Jump to content

Strømopplegg for to motorer.


jupiter33

Recommended Posts

Kjøpte båt med to motorer ifjor, og i vinter har jeg planer om å gjennomgå strømopplegget. Nå lader den ene motoren to startbatterier og den andre tre forbruksbatterier. Alle er på 110ah. Lurer på å bygge om slik at hver motor lader to forbruksbatterier hver og at den ene motoren lader et felles startbatteri i tillegg...tilkoblet et skillerele. Synes det går mye ladestrøm til spille ved at en motor bare lader startbatterier. Vil ha 'hovedbrytere' på hver 'bank'.

Interessant å høre meninger om dette. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et lignende prosjekt for 5 år siden, og det modifiserte systemet har fungert knirkefritt siden.

 

Du kan lese mere om modifiseringen i denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/topic/66203-to-motorsanlegg-og-ladning-med-bare-en-i-drift/page-2

 

:smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båt med to motorer ifjor, og i vinter har jeg planer om å gjennomgå strømopplegget. Nå lader den ene motoren to startbatterier og den andre tre forbruksbatterier. Alle er på 110ah. Lurer på å bygge om slik at hver motor lader to forbruksbatterier hver og at den ene motoren lader et felles startbatteri i tillegg...tilkoblet et skillerele. Synes det går mye ladestrøm til spille ved at en motor bare lader startbatterier. Vil ha 'hovedbrytere' på hver 'bank'.

Interessant å høre meninger om dette. :smiley:

 

I grove trekk:

  • La begge dynamoer jobbe parallelt.
  • Ett felles startbatteri.
  • Fire batterier i en forbruksbank.
  • Et skillerelè styrer ladingen fra dynamoene til henholdsvis start- og forbruksbatterier.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...