Jump to content

Rekordforsøk Lindesnes - Nordkapp. Følg med!


Lazyjack

Recommended Posts

http://www.seilnorge.no/rekorden.html

 

"Rekordforsøket skal foregå i en Pogo 10.50, en franskkonstruert ekstrembåt med ett skrog. "

 

Og: "Det vil jo bli verdens desidert heftigste kystregatta! Forhåpentligvis gir denne seilasen oss mer kunnskap om hvordan en slik rally kan gjøres på best mulig måte» sier Engebrigtsen,"

 

Veldig spennende tanker det der. Ringvirkningene i form av Norges-reklame hvis det blir noe av dette, skal ikke undervurderes.New Zealand er en nasjon med mange hardvindseilere og høyt kunnskapsnivå. Dette kan gi Norge en tilsvarende rolle på den nordlige halvkule.

 

Men de får ta denne turen først, så får vi håpe det blir mer av dette. Hvis en årlig hardværs regatta mot Nordkapp utvikles og blir trasisjon, kan det på sikt bli mer spennende enn 50-mila på ski.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Ja, de er nok lei slingringen så de strøk inn Rundasundet ved midnatt, friske karer må man si.

Pøsregn og en god del vind ennå, men den har løya litt siste 2 timene. Såg så vidt i sb. lanternen deres da de passerte.

Tror værvinduet har klaffa bra så langt men de har nok hatt en travel natt vil jeg tru.

Link to post
Share on other sites

 

Med en Pogo 10.50 er det vel mannskapet og ikke båten som er begrensingen, tipper 25 m/s i "rompa" bare er gøy. 

13.5kn / 56° uttafor Smøla nå. 

 

 

Det er mulig? Men båten veier bare 3 tusen og noe kilo , flatbunnet og med karbonmast.. og den har sikkert ikke rorskegg engang :-) høres humpete ut?

Link to post
Share on other sites

Veldig mye mer behagelig med mye vind bakfra i en flatbunnet båt enn en Ballad. Når båten planer er den veldig stabil. Kan bli noen raske bevegelser hvis en presser, men de har kuttet spinnaker så bør ikke være ille. Å holde en snittfart på 11 knop er klart innafor hva som er behagelig. 25 m/s i rompa er gøy noen timer, ikke på en lang tur. Over 15 m/s er ikke fartsgivenden hvis en ikke seiler hardt. Blir veldig humpete hvis vinden kommer forenfor tvers (da tror jeg balladen kan være mer behagelig).

Link to post
Share on other sites

Er det noen etablert, bokført rekord på strekningen?

 

Jeg stilte samme spørsmålet i kommentarfeltet på seilmagasinet uten noe svar, men det det var et annet interessant innlegg der som jeg siterer:

 

"Klarer de å holde åtte knop som snittfart så er det bra. Store deler av strekningen Lindesnes-Nordkapp er forøvrig blitt seilt omtrent like fort på 1880- og 1890-tallet. Det finnes i alle fall flere eksempler på Hardangerjakter som har seilt distansen Bergen-Lofoten på 68 timer (snittfart = ca. 7,6 knop) og Bergen-Troms på 86 timer (snittfart = ca. 7,7 knop). Disse turene skjedde med lastede skuter vinterstid uten særlig gode navigasjonsmiddel. Det kan også være fristende å minne om Statsraad Lehmkuhl sin 124-timers rekord fra 2013 på 1469 nautiske mil. Riktig nok ble denne rekorden satt i Atlanterhavet, men det tilsvarer vel fem døgn med 11,8 knop i gjennomsnittsfart. Det blir spennende å se hvilke tall Pogo'en kan skilte med ved Nordkapp."

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noen registert rekord på strektning, men det kan det jo bli?  Men hvis de store trimaran-ene eller Open 60 e.l settes inn vil nok en Pogo 10.50 komme til kort. 

 

Rekorden for transatlantisk seiling (Fra New-York til den engelske kanal, 2880NM) er BTW på 3d 15h 25min, Banque Populaire 5, med en gjennomsnittsfart på 33 knop !! Raskeste monohull er MariCha IV, 6d 18h 52m, 18 knop i snitt.... 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte kanskje at å ligge i plan med 3-4 meter bølger var røft  - men der tok jeg altså feil.

3-4 meter bølger er røfft, så du tar ikke feil. Men i forhold til hva en forventer er det helt greit ombord så lenge vind er bakfra. Har seil med spinnaker i 18 m/s på havet i en rask, men ikke helplanende båt. Det var røfft. Har seilt på havet i mye vind med passe seilføring bakfra. Da gikk båten som på skinner, autopiloten styrte og vi kunne være nede under dekk og slappe av (utenfor skipsledene på sen høst i storm så er en ganske alene på havet). Når vind dreide mot var det bare å finne nærmeste havn, da fristet en pub mer enn å fortsette.

 

Ingen rekord er registrert. Så denne kunne en tatt med en IF. Men vet ikke om dette er en offisiell rekord, som Færder - Skagen. Synes det er utrolig kult det de holder på med, men begynner å bli for pinglete til å sette rekorder på en uke sammenhengende. En kjent norsk seiler sa en gang noe som "regattabåter skal ligge i havn om natten", ikke helt uenig (selv om jeg har min dose regatta på havet)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...