,-. Pluss frakt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...